تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 16:49
کد خبر : 94236

کاربرد دستکش ضد اسید در صنایع مختلف

کاربرد دستکش ضد اسید در صنایع مختلف

هنگامی که در یک محیط پرخطر مانند یک کارخانه مواد اسیدی کار می کنید و با جابجایی انواع مواد اسیدی خطرناک کار می کنید، در صورتی که از تجهیزات ایمنی مناسب مانند دستکش های ضد اسید استفاده نکنید، به احتمال زیاد با خطر آسیب دیدگی مواجه خواهید شد و این خطر می تواند تا ده

هنگامی که در یک محیط پرخطر مانند یک کارخانه مواد اسیدی کار می کنید و با جابجایی انواع مواد اسیدی خطرناک کار می کنید، در صورتی که از تجهیزات ایمنی مناسب مانند دستکش های ضد اسید استفاده نکنید، به احتمال زیاد با خطر آسیب دیدگی مواجه خواهید شد و این خطر می تواند تا ده برابر افزایش یابد. زمانی که با مواد خطرناکی مانند اسید روبه رو هستید باید از دستکش ضد اسید مناسب استفاده کنید تا خود را از آسیب‌هایی که می‌توانند مانع بهره ‌وری و سلامت کلی شما شوند، دور نگه دارید.

این مقاله تمام جزئیات لازم برای یافتن دستکش های مناسب مقاوم در برابر اسید را در اختیار شما قرار می دهد.

اما قبل از انتخاب یک دستکش مقاوم در برابر اسید، باید از نوع ماده شیمیایی مورد استفاده که با آن روبه رو هستید آگاه باشید تا دستکشی را انتخاب کنید قابلیت محافظت کامل شما را در برابر این ماده شیمیایی داشته باشد. مواد مختلفی که در تولید دستکش استفاده می شود، دارای واکنش متفاوتی نسبت به مواد شیمیایی است و سازگاری شیمیایی هر دستکش از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است.

 

کیفیت دستکش های ضد اسید و ضد مواد شیمیایی بر اساس سه معیار مختلف نمره گذاری می شوند:

  1. تخریب: این فرآیندی است که در آن خواص فیزیکی دستکش شروع به تغییر می کند. که شامل چین و چروک، تورم، سفتی، تغییر رنگ و غیره است. آزمایش تجزیه تعیین می کند که یک ماده تا چه حد می تواند در برابر اسیدها یا مواد شیمیایی دیگر مقاومت کند.
  2. نرخ پیشرفت: این به زمان بین قرار گرفتن دستکش در معرض یک ماده اسیدی در یک طرف دستکش و ظاهر شدن آن در سمت دیگر دستکش اشاره دارد. این آزمایش طبق روش تست استاندارد ASTM F739 برای نفوذ مایعات و گازها از طریق مواد محافظ دستکش تحت شرایط تماس مداوم انجام می شود. هر چه نتیجه ثبت شده بالاتر باشد، نشان می دهد که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا ماده اسیدی به طرف دیگر مواد دستکش نفوذ کند.
  3. نفوذ: نفوذ به زمان عبور یک ماده اسیدی از مواد دستکش اشاره دارد. این شامل جذب روی سطح دستکش، انتشار مواد اسیدی از طریق مواد دستکش و دفع در سطح داخلی دستکش است.

 

انتخاب دستکش ضد اسید به ارزیابی خطر بستگی دارد

حتی پس از انجام تمام آزمایش‌های مناسب برای ارزیابی سطح حفاظتی که یک دستکش می‌تواند ارائه دهد، همه چیز به تطبیق نوع مناسب مواد دستکش  با خطرات ناشی از هر کار بستگی دارد.

OSHA استانداردهای زیر را در مورد دستکش های محافظ اسیدی  بیان می کند:

  • هنگامی که دست ها در معرض خطراتی مانند جذب پوستی مواد مضر، بریدگی های شدید، پارگی یا ساییدگی، سوراخ شدن، سوختگی های شیمیایی و اسیدی یا حرارتی و دمای مضر شدید قرار دارند، باید از محافظ دست مناسب استفاده شود.
  • کارفرمایان باید انتخاب محافظ دست مناسب را بر اساس ارزیابی ویژگی‌های عملکرد محافظ دست نسبت به کارهایی که باید انجام شود، مانند شرایط موجود کار، مدت زمان استفاده از دستکش و خطرات احتمالی شناسایی شده صورت گیرد.
  • این استاندارد همچنین اجبار می‌کند که مواد دستکش با نوع کاری که شخص انجام می دهد ، مطابقت داشته باشد. این ارزیابی خطر توسط متخصصی انجام می شود که از نوع کاری که باید انجام شود و اینکه فرد در آن دوره با چه نوع اسیدهایی در تماس خواهد بود آگاه است.

