تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 8:16
کد خبر : 21444

وه قضائیه مصمم است با کسانی که چوب لای چرخ مردم می‌گذارند برخورد کند

وه قضائیه مصمم است با کسانی که چوب لای چرخ مردم می‌گذارند برخورد کند

معاون اول قوه قضائیه گفت: بعد از هر حادثه‌ای قوه قضائیه وارد عمل می‌شود تا مقصر یا مقصران شناسایی شوند.

به گزارش تیتر داغ؛ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در برنامه نگاه یک اظهار کرد: ابتدا باید تاسف خود را نسبت به حوادث روز‌های اخیر که منجر به فوت تعدادی از خبرنگاران و سربازان شد را تسلیت بگویم و برای تمام مصدومان حادثه شفای عاجل بخواهم.

وی ادامه داد: هفته قوه قضائیه را خدمت همه مردم عزیز و خانواده دستگاه قضا تبریک عرض می‌کنم هفتم تیر ۱۳۶۰ نقطه عطفی در انقلاب اسلامی ایران است، اما بسیاری از بزرگان خود در قوه قضائیه مجلس و دولت را از دست دادیم و خون آن‌ها در راه انقلاب ریخته شد و این خون جریانی را به راه انداخت انقلاب را زنده نگه داشت.

محسنی اژه‌ای با اشاره به حوادث جاده‌ای و دستور رئیس قوه قضائیه درباره این حادثه گفت: حوادث جاده‌ای ما بسیار زیاد است و امروز هم اتوبوس دیگری صدمه دید و بعد از هر حادثه‌ای قوه قضائیه وارد عمل می‌شود تا مقصر یا مقصران شناسایی شوند و نحوه رسیدگی به آسیب‌دیدگان بررسی شود.

وی ادامه داد: اگر آسیب جاده‌ای وجود دارد باید جاده‌ها اصلاح شود اگر قصور از سمت تعلل شرکت‌های خدماتی است باید رفع شوند یا اگر سازنده اتوبوس‌ها کوتاهی کرده باشند بررسی شود و امیدوار هستم با اینگونه مسائل به صورت ریشه‌ای برخورد شود و وزارت راه،وزارت صمت،پلیس راه و قوه قضائیه برای پیشگیری از امور همه دست به دست هم دهند تا این گونه حوادث رخ ندهند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: پس از این حوادث دستور داده شد تا دادستانی موضوع را بررسی کند و با هر کسی که موثر بوده برخورد شود.

وی با اشاره به کارنامه قوه قضائیه طی دو سال اخیر گفت: صدور بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری منشاء این امر بود ایشان به حق تشخیص دادند که در گام دوم انقلاب با توجه به مختصات و شرایطی که در ۴۰ ساله دوم وجود دارد باید تحولی را متناسب با آن ایجاد کنیم.

محسنی اژه ای ادامه داد: مبنای این تحول شناخته دقیق مردم آسیب شناسی از وضع موجود و رفع مشکلات است و باید با اقدامات فوق العاده این کار را انجام داد،بر همین اساس باید با روحیه انقلابی و جهادی فعالیت‌های خود را انجام دهیم تا هم عقب ماندگی‌ها برطرف شوند و هم تحولی متناسب با ۴۰ ساله دوم انجام دهیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: به دنبال لزوم این تحولات سند تحول قضایی با همکاری بسیاری از نخبگان حقوقدانان و صاحب نظران سند تنظیم شد همچنین در این سند دیده شد تا قابلیت ارتقا داشته باشد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به سند تحول قوه قضائیه گفت: این سند باید قابلیت اجرا داشته باشد و عملیاتی و با دارا بودن برنامه پیش برود بر اساس زمان بندی‌ها جلوتر عمل کرده‌ایم و در برنامه‌هایی که به همکاری دولت و مجلس احتیاج دارد کمی عقب هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در این سند دیده شده است استفاده از ظرفیت‌های مردمی است بسیاری از بخشنامه‌ها و درخواست‌هایی که در راستای آن می‌توان از مردم استفاده کرد پیش‌بینی شده است در رابطه با رفع مشکلات مردم با پیدا کردن راه حل‌های میانبر و کوتاه مدت و تحصیل رضایتمندی مردم اصلاح قوانین صورت گرفته است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در جهت رضایتمندی مردم به صورت جدی قدم بر می‌داریم من معتقد هستم که مردم هنوز در فرایند رسیدگی‌ها تاخیر در آن‌ها مشکلاتی دارند مردم هنوز باید برای رسیدن به حق خود پول و وقت زیادی خرج کنند و با وضع مطلوب هنوز فاصله داریم، اما قدم‌های خوبی برداشته ایم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه سند تحول قائم به شخص نیست،اظهار کرد: این سند برای گام دوم انقلاب تدوین شده است و هر کسی که بر مسند ریاست قوه قضائیه بنشیند باید آن را ادامه دهد بنابراین محور سند تحول است؛فردی که می‌خواهد با فساد مبارزه کند باید حتماً پاک باشد.

