تاریخ انتشار : یکشنبه 16 خرداد 1400 - 8:42
کد خبر : 20772

وقتی کم تحرکی و کرونا کمر سلامتی را به زمین می‌کوبد/ تشویق شهروندان به پیاده روی در سامانه اینوگام

وقتی کم تحرکی و کرونا کمر سلامتی را به زمین می‌کوبد/ تشویق شهروندان به پیاده روی در سامانه اینوگام

کم تحرکی، چاقی و دیابت از جمله عوارض آپارتمان نشینی و زندگی ماشینی بشر امروز است که آمدن کرونا هم بر آن دامن می‌زند.

به گزارش تیتر داغ؛ چاقی، اضافه وزن و بی تحرکی معضلی است که از زمانی که زندگی‌ها شکل مدرن و آپارتمان نشینی به خود گرفت، کم و بیش دامن گیر مردم شد.

خانه‌های قدیمی شکل و شمایلی داشتند که انجام امور عادی زندگی هم کلی فعالیت به همراه داشت و این همان دلیلی است که گاهی می‌گوییم مردم قدیم تنی سالم و سلامت داشتند و کمتر دچار بیماری‌های چربی، چاقی و دیابت و … می‌شدند.

اما این روز‌ها بیماری کرونا هم به این مدرنیته شدن کمک کرده تا کمر سلامتی را به زمین بکوبد. باشگاه‌هایی که فعال نیستند و پارک‌هایی که شاید به نوعی آلوده باشند یا اگر پارک‌های خلوتی هم می شناسیم انگیزه‌ای برای ورزش و فعالیت نداریم، اما این را هم نادیده نگیریم که برای ما عادت شده تا برای خرید‌های روزانه که مسیری کوتاه طی می‌کنیم هم از خودرو استفاده می‌کنیم.

برای مقابله با همه‌ این‌ها نیاز به ایجاد انگیزه است، مثل کودکی که برای انجام کار مثبت به او جایزه می‌دهیم، به همین منظور اپلیکیشن‌های گام شماری راه اندازی شده که با آن‌ها می توانیم گام‌های خود را ثبت و هر روز با خود رقابت کنیم تا بیشتر از دیروز پیاده روی کنیم.

امیر محسنی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری، با ابراز نگرانی از چاقی و اضافه وزن و به دنبال آن بیماری‌های ناشی از چاقی گفت: برای ترویج و توسعه پیاده روی در میان شهروندان سامانه‌ای به نام اینوگام طراحی شده و این سامانه در طرح مشترک سازمان ورزش شهرداری تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در حال اجرا است.

ثبت رکوردهای پیاده روی در اینوگام

وی افزود: اینوگام در نسخه‌های ios و اندروید در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، شهروندان با نصب این اپلیکیشن روی تلفن همراه خود می‌توانند رکورد‌های پیاده روی و دو میدانی و حتی دوچرخه سواری خود را در این اپلیکیشن ثبت کنند و بر اساس هر میزان از هر کدام از این فعالیت ها، از یک سری تخفیف ها و مشوق‌ها برای استفاده از لوازم ورزشی، فضا‌های شهری تهران و … بهره‌مند شوند.

محسنی در ادامه گفت: این سامانه در سوم خرداد امسال مصادف با سالروز آزادی خرمشهر، به مرحله بهره برداری آزمایشی رسید و هم اکنون نسخه اندروید آن از طریق سامانه inogam.com و varzesh.tehran.ir قابل دسترسی برای شهروندان تهران است و شهروندان می‌توانند با ورود به این اپلیکیشن، ثبت نام و از آن استفاده کنند.

وی افزود: شهروندان می‌توانند به باشگاه پیاده روی شهروندی ملحق شوند و فعالیت‌های خودشان در حوزه پیاده روی، دومیدانی و دوچرخه سواری را روزانه در این اپلیکیشن ثبت کنند. نسخه ios این سامانه در حال نهایی شدن است و حداکثر تا ۲۵ خرداد امسال از طریق سایت‌هایی که اشاره کردم در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

محسنی در ادامه گفت: در حال حاضر نواقصی در استفاده از این اپلیکیشن وجود دارد  که به طور روزانه در حال اصلاح است و پیش بینی ما این است که از ابتدای تابستان یعنی اول تیرماه به طور کامل نسخه‌های اندروید و ios در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد و شهروندان با استفاده از این اپلیکیشن علاوه بر اینکه فعالیت‌های بدنی و پیاده روی خود را ثبت می‌کنند می‌توانند از یک سری مشوق‌ها و تخفیف هایی که در این اپلیکیشن وجود دارد استفاده کنند.

محسنی درباره اینکه با چه میزان پیاده روی چه جوایزی به شهروندان تعلق می‌گیرد گفت: اینکه با چه میزان پیاده روی، چه تخفیفی به شهروندان تعلق می‌گیرد، موضوعی است که در اپلیکیشن اطلاع رسانی می‌شود.

وی افزود: برنامه ما در شهرداری این است که، ارائه تخفیف ها و اهدای جوایز و … را عاملی قرار دهیم که شهروندان بیش از پیش به فعالیت‌های بدنی و پیاده روی در شهر روی آورند. در این صورت کالری بیشتری می سوزانند و این به تناسب اندام و کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش امراضی که می‌تواند بدن را دچار عارضه‌های خطرناک کند، کمک می‌کند و به سلامتی شهروندان منجر می شود.

برای پیاده روی و ثبت امتیاز مسیر معینی وجود ندارد

محسنی در جواب اینکه آیا شهروندان باید در مسیر خاصی پیاده روی و ورزش داشته باشند یا نه گفت: اینکه شهروندان کجا پیاده روی کنند اصلا از قبل تعیین شده نیست. ما هدفمان این است که اگر فعالیت‌های روزانه خود را می‌خواهیم انجام دهیم، به جای اینکه وقتی می‌خواهیم برای خریدهای خانه سه چهار کوچه را پایین و بالا برویم با خودرو برویم، آن مسیر را پیاده روی کنیم و پیاده روی را در سبد فعالیت‌های روزانه خود قرار دهیم.

وی افزود: در خصوص دوچرخه سواری هم وضعیت به همین صورت است، اما در نظر داریم که بعد از فراگیر شدن این اپلیکیشن و بعد از اینکه سهم زیادی از شهروندان به ما پیوستند، در این اپلیکیشن مسیرهای دوچرخه‌ای که در سطح تهران قرار دارند و تا پایان این دوره توسعه قرار است که به ۵۰۰ کیلومتر برسند را معرفی کرده و در آن موقع مسیر‌های ویژه دوچرخه سواری برای شهروندان را تعیین کنیم تا افزایش ایمنی هنگام دوچرخه سواری را داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.