همچنین باید برای انتخاب یک دستکش ضد اسید مناسب نوع تماس با ماده اسیدی از نظر، تماس اتفاقی یا طولانی مدت را تعیین کرد.

  • تماس اتفاقی: تماس مستقیم بسیار کم یا بدون تماس مستقیم با مواد خطرناک . مواردی مانند پاشش تصادفی، ریختن یا اسپری تصادفی مواد اسیدی
  • تماس گسترده: تماس با مواد اسیدی برای مدت طولانی ، تماس فیزیکی مستقیم با مواد خطرناک و مواد بسیار تیز.

کاربرد دستکش ضد اسید در صنایع مختلف

  • نکاتی که در حین انتخاب یک دستکش ضد اسید باید از آن آگاه باشیم:

دستان ما دو ابزار با ارزش و پرکاربرد در محیط کار هستند. انتخاب صحیح دستکش برای محافظت از این ابزارها در برابر خطرات حین کار ضروری است. اغلب اوقات، کارگران با درک بسیار محدودی از اینکه چرا به محافظت از دست نیاز است یا حتی نحوه انتخاب یک دستکش به درستی برای کاربردشان مواجه هستند. دستکش اشتباه اغلب برای کار انتخاب می شود، و این خطر آسیب به کارگر یا کاهش بهره وری را به همراه دارد. دستکش‌هایی که امروزه توسط کارگران استفاده می‌شود، نه تنها باید وظیفه‌ای که برای آن انتخاب شده‌اند را انجام دهند، بلکه باید به خوبی با دستان کارگر متناسب باشند و سطح راحتی کافی را فراهم کنند . در طول سال ها، مطالعات تایید کرده اند که سطح راحتی یک جفت دستکش به طور مستقیم بر تمایل کارگر برای پوشیدن دستکش تأثیر می گذارد. اگر دستکش ها به درستی به دستان جا نیفتند یا پوشیدن آنها سخت باشد، کارگر به احتمال زیاد ترجیح می دهد بدون دستکش کار کند. البته دست های محافظت نشده بسیار بیشتر در معرض آسیب و قرار گرفتن در معرض مواد مضر هستند که می تواند منجر به افزایش هزینه های پزشکی و غرامت کارگران، کاهش بهره وری یا کاهش روحیه کارکنان شود.

همانطور که در بالا بیان شد محافظت از دستان شما در برابر مواد اسیدی ارتباط مستقیم به نوع و جنس دستکش ضد اسید انتخاب شده و ارزیابی ریسک خطر محیط کاری بستگی دارد. برخی از عوامل زیر به انتخاب دستکش مناسب مقاوم در برابر اسید کمک می کند.

  • ضخامت: دستکش های ضخیم تر نسبت به دستکش های نازک تر، مقاومت بهتری دارند. در حالی که دستکش‌های نازک‌تر انعطاف‌پذیری بهتری را ارائه می‌کنند، اما در مورد مواد خطرناکی مانند اسیدها نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند. تولیدکنندگان دستکش بیان می کنند که افزایش ضخامت دستکش ها معمولاً زمان نفوذ آنها را برای عبور اسید از مواد دستکش افزایش می دهد.
  • طول: همچنین مهم است که طول دستکشی که کارگر به دست دارد چقدر است. برای تمیز کردن عمیق مخزن از مواد اسیدی، می توان به دستکش هایی تا ۷۸ سانتی متری نیاز داشت. برای کارهای ساده تر، دستکش ها می توانند ۳۵ سانتی متری طول داشته باشند.
  • آستر: دستکش های ضد اسید نیز آستر و روکش های متفاوتی دارند. روکش های بافت دار چسبندگی بهتری را فراهم می کنند . لازم است بدانید که اشکال مختلف آستر می توانند در کارهای مختلف کمک کنند.

دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی برای محافظت کامل بسیار مهم هستند

