تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 12:16
کد خبر : 100270

کارآمدی مدیران شرکت های دولتی با انتشار صورت های مالی

کارآمدی مدیران شرکت های دولتی با انتشار صورت های مالی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی پرداخت و گفت: با انتشار صورت های مالی مدیران کارآمدتر انتخاب می شوند.

به گزارش تیتر داغ؛ شرکت‌های دولتی با در اختیار داشتن حجم زیادی از دارایی‌های کشور نقش مهم و مؤثری در حوزه اقتصادی دارند و مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲، بودجه آنها حدود ۶۰ درصد بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد. تأثیر فعالیت این شرکت‌ها بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید، اشتغال، سطح عمومی قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری و نیز اجرا و تحقق برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای دولت، بسیار چشمگیر و گسترده است تا جایی که حجم سرمایه‌گذاری آنها در سال جاری ۵۶۷ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه عمرانی کشور پیش بینی شده است که صرفاً کمتر از ۸ درصد آن از محل بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود.

گزارش‌گیری مالی و ارائه اطلاعات در زمینه عملکرد مالی شرکت‌های دولتی در تصمیم‌گیری همه فعالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در راستای اهدافی چون مدیریت کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، افزایش کارایی در استفاده از منابع عمومی، اصلاح ساختار دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی و همچنین رشد سریع در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت حقیقی و در نهایت نیل به عدالت اجتماعی تأثیر فراوانی دارد.

امیر حسین بانکی پور فرد  درباره اهمیت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و دلیل تاکید مجلس بر این مسئله گفت: تا یکی دو سال قبل، دسترسی به صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های دولتی آنقدر مشکل بود که حتی نمایندگان مجلس برای دسترسی به این اطلاعات راهی به جز پیگیری مستقیم از وزرا و رؤسای سازمان‌های مستقل دولتی نداشتند.

این نماینده مجلس یازدهم درباره تأثیر ورود مجلس به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها دولتی در چند ساله اخیر گفت: شفافیت خیلی کمک می‌کند به اینکه روندها بهبود پیدا کند و جلوی فساد گرفته شود ولی این موضوع در شرکت‌های دولتی اصلاً وجود نداشت.

وی ادامه داد: لازمه اصلی این شفافیت در شرکت‌های دولتی این است که به بودجه این شرکت‌ها مجلس ورود کند و این بودجه را مورد بررسی قرار دهد. سال گذشته این مصوبه در مجلس آمد که در فرآیند بررسی بودجه، بودجه این شرکت‌ها هم مورد بررسی قرار بگیرد، اما متأسفانه زمان محدود بررسی به ما این اجازه را نداد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس توضیح داد: اهمیت این اقدام از آن جهت است که مهمترین ابزار برای بررسی وضعیت هر شرکت، صورت‌های مالی حسابرسی شده آن است. چرا که صورت‌های مالی حاوی اطلاعات جامعی از میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، هزینه‌ها و سودآوری / زیاندهی شرکت‌ها بوده و تصویر واقعی عملکرد شرکت‌ها را افشا می‌کند. با انتشار این صورت‌های مالی که فهمیدنش پایه و اساس تحلیل و ارزیابی عملکرد شرکت‌های دولتی است، عموم مردم به ویژه کارشناسان می‌توانند از وضعیت گذشته و کنونی شرکت مطلع شوند و حتی روند آینده آن را پیش بینی کنند.

وی افزود: در بودجه امسال مجلس همان طور که در بودجه دستگاه‌های اجرایی کار می‌کند روی بودجه شرکت‌ها هم کار می‌کند و به مشکلات آن رسیدگی کند. با این وجود در این چند سال انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باعث شفافیت شد و هر چه کار شفاف شود مدیران هم التزام بیشتری بر فعالیت‌های خود خواهند داشت و این روندی که در شرکت‌های دولتی شروع شده و روند درستی است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.