وی با اشاره به مبارزه با فساد گفت: همه باید باور کنیم که فساد آسیب‌های جدی به نظام می‌زند باید باور کنیم که در رابطه با فساد باید بدون تبعیض اقدام کرد فردی که می‌خواهد با فساد مبارزه کند باید حتماً پاک باشد نمی‌توانم فساد بود، اما با فساد مبارزه کرد.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: بسیاری از فساد‌ها به عملکرد بانک‌ها ارتباط دارد ساختار بانک‌ها باید اصلاح شوند و ما امیدوار هستیم هر سه قوه به خصوص دولت کمک کنند تا آنچه مربوط به بانک‌ها است اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک اراده جدی در سه قوه برای مبارزه با فساد وجود دارد،گفت: اقدامات خوبی در حوزه مبارزه با فساد صورت گرفته است مردم شاهد بودند که بدون هیچ اغماضی و تبعیضی با متخلفان برخورد شد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: زمینه همکاری کامل سه قوه فراهم است و امیدواریم با برنامه‌ریزی که انجام شده بتوانیم با فساد مقابله کنیم ۴۷ چالش اساسی شناسایی شده‌اند و برای تمامی آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به مسئله زمین گفت: در این حوزه مشکلات متعددی وجود دارد و مراجع مختلفی برای صدور مجوز وجود دارند و همین موضوع منجر به از بین رفتن منابع طبیعی و شکاف طبقاتی بسیار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های قوه قضائیه شناسایی آسیب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون است و و این آسیب‌ها در اختیار دولت قرار می‌گیرد مردم باید در جهت مبارزه با فساد سوت زنی‌ها به ما کمک کنند البته خود مردم هم باید منضبط شوند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: قوه قضائیه مصمم است با کسانی که تعلل در کار و مردم می‌کنند و کاهلی و سستی دارند و به هر نحوی چوب لای چرخ مردم می‌گذارند و کار آن‌ها را امروز و فردا می‌کنند برخورد جدی کند.

معاون اول قوه قضائیه درباره اسناد رسمی گفت: بدون سند رسمی مشکلات مردم بیشتر می‌شود در حال حاضر گرفتاری آن‌ها به دلیل همین سند‌های غیررسمی است و تعداد زیادی از پرونده‌های مطرح در قوه قضائیه به سند‌های عادی باز می‌گردد؛البته شورای نگهبان هم باید مسائل شرعی مربوطه به این اسناد را برطرف کند.

وی با اشاره به خدمات الکترونیک و غیر حضوری گفت: هوشمندسازی یکی از مواردی است که در سند تحول قضایی به آن اشاره شده است تا خدماتی شفاف‌تر به مردم داده شود در طول یک سال ۴۰ سامانه راه اندازی کردیم که به توزیع کار‌ها به نحو عادلانه و دسترسی بهتر کمک می‌کند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: برخط شدن ارتباطات میان قوه قضائیه و بانک مرکزی ناجا سازمان ثبت و برخی دستگاه‌های دولتی از جمله برکات این سامانه‌ها است تقریباً ۹۰ درصد ابلاغ‌ها اکنون به صورت الکترونیک شده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند هر هفته به ملاقات زندانی خود برود، اما به صورت برخط می‌توانند از خانه خود با فرد زندانی دیدار کنند و در حال حاضر بسیاری از دادخواست‌ها به صورت هوشمند و برخط صادر می‌شود و ما در حال توسعه فعالیت‌های الکترونیک هستیم البته اگر دولت درحوزه بودجه کمک خوبی به ما کند مطمئن هستم بیش از ۸۰ درصد رسیدگی‌های قوه قضائیه به صورت الکترونیک خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اموال و دارایی مسئولان گفت: باید بانک اطلاعاتی ایجاد شود تا از طریق آن بتوان متوجه شد که اموال و دارایی‌ها چگونه هستند در خصوص اموال مسئولان طبق قانون اساسی برخی از مسئولان باید در ابتدای دوره مسئولیت لیست اموال خود را ارائه کنند و در پایان دوره مسئولیت همین کار را انجام دهند تا مشخص شود که در پایان دوره اموال آن‌ها چه میزان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد افراد شاغل در قوه قضائیه اموال خود را اعلام کرده اند و برای مابقی ۳۵ درصد اختلاف قانونی وجود دارد بنده به تمامی دستگاه‌ها،وزرا،نهاد‌های ذیربط سازمان اداری و استخدامی نامه نوشته‌ام و یادآوری کردم که چگونه باید اموال خود را اعلام کنند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد : معتقد هستیم که باید مواردی را باز تعریف کنیم،در حوزه مهریه مشکلات متعددی وجود دارد یا در حوزه بانک هم سودهایی دریافت شده و فرد به مشکلات متعددی برمی‌خورد اما باید توجه داشت باید با کسی که تسهیلات گرفته و با مشکلات طبیعی مواجه شده یک جور برخورد کرد و با کسی که تسهیلات را دریافت کرده و آنرا در جایی دیگر خرج کرده جور دیگر برخورد کنیم.

معاون اول قوه قضائیه گفت : قوه قضائیه در صدد این است که در صورت وجود مشکل در واحدهای تولیدی به هیچ وجه کارخانه با مشکل مواجه نشود و تولید آن متوقف نشود.

وی گفت : ما از مردم خواهش میکنیم مراقب باشند که اموال خود را به چه کسانی می‌دهند همچنین امیدوار هستیم بر اساس بانک های اطلاعاتی متوجه شویم که اموال کجا خرج شده اند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده های خانوادگی گفت : مسائل حضانت، اموال و سایر مسائل زیاد هستند زیرا مشکلات خانوادگی ممکن است توسعه یابد و اگر به زودی برطرف شود زیاد نمی‌شوند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به سایت های شرط‌بندی بیان کرد: این موضوع بسیاری از خانواده هارا گرفتار خود کرده است قوه قضائیه مصمم است با این گونه متهمانی که آرامش، امنیت مردم را برهم می‌زنند برخورد کند ما از ضابطان خواسته ایم تا سایت های قمار شناسایی شوند و نیروهای امنیتی برای شناسایی و دستگیری این افراد کمک کنند.

وی ادامه داد : باید متخلفان تحت تعقیب قرار گیرند و اموال آنها در داخل شناسایی و توقیف شوند و در برخورد با آنها اغماض نداشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.