دستکش های مقاوم در برابر مواد اسیدی برای محافظت از کارکنان در برابر قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک اسیدی و سمی ضروری هستند. آنها آخرین مانع بین کاربر و یک خطر بالقوه مرگبار برای سلامتی هستند. قرار گرفتن در معرض اسیدها می تواند منجر به سوختگی یا حتی صدمات به مراتب بدتری شود. برخی از مواد اسیدی می توانند از پوست فرد عبور کرده و وارد جریان خون او شده و به اندام های حیاتی راه پیدا کنند. قربانیان این قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی همیشه بلافاصله از این مشکل آگاه نمی شوند. آنها ممکن است فقط یک بثورات کوچک یا کمی ناراحتی در جایی که ماده شیمیایی با پوست آنها تماس داشته است، ببینند. با این حال، چیزی که ممکن است از آن آگاه نباشند، آسیب داخلی است که این ماده اسیدی به بدن آنها وارد می کند. سلول های سرطانی ممکن است شروع به رشد و گسترش سریع کنند. بافت‌های ریه، قلب، کلیه‌ها یا کبد آنها ممکن است از بین رفته یا جهش یافته و زمینه را برای نارسایی اندام‌ها در آینده فراهم کند. در برخی از مواجهه ها ممکن است سال ها طول بکشد تا علائم ایجاد شود و آسیب شناسایی شود. با درک شدت خطراتی که کارگران با آن روبرو هستند، باید اطمینان حاصل کنیم که تجهیزات محافظتی مانند دستکش ضد اسید آنها به درستی در برابر این خطرات از کارگران محافظت می کنند. دستکش‌های مقاوم در برابر مواد اسیدی از مواد مختلفی ساخته شده‌اند که هر کدام به طور متفاوتی به این  مواد واکنش نشان می‌دهند، بنابراین یک نوع دستکش وجود ندارد که در برابر هر گونه قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی از شما  محافظت کند.  دستکش ها همه یکسان نیستند. دستکش‌های ضخیم‌تر در برابر مواد اسیدی بهتر مقاومت می‌کنند، اما می‌توانند روی لمس و مهارت فرد نیز تأثیر بگذارند و منجر به سایر نگرانی‌های ایمنی شوند.

رایج ترین مواد در ساخت دستکش های ضد اسید:

  • بوتیل : لاستیک مصنوعی که محافظت خوبی در برابر پراکسیدها، اسیدهای بسیار خورنده، بازهای قوی، کتون ها، استرها و ترکیبات نیترو دارد. بوتیل به خوبی در برابر اکسیداسیون و سایش مقاومت می کند و در دماهای سرد به خوبی عمل می کند زیرا سفت نمی شود.
  • لاتکس : معمولاً راحت است و یک دستکش همه منظوره خوب است. آنها محافظت خوبی در برابر محلول های آب اسیدها، قلیایی ها، نمک ها و کتون ها ارائه می دهند، خاصیت ارتجاعی خوبی دارند و در محیط های گرم و سرد به خوبی عمل می کنند. آلرژی به لاتکس می تواند از استفاده از آن توسط برخی از کارمندان جلوگیری کند.
  • نئوپرن : بسیار متراکم است و به خوبی در برابر اسید مقاومت می کند. همچنین بسیار انعطاف پذیر است و امکان تماس های لمس را بهتر فراهم می کند. به طور کلی برتر از لاتکس در نظر گرفته می شود.

به دلیل خطرات شدید مواد اسیدی برای سلامتی، دستکش های مقاوم در برابر مواد اسیدی باید همیشه قبل از استفاده بازرسی شوند. تغییر رنگ، سایش، تخریب و سوراخ شدن همه می تواند نشانه هایی از آسیب دیدن دستکش باشد، که می تواند به مواد اسیدی اجازه دهد به داخل دستکش نفوذ کرده و با پوست کارمند تماس پیدا کنند. پر کردن دستکش با هوا، سپس مهر و موم کردن آن با چرخاندن دستکش به سمت انگشتان، و سپس فشار دادن محکم روی آن راهی برای تشخیص سوراخ‌ها یا ساییدگی‌هایی است که به وضوح با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

دستکش برای نیازهای خاص

دستکش هایی که در برابر مواد اسیدی محافظت می کنند، برای محافظت از کاربر در برابر قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی، سوختگی و سایر خطرات حیاتی هستند. این خطرات می تواند به شکل مایعات، پودرها، بخارات یا گازها باشد. هنگامی که به دستکش های مقاوم در برابر مواد اسیدی نیاز دارید، مطمئن شوید که دستکش را کاملا ارزیابی می کنید. مشخصات دستکش ضد اسید مناسب باید بر اساس نوع کاری که دستکش برای آن استفاده می شود و مقاومت آن در برابر مواد اسیدی باشد. مواد دستکش معمولی برای حفاظت اسیدی عبارتند از لاتکس، نیتریل، نئوپرن، پلی وینیل کلراید یا سایر پلیمرها. برای مخلوط‌های اسیدی یا کارهایی که خطرات متعددی وجود دارد، ممکن است پوشیدن دستکش‌هایی که بالاترین مقاومت اسیدی را دارند یا در برخی موارد استفاده از ترکیبی از انواع مختلف دستکش ضروری باشد.

