تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 6:00
کد خبر : 11140

چالش‌های صنعت داروسازی

چالش‌های صنعت داروسازی

صنعت داروسازی کشور، توان تامین نیازهای داخلی را دارد. به شرطی که کاغذ بازی‌ها، اجازه بدهد داروهای مورد نیاز بیماران به موقع تامین شود.

به گزارش تیتر داغ؛ حوزه دارو به عنوان «گرانیگاه» نظام سلامت کشور، از اهمیت ویژه و استراتژیک برخوردار است. به طوری که آرامش و ثبات در بازار دارویی کشور، می‌تواند بیش از ۸۰ درصد مشکلات مردم، بیماران و مسئولان مربوطه را حل کند. در همین حال، با کوچک‌ترین اختلال در روند تأمین دارو برای بیماران، شاهد بر هم خوردن امور مربوط به نظام سلامت هستیم.

در سال‌های اخیر و به دنبال تشدید تحریم‌ها که مانع از انتقال ارز برای تأمین مواد اولیه دارویی و…، شده است، صنعت داروسازی کشور با تکیه بر توان دست اندرکاران امر، توانسته تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع کند. یعنی اینکه در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور از طریق تولید داخل تأمین می‌شود و سه درصد باقی مانده نیز، سهم داروهای وارداتی برای بیماران خاص است. در همین حال، یکی از چالش‌های صنعت داروسازی کشور، کمبود نقدینگی و عدم تخصیص به موقع ارز برای تهیه مواد اولیه دارو و واردات داروهای بیماران خاص بوده است.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره چالش‌های ارزی در سال ۹۸، گفت: سال گذشته به دلیل مشکلات ارزی سال سختی برای ما بود زیرا فروش و صادرات نفت برای تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت‌های بسیاری طلب می‌کرد، اما با همت شرکت‌های داروسازی و سیاست گذاری‌های صورت گرفته موفق شدیم سهم ارز تولید به واردات را تغییر دهیم و ارقامی که در بورس بود نشان داد صنعت داروسازی از نظر مالی سال بدی نداشته است.

وی درباره روند کند شدن تخصیص ارز دارو در کشور، افزود: تأمین ارز از سال گذشته با چالش‌هایی روبه رو شد و به شکلی که انتظار می‌رفت ارز به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا نکرد، به همین دلیل تمام مدیران و مسئولان بابت مشکلات پیش آمده نگران شدند و با توجه به اینکه بیشتر وقت وزیر بهداشت، صرف مقابله با بیماری کرونا شد، نتوانستیم جلسات قرارگاه را برگزار کنیم و ما پیگیری‌های لازم را انجام دادیم اما در دو ماه نخست سال ۱۳۹۹ ارز قابل توجهی را دریافت نکردیم و درآمد ناشی از فروش نفت خوب نبود.

شانه ساز در خصوص صرفه جویی ارزی در سال ۱۳۹۸، افزود: در سال ۹۸ سعی کردیم با جدی گرفتن تولید، تلاش کردیم نیاز ارزی دارو و تجهیزات پزشکی را داوطلبانه کاهش دهیم اما نسبت ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی در تخصیص ارز به دلیل خریدهای تجهیزات به هم خورد.

رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص ۳۸۰ میلیون دلاری ارز تا پایان خرداد خبر داد و گفت: در دو ماه نخست امسال تنها ۵۰ درصد ارز مورد نیاز، به این صنعت تخصیص داده شد و از طرفی، صنعت داروسازی و تولید کنندگان نیز نگرانی‌هایی به ما منتقل کردند که ما نیز در همان راستا، جلسات متعددی تشکیل دادیم.

