تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 5:23
کد خبر : 25136

پیش بینی خطر سکته مغزی با اندازه و شکل عروق خونی مغز

پیش بینی خطر سکته مغزی با اندازه و شکل عروق خونی مغز

به گفته محققان، اندازه و شکل رگ های خونی در مغز ممکن است به پیش بینی خطر سکته مغزی کُشنده که «آنوریسم» نامیده می شود کمک کند.

به گزارش تیتر داغ: آنوریسم برآمدگی در دیواره شریان‌ها است.

دکتر «آرجون بورلاکوتی»، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید: «خونریزی مغزی خطرناک‌ترین نوع سکته مغزی است و زمانی رخ می‌دهد که آنوریسم مغزی دچار نشت یا پارگی شده و باعث خونریزی در مغز شده و باعث مرگ بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا می‌شود.»

در این مطالعه، محققان تصویر مغز ۱۴۵ بیمار را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که دارای اندازه‌های مختلف عروق مغزی هستند، احتمال بیشتری برای آنوریسم دارند.

بورلاکوتی توضیح می‌دهد: «تصاویر مغزی افراد مبتلا به آنوریسم نشان داد که چهار شریانی که وارد مغز می‌شوند، به چندین بخش تقسیم شده و خون را به مغز می‌رسانند، متناسب با یکدیگر نیستند. این وضعیت باعث افزایش فشار خون می‌شود و آنها را مستعد تبدیل به رگ‌های خونی بالون شده می‌کند.»

در جایی که بخش جلویی شبکه شریانی مغز از لحاظ نسبت قطر چپ و راست تا ۱.۴ متفاوت باشد، افراد ۸۰ درصد در معرض خطر آنوریسم در آن ناحیه هستند. افرادی که نسبت متقارن شأن کمتر از ۱.۴ باشد، ۸ درصد با این ریسک روبرو هستند.

تقریباً نیمی از کسانی که دچار آنوریسم مغزی می‌شوند می‌میرند و تنها یک سوم بدون معلولیت بهبود می‌یابند. آنوریسم مغزی سالانه باعث مرگ تقریباً ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان می‌شود که نیمی از آنها در افراد زیر ۵۰ سال است و زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

علامت اصلی پارگی آنوریسم سردرد ناگهانی و شدید است که اغلب با دوبینی، حالت تهوع و استفراغ، سفتی گردن، ضعف عضلانی، گیجی، تشنج و ایست قلبی همراه است.

اگر آنوریسم زود تشخیص داده شود، می‌توان با کنترل فشارخون با دارو، رژیم غذایی و تغییر در شیوه زندگی، روند آن را کُند کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.