تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 - 10:17
کد خبر : 16998

کاربرد‌های هوش مصنوعی در سنجش از دور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

کاربرد‌های هوش مصنوعی در سنجش از دور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

جلسه مشترک مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT با بخش دولتی و مراکز علمی و پژوهشی، به منظور تبادل نظر در زمینه توسعه هوش مصنوعی برگزار شد.

به گزارش تیتر داغ؛  پیرو تفاهم نامه با سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران جلسه ای با عنوان کاربردهای هوش مصنوعی در سنجش از راه دور برای بخش مدیریت بحران کشور و جهاد کشاورزی با حضور رئیس مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان از پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه امیر کبیر و تعدادی از استارتاپ های فضایی و کشاورزی برگزار شد.

انصاری، رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ضمن توضیح مختصری از سابقه و اهمیت مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی جهت برنامه ریزی و اجرای پژوهش های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی گفت: این جلسه جهت بررسی توسعه راهبردها و کسب و کارها تشکیل شده و ما اعتقاد داریم برای تعریف مسائل در سطح کلان و کسب و کار بر مبنای هوش مصنوعی لازم است تعاملاتی را با دستگاه ها و کسب و کارهای ذی‌ربط داشته باشیم.

او افزود: ما برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی که بیشتر با کسب و کارهای خُرد مرتبط است با استارتاپ ها و برای گسترش نوآوری نیاز به همکاری با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داریم و به همین منظور آماده تعامل و همکاری با آنها هستیم.

انصاری گفت: در حال حاضر ما تفاهم نامه هایی با بعضی از دانشگاه ها و مجموعه های وزارت ارتباطات منعقد کرده ایم تا از ظرفیت های لازم برای تعریف مسئله و عقد قراردادهای لازم و همینطور از پتانسیل علمی و پژوهشی دانشگاه ها استفاده کنیم.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی ادامه داد: ما با دعوت از مجموعه های مختلف به دنبال شنیدن مسائل آنها و تعریف چند مسئله به صورت مشخص و حل آنها با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و استارتاپ ها هستیم؛ هدف ما این است که محصول و یا خدمتی کاربردی و تجاری ارائه دهیم و با پیش بینی هزینه فایده کار خیلی وابسته به منابع دولتی و دستگاه های حاکمیتی نباشیم.

او تصریح کرد: این مرکز برای ایجاد هم افزایی و اشتراک داده ها و سوابق و تجارب فنی و علمی، به دنبال تمرکز کلیه فعالیت هایی است که در مجموعه های مختلف از جمله دانشگاه ها و استارتاپ ها به صورت پراکنده در حال انجام است؛ ما در این مرکز اطلاعات را تجمیع و در اختیار آنها قرار می دهیم.

هوش مصنوعی به پیش بینی بلایای طبیعی کمک می‌کند

در ادامه رحمتی نژاد، رئیس مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: این سازمان در خصوص حوادث طبیعی کار می‌کند و ما می توانیم با استفاده از هوش مصنوعی، پیش بینی هایی که از این طریق صورت می‌گیرد همچون موضوعاتی مانند سیل، فرونشست زمین، رانش زمین، زلزله، تگرگ، طوفان و آتش سوزی جنگل ها، رعد و برق و … را دقیق تر بررسی کنیم.

او ادامه داد: ما از توانمندی هایی که در این حوزه وجود دارد استقبال می کنیم و سعی می کنیم براساس نوع فعالیت و داده های تولید شده، این اطلاعات و داده ها را به مبادی ذی ربط متصل کنیم.

رحمتی نژاد افزود: بهتر است کلیه مجموعه ها اطلاعات مربوط به توانمندی ها و نیازهای خود را در اختیار این سازمان قرار دهند تا برای حوادث طبیعی که مربوط به این سازمان است با تجمیع اطلاعات، ابزارها و الگوریتم ها و تکنولوژی مناسب تعریف شود.

مدل تصمیم سازی برای مدیریت نداریم

احمدی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما در وزارت جهاد کشاورزی به تازگی به همراه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، سند راهبردی کشاورزی هوشمند ایران را تهیه کرده ایم. در حال حاضر در مباحث بین المللی از پیوند داده و فناوری های نوآورانه و استفاده از آنها در عرصه های کشاورزی به عنوان انقلاب چهارم کشاورزی نام می برند و این اهمیت هوش مصنوعی و فناوری هایی که در این عرصه وجود دارد را نشان می دهد.

او ادامه داد: ما بیشتر تولید اطلاعات می‌کنیم و مدل تصمیم سازی برای مدیریت نداریم. تکنولوژی های فناورانه راهکاری است که شما در این مرکز ایجاد کرده اید. جای کار بسیار است و ما هم استقبال می کنیم. کشاورزی هوشمند بدون استفاده از پیشرفت های دانش بنیان و وزارت ارتباطات نمی تواند کاری انجام دهد.

نیازمند همکاری بین سازمان ها هستیم

معینی راد نماینده بخش سنجش از راه دور پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: در حوزه تعیین سطح زیر کشت محصولات، تعیین نوع محصول و تفکیک انواع محصول با استفاده از تصاویر ماهواره ای در چندین استان کشور کارهایی را انجام داده ایم. ما می توانیم با تصاویر ماهواره ای سطح زیادی از زمین را پوشش دهیم که مزایای بسیار ارزشمندی برای ما دارند، همینطور درخصوص برآورد تولید گندم همکاری خوبی با سازمان برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی داشتیم و یا در زمینه تشخیص بیماری های کشاورزی از ترکیب فناوری فضایی و IOT استفاده کرده ایم.

او افزود: ما نیازمند همکاری بیشتری بین سازمان های مختلف هستیم که به صورت پراکنده در حوزه سنجش از راه دور فعالیت می‌کنند.

معینی راد ادامه داد: ما برای توسعه و بهبود عملکردمان نیاز به تعامل بیشتری با بخش IT و هوش مصنوعی و سایر ارگان هایی مثل جهاد کشاورزی و مدیرت بحران و … که نیازمند به استفاده از سنجش از راه دور هستند، داریم.

کاربردهای هوش مصنوعی در سنجش از دور 

همچنین مدیر کل روابط عمومی سازمان فضایی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ظهور فناوری های نوین و نقش آفرینی آن در حوزه فضایی با سرعت در حال توسعه است. گفتمان ۰.SPACE 4 به شکلی جدی در کشور درحال شکل گیری است و با حضور شرکت های خصوصی و استارتاپ های با انگیزه، بزودی شاهد تحولاتی نوآورانه در این عرصه خواهیم بود.

کاربردهای هوش مصنوعی در سنجش از دور با استفاده از تصاویر ماهواره ای و هوایی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.