تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 10:46
کد خبر : 105848

پکن: آمریکا برای مهار چین به‌دنبال افزایش تنش‌ها در شرق آسیاست

پکن: آمریکا برای مهار چین به‌دنبال افزایش تنش‌ها در شرق آسیاست

سفیر چین در تایلند می‌گوید دولت آمریکا با هدف محدودکردن و مهار پکن، در حال دامن‌زدن به درگیری‌ها در منطقه آسیا و اقیانویسیه است.

به گزارش تیتر داغ؛ «هان ژیکیانگ»، سفیر چین در تایلند اعلام کرد که آمریکا برای مهار چین در حال دامن‌زدن به درگیری‌ها در منطقه آسیا-پاسفیک (آسیا و اقیانوسیه) است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «بانکوک‌پُست» دراین‌باره گفت: برای جلوگیری از توسعه جمهوری خلق چین، آنها (برخی کشورهای غربی) درگیری‌هایی را در منطقه ما ایجاد می کنند که صلح و ثبات را تهدید می کند … و استراتژی ایالات متحده در منطقه ایندوپاسفیک در واقع یک ابزار سیاسی است.

گرچه در تعریف محدوده جغرافیایی «ایندو-پاسفیک»، هر اندیشمند سیاسی، سیاست‌مدار و کشوری بنا بر ایدئولوژی و منافع خاص خود، تعریفی متفاوت از آن دارد، معمولاً به محدوده جغرافیایی از اقیانوس هند تا غرب اقیانوس آرام، این دو-پاسفیک گفته گفته می‌شود. این منطقه جغرافیایی کشورهای استرالیا، بنگلادش، بوتان، برونئی، کامبوج، فیجی، هند، اندونزی، ژاپن، لائوس، مالزی، مالدیو، میانمار، نپال، نیوزیلند، پاپوآ گینه نو، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، تایوان، تایلند، تیمور- لسته، آمریکا و ویتنام را در بر می‌گیرد.

ژیکیانگ در ادامه افزود: هر تلاشی برای محدودکردن توسعه در چین موفق نخواهد بود. به گفته وی، چین متعهد به توسعه صلح آمیز است و سیاست همکاری دوجانبه سودمند با کشورها را دنبال می کند.

روابط بین پکن و واشنگتن حتی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که «جنگ تجاری» را با چین آغاز کرد، شاهد سرد شدن قابل توجهی بود. با روی کار آمدن جو بایدن، وضعیت بهبود نیافت، بلکه بدتر شد – تعدادی از حوادث، از جمله سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، و انهدام یک بالون چینی توسط ایالات متحده در حریم هوایی آمریکا روابط بین دو کشور پرتنش‌تر کرد.

اخیراً مجموعه اقداماتی از دو طرف برای عادی سازی روابط انجام شده است؛ به ویژه اخیراً تعدادی از نمایندگان دولت آمریکا از چین بازدید کردند، اما مذاکرات مستقیم بین بایدن و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین هنوز انجام نشده است.

منبع: اسپوتنیک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.