تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 15:10
کد خبر : 25166

کاربرد فنگ شویی چیست

کاربرد فنگ شویی چیست

آیا تا به حال نگران این بوده اید که چگونه مبلمان رادر کدام جهت مناسب قرار دهید؟ آیا تا به حال نگران بوده اید که میز کار را دقیقاً در کجا قرار دهید؟ همه ما احتمالاً در مورد فنگ شویی و کاربردهای آن شنیده ایم، در مورد آن سوالات زیادی وجود دارد و گاها اعتبار

آیا تا به حال نگران این بوده اید که چگونه مبلمان رادر کدام جهت مناسب قرار دهید؟ آیا تا به حال نگران بوده اید که میز کار را دقیقاً در کجا قرار دهید؟ همه ما احتمالاً در مورد فنگ شویی و کاربردهای آن شنیده ایم، در مورد آن سوالات زیادی وجود دارد و گاها اعتبار آن را زیر سوال برده ایم. اما آیا واقعاً می‌توان با قرار دادن گیاه در گوشه‌ای یا حرکت در اطراف مبلمان به موفقیت/شادی/عشق/سلامتی دست یافت؟

صرف نظر از اینکه این سندیت فنگ شویی به کجا برمیگردد، یک چیز برای من مسلم است: ارزش امتحان کردن را دارد. به نظر می‌رسد که برخی از افراد مشهور مانند گوینت پالترو، مدونا، استینگ، اپرا وینفری، ریچارد برانسون، دونالد ترامپ و … نیز از کاربرد فنگ شویی بهره گرفته اند.

برای درک واقعی کاربرد فنگ شویی و آنچه در موردش بیان می‌شود، به سراغ استاد دایی زاده رفتم که یکی از متخصصان برجسته و کارآزموده این حوزه در کشور ایران است. پرسش و پاسخ هایمان جالب بود و به بنده در حل کردن این دنیای پر لز سوال کمک کرد. این گفتگو را به اشتراک می‌گذارم و امیدوارم شما نیز پاسخ سوال هایتان را دریافت کنید.

کاربرد فنگ شویی دقیقاً چیست؟

“ترجمه تحت اللفظی اصطلاح چینی” باد “(فنگ) و” آب “(شویی) است. در ابتدایی‌ترین سطح و ساده‌ترین بیان می‌توان گفت، فنگ شویی علم تعامل انسان و محیط اطراف آنها است. این علم و هنر درهم آمیخته شما را از نحوه تأثیر محیط اطراف بر ساختار زندگی شما، آگاه می‌کند. همچنین فنگ شویی ابزار و روش‌هایی را برای تغییر شیوه زندگی شما برای دستیابی به نتایج خاص و افزایش رفاه، شادی و موفقیت فراهم می‌کند که در واقع کاربرد فنگ شویی را ملموس می‌کند.

من همه‌ی کاربرد‌های فنگ شویی را برای زندگی ام می‌خواهم، از کجا شروع کنیم؟

باید از خانه خود شروع کنید. زیرا اگر شما به تعادل در محیط خانه برسید تقریبا دو سوم مسیر آرامش را طی کردیده اید.

لطفا ادامه دهید. من به طور کلی خانه هماهنگ تری می‌خواهم. برای دستیابی به تعادل چه چیزهایی را باید بدانم؟

اولین قدم در هرگونه مشاوره فنگ شویی، بررسی شکل کلی فضای مورد نظر و تعیین ورودی چی است. این می‌تواند درب اتاق یا محل ورود تعیین شده باشد. زیرا از آنجاست که بیشترین جریان انرژی به فضا می‌رسد.

لایه دیگر در طراحی فنگ شویی ایجاد تعادل در فضا با معرفی نسبت مناسب کیفیت‌های یین و یانگ است. این را بخاطر بسپارید که هیچ چیز مطلقاً یین یا یانگ نیست. بنابراین لازم است بدانید چه چیزی باعث آرامش یک فضا (ویژگی‌های یین) یا انرژی بخشیدن به یک فضا (ویژگی‌های یانگ) می‌شود. به عنوان مثال، به کفپوش خود نگاه کنید، آیا با فرش نرم پوشیده شده که نشان دهنده ویژگی‌های یین است یا یک سطح سخت مانند چوب یا کاشی است که نشان دهنده کیفیت یانگ است؟

دقت داشته باشید، زمانی می‌توانید از نقشه Bagua استفاده کنید، ( که یکی از عناصر مهم تجزیه و تحلیل فنگ شویی است) کاربرد فنگ شویی را بدانید.