وی افزود: مدیران بانک مرکزی قول دادند که از ۲.۵ میلیارد دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی ۱.۵ میلیارد آن را تا شهریور دریافت کنیم اما تخصیص این ارز منوط به درآمد حاصل از نفت است که بخشی از ارز، از محل ارز نیمایی تأمین خواهد شد و امسال ارز مکمل‌ها، ملزومات، داروهای بدون نسخه، داروهای تحت لیسانس و مواد اولیه نیمایی خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت دارو در سال ۱۳۹۹، عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم داروی مورد نیاز مردم تأمین شود و ما باید به نحوی قیمت دارو را مدیریت کنیم که کمترین افزایش پرداختی از جیب مردم را داشته باشیم البته باید به نحوی عمل کرد که تولید کنندگان بتوانند دارو را تولید کنند، در غیر این صورت ما مجبور خواهیم شد که دارو را به صورت فوریتی با چند برابر قیمت تولید داخلی وارد کنیم و این ارزبری زیادی خواهد داشت.

وی بیان کرد: قیمت گذاری ماده اولیه دارو توسط سندیکای تولید کنندگان ماده اولیه دارو انجام می‌شود و نباید قیمت گذاری در شرکت‌ها سلیقه‌ای باشد و بحث قیمت گذاری را به شدت دنبال می‌کنیم.

شانه ساز با تاکید بر اینکه باید تولید کنندگان بر تعهدات تولید داروی خود عمل کنند، گفت: ما به دنبال آن هستیم تا چالش‌ها کاهش پیدا کند اما تولید کنندگان هم به تعهدات خود عمل کنند و اگر شرکتی به تعهدات خود عمل نکند ما به شدت برخورد می‌کنیم زیرا در غیر این صورت ما مجبور به واردات فوریتی با قیمت بیشتر می‌شویم و برای کم کاری یک شرکت دیگران آسیب خواهند دید و کمیسیون ساخت و ورود هم به شدت به این موضوع توجه دارند و موارد بسیاری داریم که تولید کنندگان بدون داشتن دلیل موجهی دارو را تولید نکرده است.

وی افزود: اگر دارویی که پروانه تولید دارد و در چند مرحله تولید کننده نتواند دارو را تولید کند پروانه تولید گرفته می‌شود و این مصوبه کمیسیون ساخت و ورود است و باید دانست که ما در شرایط جنگی هستیم البته تمام تلاش خود را برای اصلاح قیمت گذاری و تأمین ارز انجام می‌دهیم.

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره نقدینگی شرکت‌ها و پرداخت نقدی هزینه‌های برچسب اصالت دارو، اظهار کرد: در بحث نقدینگی تلاش کردیم پایان سال گذشته بخشی از بدهی‌ها با اوراق پرداخت شود و هزینه‌های برچسب اصالت کالا در قیمت دارو دیده شده است.

وی درباره صادرات دارو، عنوان کرد: کمیته صادرات تشکیل شده و باید توجه داشت داروهایی که ارز نیمایی می‌گیرند در صورتی که برای سه ماه، ذخیره دارو در کشور داشته باشیم، می‌توانند صادرات داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت گذاری داروهای برند ژنریک، گفت: در قیمت گذاری معتقد هستیم یکی از دلایل اتهامات بی کیفیتی داروی ایران به ماده اولیه بر می‌گردد و در کمیسیون قیمت گذاری مصوب شده که اگر شرکتی ماده اولیه بهتری وارد کند و این موضوع را ثابت کند آن را در قیمت لحاظ می‌کنیم و دیگر بحث قیمت داروی برند ژنریک با ۲۰ درصد قیمت ژنریک مطرح نیست.

شانه ساز افزود: در بانک مرکزی مقرر شده است سقفی برای سازمان غذا و دارو در نظر بگیرد و ما بتوانیم به صورت اعتباری شرکت‌ها را معرفی کنیم و دولت و شورای امنیت ملی تعهد می‌دهند که به قیمت روز ترخیص نرخ ارز را محاسبه می‌کند و قول داده‌اند که حداکثر تا سه ماه بعد ارز کالای ترخیص شده را تأمین کنند و اگر قیمت ارز بالا رود دیگر تفاوت را شرکت پرداخت نخواهد کرد و قیمت ارز به نرخ روز ترخیص کالا است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.