بازرسی و مراقبت دستکش های ضد اسید

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که همه دستکش ها باید به طور منظم بازرسی شوند تا از خرابی دستکش مطلع شوید. در بیشتر موارد، هیچ دستکشی بیش از چند روز دوام نمی آورد. بیاد داشته باشید تمیز کردن انواع خاصی از دستکش ها همیشه عملی یا مقرون به صرفه نیست. اگر اقدام به ضدعفونی کردن یا شستشو  دستکش نمودید باید در از بین بردن آلاینده موثر باشد و همچنان کیفیت و  یکپارچگی دستکش را حفظ کند. برنامه تعویض یک راه آسان و کارآمد برای اطمینان از محافظت کامل دستکش ها از دستان شما است. این کار کمک می کند تا استفاده بیش از حد از یک جفت دستکش به حداقل برسد. دستکش ها را قبل از هر بار استفاده بازرسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه آسیب یا تخریب فوراً آنها را تعویض کنید.

کاربرد دستکش ضد اسید در صنایع مختلف

برای خرید دستکش ضد اسید مناسب به این سوالات پاسخ دهید

  1. ۱. خطرات اسیدی در چه سطحی وجود دارد؟ تعیین اینکه خطرات اسیدی به صورت مایع، گاز، پودر یا بخار رخ می دهد مهم است . و اینکه آیا دستان کارگران در معرض پاشش های سبک است یا غوطه ور شدن کامل در مواد شیمیایی
  2. آیا ساییدگی و سوراخ شدن اجسام نوک تیز وجود دارد؟ بسیاری از دستکش ها برای محافظت در برابر بریدگی های ناشی از اجسام تیز طراحی شده اند، اما تعداد کمی از آنها هم دارای مقاومت اسیدی هستند و هم در برابر سوراخ شدن اشیایی مانند یک قطعه فلز یا شیشه ایجاد می کنند. باید بدانید که آیا خراش یا سوراخ در کف دست، بالای دست یا هر دو رخ می دهد.
  3. ۳. آیا گرفتن امن اشیاء در کار حیاتی است؟ هنگامی که کارگران نمی توانند اشیاء سیقلی و لغزنده را به طور ایمن بگیرند، به خصوص آنهایی که مرطوب یا روغنی هستند، ممکن است اشیا از میان دستانشان بلغزند و منجر به صدمات به خود و یا محصولات آسیب دیده شوند.
  4. ۴. آیا مهارت مهم است؟ در محیط تولید سریع امروزی، بسیاری از کارمندان با سرعت بالا کار می کنند و باید مهارت و حساسیت لمسی را برای رسیدگی سریع به قطعات یا اشیاء کوچک داشته باشند.
  5. ۵. کدام ویژگی مهمتر است، محافظت یا مهارت؟ دستکش های نازک تر، مهارت بیشتری را ارائه می دهند. دستکش های سنگین تر محافظت بیشتری از دست ارائه می دهند.
  6. ۶. آیا اندازه دستکش ها برای کارگران فردی مناسب است؟ دستکش‌هایی که خیلی بزرگ هستند روی دست‌ها می‌لغزند، در جایی که لازم است محافظت نمی‌کنند و ممکن است در ماشین‌آلات یا قطعات متحرک گیر کنند. دستکش‌هایی که خیلی راحت هستند می‌توانند مهارت کارگر را کاهش دهند و ممکن است آنقدر ناراحت‌کننده شوند که کارگران آن‌ها را بردارند. به خاطر داشته باشید که مردان و زنان نسبت به اندازه و شکل دستکش نیازهای متفاوتی دارند.
  7. ۷. آیا دستکش برای محافظت در برابر گرما یا دمای سرد مورد نیاز است؟ دستکش های عایق باید برای محافظت از دمای شدید انتخاب شوند. همچنین در نظر بگیرید که کارگر چه مدت در معرض این دماها خواهد بود.
  8. ۸. آیا کارگر برای چند دقیقه در یک زمان یا تمام روز دستکش را می پوشد؟ راحتی دستکش برای پوشیدن طولانی تر اهمیت بیشتری دارد.
  9. ۹. از کارگران نظر سنجی کنید. این عوامل را به دقت ارزیابی کنید، سپس دستکشی را انتخاب کنید که ترکیبی از ویژگی های مورد نیاز برای کار شغلی را ارائه می دهد. سبک دستکشی را انتخاب کنید که تعادل بهینه حفاظت و مهارت را ارائه می دهد. کارفرمایان همچنین ممکن است بخواهند برای هر کار شغلی چندین نوع یا مارک دستکش ارائه دهند. با این حال، در برخی موارد، ارائه تنها یک دستکش ترجیح داده می شود.

شرکت هایی که از دستکش استفاده می کنند باید به طور مستمر آنها را ارزیابی کنند تا مشخص کنند که آیا آنها در درجه اول از کارگر محافظت می کنند و در عین حال بهره وری را ارتقا می دهند. علاوه بر این، بازخورد کارگران مربوط به دستکش ها و وظیفه شغلی آنها باید به طور مکرر مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.