تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 7:42
کد خبر : 98051

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی؛

پیروزی قاطع احزاب اپوزیسیون در تایلند؛ نظامی‌ها غافلگیر شدند

پیروزی قاطع احزاب اپوزیسیون در تایلند؛ نظامی‌ها غافلگیر شدند
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی تایلند از پیروزی قاطع دو حزب اپوزیسیون این کشور حکایت دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ براساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی تایلند، دو حزب اپوزیسیون «پو تای» و «حرکت رو به جلو»، بیشترین کرسی را کسب کرده‌اند. با این تفاسیر بعد از حدود یک دهه، راه برای به چالش کشیدن دولت نظامی این کشور باز خواهد شد.

براساس اعلام کمیسیون انتخاباتی تایلند، پس از شمارش ۹۹درصد آراء، احزاب اپوزیسیون شکست سنگینی را به احزاب نظامی حاکم این کشور تحمیل کرده‌اند. با این حساب، این دو حزب به راحتی می‌توانند اکثریت قاطع را در مجلس نمایندگان تایلند از آن خود کنند. هرچند در ساختار سیاسی این کشور، مجلس سنا ۲۵۰ نفری، بخش اعظم قدرت را تصرف و تمام اعضای این مجلس را دولت نظامی منصوب کرده است.

در رده‌بندی شمارش آراء اولیه تایلند، رتبه‌های سوم و چهارم به‌ترتیب با ۷۱ و ۴۰ کرسی به «حزب غرور تایلندی/Bhumjaithai» با مواضع راست‌گرایانه و گرایش به مرکزیت‌زدایی، و «حزب قدرت دولتی مردم/Palang Pracharat» با گرایش حمایت از ارتش و محافظه‌کاری و پیوند با «خونتای نظامی»( شورای نظامیان روی کار آمده پس از کودتای ۲۰۱۴)، تعلق دارد.

حزب پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر تایلند موسوم به «ملت متحد تایلند»، با تنها ۳۶ کرسی، در جایگاه پنجم رده‌بندی شمارش آراء جای دارد. چان اوچا نخستین بار پس از کودتای سال ۲۰۱۴ بر سر کار آمد.

کرسی‌های پارلمانی در تایلند برمبنای ۴۰۰ کرسی مستقل و ۱۰۰ کرسی حزبی توزیع می‌شود. احزاب کرسی‌های پارلمان را برپایه سهم خود از آراء کشوری به دست می‌آورند.

نتایج اولیه حاکی از آن است که حزب «حرکت رو به جلو» مجموعا ۱۵۱ و حزب «پو تای» ۱۴۱ کرسی پارلمان را از آن خود کرده‌اند.

منبع: رویترز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.