تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 - 5:17
کد خبر : 11541

چرا ایران «ریچارد گلدبرگ» را تحریم کرد؟

چرا ایران «ریچارد گلدبرگ» را تحریم کرد؟

ریچارد گلدبرگ از اعضای اندیشکده آمریکایی FDD روز یکشنبه مطابق قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه از سوی ایران تحریم شد.

به گزارش تیتر داغ؛  وزارت خارجه کشورمان  روز یکشنبه ۱۲ مردادماه  در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران ریچارد گلدبرگ را تحریم کرده است.

در بیانیه آمده است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مطابق با ماده ۴ و ۵ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، مصوب ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۶ و به منظور حصول اهداف قانون فوق در اِعمال تحریم علیه اشخاص آمریکایی که در تروریسم اقتصادی علیه منافع دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران مشارکت موثر دارند، آقای “ریچارد گلدبرگ” عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار سابق جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را تحت تحریم‌های مندرج در مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف قرار می‌دهد.

 

ریچارد گلدبرگ

اندیشکده آمریکایی FDD و ماهیت آن

ریچارد گلدبرگ از اعضای میز ایران در موسسه و اندیشکده آمریکایی FDD است، ابتدا بهتر است تا با این موسسه و اهداف آن آشنا شویم. به گفته مقامات و مسئولان اندیشکده FDD وظیفه این بنیاد حمایت از افراد و جریاناتی است که به دنبال کسب دموکراسی و آزادی در کشورشان هستند. آن طور که در وب سایت این موسسه نوشته شده است، این بنیاد یک مؤسسه تحقیقاتی غیرحزبی مستقر در واشنگتن است که بر امنیت ملی و سیاست خارجی متمرکز است.

تاریخچه تاسیس این بنیاد به بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر  ۲۰۰۱ باز می‌گردد، محدوده فعالیت این بنیاد کشورهای ایران، کره شمالی و سوریه متمرکز شده است و در کشورهایی مانند ایران حرکت هایی که به آن انقلاب رنگین یا مخملی می گویند هم به این موسسه نسبت داده می شود.

ریچارد گلدبرگ

سیاست این بنیاد با دفاع از سیاست نبرد با تروریسم جرج دابلیو بوش، مخالف تشکیل کشور فلسطین، مخالف برجام و دفاع از تحریم‌های ایران، خود را به عنوان نهادی نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکا و راست‌گرایان حزب لیکود رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند، افراد و شرکت‌های زیادی از این بنیاد، پشتیبانی مالی می‌کنند، اما بزرگترین پشتیبانان مالی آن، ثروتمندان یهودی آمریکایی هستند که برخی از آن‌ها از الحاق بیت‌المقدس شرقی به اسرائیل حمایت می‌کنند.

ریچارد گلدبرگ کیست؟

ریچارد گلدبرگ مشاور سابق جان بولتون و یکی از اعضای اندیشکده آمریکایی FDD یا همان بنیاد حمایت از دموکراسی است. در وبگاه این بنیاد ریچارد گلدبرگ بدین گونه معرفی شده است، مشاور ارشد و متخصص در امور چین، سازمان‌های بین المللی، ایران، مسائل هسته‌ای ایران، سیاست و اقتصاد ایران، تحریم‌های ایران، نیروهای نظامی و سیاسی،  امور مالی و تبلیغات، سیاست های دفاع آمریکایی و استراتژی معرفی شده است.

ریچارد گلدبرگ

پروژه‌هایی که او در دست اجرا دارد و بر روی آن متمرکز شده است شامل توان اقتصادی و مالی، نیرو‌های نظامی و سیاسی ایران است.

اگر بخواهیم دقیق‌تر او را معرفی کنیم باید سوابق کار دیگری او را بررسی کنیم.  ریچارد گلدبرگ دارای مدرک کارشناسی در رشته روزنامه‌نگاری و کارشناسی ارشد در سیاست عمومی و مدیریت دولتی از دانشگاه دانشگاه نورت‌وسترن است. او پیش‌تر به عنوان افسر نیروی دریایی ایالات متحده با تجربه حضور نظامی در ستاد مشترک ارتش آن کشور و حضور نظامی در افغانستان را در کارنامه خود دارد.

ریچارد گلدبرگ

گلدبرگ در فاصله‌های سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به عنوان معاون رئیس هیئت مدیره و مشاور ارشد سیاست خارجی «مارک کرک» سناتور پیشین ایالت ایلینوی مشغول به کار بود. او به مدت دو سال از ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷، به عنوان معاون رئیس کارکنان امور مربوط به قانون‌گذاری و بعد‌ها رئیس دفتر کارکنان فرماندار ایلینوی «بروس رانر» از جمله امنیت داخلی، امنیت عمومی و بهداشت عمومی را بر عهده داشته است. او همچنین مذاکره‌کننده جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالات متحده است. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ وی را به عضویت شورای امنیت ملی آمریکا درآورد.

ریچارد گلدبرگ

او همچنین به عنوان رئیس میز «مقابله با توسعه تسلیحات کشتار جمعی توسط ایران» (WMD) در شورای امنیت ملی ایالات متحده انتخاب شد، در این زمینه از نزدیک با برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران فعالیت می‌کند و به عنوان مشاور ارشد سیاسی وزیر امور خارجه است.

گلدبرگ مشاوری که معمار تحریم‌های ایران شد

او یکی از افرادی است که موافق طراحی و اعمال تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ گلدبرگ در راستای اعمال تحریم‌های هدفمند بانکی و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در سه دور از این مذاکرات به عنوان مذاکره کننده حضور داشته است. حوزه حقوق بشر و مسائل دموکراتیک از دیگر حوزه‌هایی است که گلدبرگ موافق تحریم ایران در آنهاست.

ریچارد گلدبرگ

او عقاید و برنامه‌های تحریمی خود علیه ایران را در کتابی به نام جنگ‌های ایران نوشته و معرفی کرده است.

سابقه تحریم افراد و نهاد‌ها از سوی ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال ۹۶ قانونی را تحت عنوان مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه تصویب کردند، مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان هم در راستای این قانون برخی از افراد و نهاد‌ها را تحریم کرده است. بر این اساس وزارت خارجه، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، اندیشکده آمریکایی FDD  و اخیرا هم ریچارد گلدبرگ را تحریم کرده است.

منبع: جوان

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.