درباره این نقشه Bagua بیشتر برای ما بگویید. چگونه کار می‌کند؟

Bagua به شما این امکان را می‌دهد تا جهات دقیق را تشخیص دهید که مناطق فضای شما (خانه، باغ و محل کار) چگونه بر مناطق مربوط به زندگی شما تأثیر می‌گذارد. فنگ شویی باگوآ یک نقشه پر انرژی و ابزاری برای تشخیص کیفیت انرژی در فضای شماست. در واقع با استفاده از این نقشه کاربرد فنگ شویی را لمس خواهید کرد. زیرا با استفاده از این ابزار می‌توانید هر فضای قابل تعریف (یک اتاق یا یک سطح، مانند یک میز کار) را به ۹ قسمت تقسیم کنید، هر کدام دارای مجموعه‌ای از تأثیرات و انرژی‌های مربوط به خود هستند. البته یک فضای قابل تعریف باید دارای مرزهای مشخص و یک ورودی اصلی باشد.

اگر بخواهیم فقط یک منطقه از خانه مانند، اتاق کار فنگ شویی خوب داشته باشد، باید به چه چیزی توجه کنیم؟

اگر در خانه کار می‌کنید، باید دفتر کار یا میز کار شما باشد (می توانید مکان فنگ شویی را به یک سطح کاهش دهید، لازم نیست یک اتاق کامل باشد). در غیر این صورت باید به فنگ شویی آشپزخانه نیز پردازید، جایی که غذا آماده می‌شود، ساکنان خانه را تغذیه می‌کند. تغذیه مناسب، با داشتن غذاهای کامل به عنوان فراوانی و رفاه در زندگی فرد تلقی می‌شود.

من دقیقا متوجه نشدم چه کاری باید انجام دهم.

حق دارید. البته کمی هم عجله می‌کنید. نه تنها شما، بلکه تمامی افراد تا زمانی که اصول اولیه فنگ شویی را ندانند، کاربرد فنگ شویی را لمس نخواهند کرد. به همین دلیل است قبل از سوال شما می‌خواستم اصول اولیه فنگ شویی بپردازم.

اصول اولیه فنگ شویی: طرح فنگ شویی باگوآ و پنج عنصر آن

باگوآ Bagua ، که به جهت‌های هشت گانه نیز معروف است، نقشه ایست که برای تجزیه و تحلیل انرژی خانه طراحی شده. این نقشه شامل هشت ضلع است که هر کدام جنبه‌های مختلف زندگی را نشان می‌دهند. از سویی دیگر اصول اولیه فنگ شویی بر پنج عنصر و ۸ جهت متمرکز است. خاک، فلز، آب، چوب و آتش. این عناصر به معنای واقعی کلمه کاربرد فنگ شویی را مشخص می‌کنند. ببخشید برای این شرح این موضوع استفاده از وایت برد لازم است.

اب

آب با فراوانی، رفاه، حرکت، پاکسازی، تصفیه و احساسات، همراه است. برای گنجاندن این مورد در خانه خود به لمس رنگهای آبی و سیاه، اشیاء منحنی و تصاویر آب آرامش بخش نیاز دارید.

منطقه باگوا: شمال، مسیر شغلی/زندگی

آتش

آتش یک عنصر قدرتمند است که با عمل، اشتیاق و شهرت گره خورده است و می‌تواند نشاط و گرما را به خانه بیاورد. می‌توانید از طریق روشنایی و اطمینان از نور کافی، عنصر آتش را در خانه خود قرار دهید. آتش به بهترین شکل در رنگهای قرمز، بنفش، سرخابی و صورتی – با اشکال مثلثی و ستاره‌ای بیان می‌شود.

منطقه باگوا: جنوب، شهرت

زمین یا خاک

زمین با ثبات، امنیت در روابط و تجارت ارتباط دارد و به حفظ امنیت و ایمن بودن شما کمک می‌کند. بنابراین برای آوردن انرژی عنصر زمین به خانه، از رنگ‌های خاکی، خنثی، زرد و نارنجی در دکوراسیون خود استفاده کنید مانند رنگ عاج، بژ و قهوه‌ای ملایم، و همچنین تصاویری از مناظر خاکی و سفال.

منطقه باگوا: شمال شرق- جنوب غرب /دانش/ خودسازی، عشق و روابط/ مشارکت/تحصیل/طول عمر

فلز

عنصر فلز، بیانگر تمرکز و وضوح است و به سلامت و خلاقیت کمک می‌کند. این عنصر را می‌توان با افزودن اجسام فلزی، تمرکز بر روی اجسام با شکل گرد و همچنین رنگ‌های سفید، طوسی، نقره‌ای به فضای خانه اضافه کرد.

منطقه باگوا: کودکان/ افراد حامی و افراد مفید/ سفر

چوب

چوب در فنگ شویی متفاوت از عنصر زمین، بر روی گلهای شکوفا شده طبیعت تمرکز می‌کند. این نماد، نشانه زندگی جدید، رشد، گسترش و سلامتی است. برای آوردن عنصر چوب به خانه نیز، گیاهان یا رنگ‌های سبز را به فضای خود اضافه کنید و همچنین مبلمان چوبی مانند بامبو و حصیر.

منطقه باگوا: شرق و جنوب شرق/ ثروت/ فراوانی و خانواده/ شروع جدید

هر منطقه Bagua متفاوت است، اما به طور کلی می‌توانید هر منطقه را با افزودن رنگ مناسب و اضافه کردن یک شیء مناسب به عنصر آن منطقه، تجهیز کنید. البته برای درک دقیقتر و کاربردهای فنگ شویی به شناخت اصل دیگری نیاز است که یین و یانگ نام دارد.

لطفا در مورد یین و یانگ بیشتر توضیح دهید.

در فنگ شویی، تعریف یین و یانگ بر ایجاد تعادل بین انرژی‌های مخالف چی، مرد، روز و آتش (یانگ) و زن، شب و آب (یین) تمرکز دارد. یین و یانگ نیروهای متضادی هستند که همزمان برای ایجاد هماهنگی کار می‌کنند. یین انرژی تاریک، سبک و منفعل است در حالی که یانگ انرژی سنگین، فعال و تهاجمی است. این دو باید کنار هم قرار بگیرند تا هماهنگی کامل ایجاد کنند که به انرژی چی معروف است.

فنگ2

اینها که در مقابل هم هستند؟!

بله. درسته. اما ترکیب این دو است که تعادل را به وجود می‌آورد، در واقع بودن یین، یانگ را تکمیل می‌کند و بلعکس. شاید شبیه این مثال ایرانی باشد که زن و شوهر همدیگر را تکمیل می‌کنند.

انرژی یین باید در فضاهای آرام و آرامش بخش مانند اتاق خواب باشد، در حالی که انرژی یانگ باید در فضاهای اجتماعی و پربارتر مانند آشپزخانه و دفاتر خانه باشد.شما می‌توانید با معرفی عناصر، رنگها یا نمادهای خاص، تعادل یین و یانگ را به خانه بازگردانید. برای ایجاد انرژی بیشتر یانگ می‌توانید رنگهای پر انرژی پر رنگ به دکوراسیون خود اضافه کنید، یا رنگهای ملایم و آرامش بخش برای ایجاد انرژی بیشتر یین.

برای اطمینان از متعادل بودن هر اتاق در خانه، ابتدا باید هدف یک اتاق را در زندگی خود مشخص کنید. به عنوان مثال، اتاق خواب جایی است که شما آرامش مورد نیاز خود را باید دریافت می‌کنید، بنابراین مقدار یین بیشتر نیاز دارید. این موضوع می‌تواند از طریق رنگهای ملایم، نور کم و فضایی دنج به دست آید. به همین ترتیب، اتاقهای اجتماعی بیشتر مانند آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری که احتمالاً مهمانان را در آن سرگرم می‌کنید، به یانگ بیشتری نیاز دارند تا انرژی بیشتری به فضا بیاورند.

پس برای داشتن تعادل نباید به استفاده مطلق از یک عنصر (یین یا یانگ) بپردازیم. درسته؟

دقیقا. تعادل در واقع استفاده از تمام عناصر است، اما در جای مناسب. ببینید ماهم خصوصیات مردانه داریم و شماهم خصوصیات زنانه، اگر این خصوصیات در جای مناسب خود استفاده شوند نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه حُسن محسوب می‌شود. یانگ و یین نیز دقیقا از این الگو پیروی می‌کنند.

شاید این جمله برای جمع بندی بحثمان کمک کننده باشد.

درک کاربرد فنگ شویی در زندگی در واقع فهمیدن نحوه بکارگیری همه‌ی انرژی‌های مثبت موجود است، نه فقط یک بعد آن. درست مثل فطرت روح انسان که هم به گریه نیاز دارد هم خنده.

اما من احساس می‌کنم هنوز سوالهایی دارم که باید مطرحش کنم.

البته. خاصیت آگاهی همین هست که چراغ‌های زیادی در ذهن انسان روشن می‌کنه و باعث میشه انسان عمیق‌تر ببینه و به همین واسطه سوال‌های عمیق‌تر بپرسه. اما به نظرم برای این مجال کافی باشه. بماند برای فرصتی دیگر.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.