تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 19:09
کد خبر : 100600

کاربرد مناقصات و مزایای آن چیست؟

کاربرد مناقصات و مزایای آن چیست؟

در دنیای تجاری، معامله های زیادی برای تامین خدمات و کالا انجام می شود. گاهی شرکت ها جهت تامین نیازهای خود آنها را در پیشنهادهای رسمی به سایر شرکتها اعلام می کنند که به آن مناقصه می گویند. برای درک کاربرد مناقصات و مزایای آن در صنعت تجارت، این مطلب را مطالعه کنید. مناقصه چیست؟

در دنیای تجاری، معامله های زیادی برای تامین خدمات و کالا انجام می شود. گاهی شرکت ها جهت تامین نیازهای خود آنها را در پیشنهادهای رسمی به سایر شرکتها اعلام می کنند که به آن مناقصه می گویند. برای درک کاربرد مناقصات و مزایای آن در صنعت تجارت، این مطلب را مطالعه کنید.

مناقصه چیست؟

مناقصه یک پیشنهاد برای یک پروژه یا پذیرش یک پیشنهاد رسمی مانند پیشنهاد خرید است. این پیشنهادها باید در یک مهلت معین ارائه شود. کاربرد دیگری که برای اصطلاح مناقصه وجود دارد زمانی است که سهامداران سهام یا اوراق بهادار خود را در جواب به پیشنهاد خرید ارائه می‌کنند.

به عبارت ساده تر، می‎توان گفت که مناقصه پیشنهادی برای انجام یک کار خاص یا عرضه کالا با نرخ از پیش تعیین شده و تعیین شده است. در مراحل اولیه مناقصه، از پیمانکاران دعوت می‌شود تا پیشنهادات مهر و موم شده را برای ساخت و ساز یا ارائه کالا و خدمات مذکور با نرخ معین در بازه زمانی معین ارائه کنند.

کاربرد مناقصه

مناقصه‌گزار غالبا برای دریافت بهترین خدمات و با کیفیت‌ترین کالا، با پایین‌ترین قیمت، مناقصه را برگزار می‌کند. در مقابل مناقصه‎گر برای دستیابی به یک معامله پر سود و بی دردسر تمام سعی خود را برای بدست آوردن مناقصه انجام می‌دهد. جمع بندی این توضیح کاربرد اصلی مناقصات، یعنی خدمات با کیفیت با نازلترین قیمت را بیان می‌کند.  مناقصات از سوی شرکت‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌شود. چنانچه شرکت دولتی برگزار کننده مناقصه باشد، مقررات ناظر بر جلسات مناقصه، از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب می‌شود.

انواع مناقصه

در مناقصات دولتی مناقصه به دو صورت یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای تقسیم می‌شود. در یک مرحله‌ای نیاز به ارزیابی فنی نیست اما در دو مرحله‌ای ابتدا ارزیابی فنی شده سپس وارد مرحله مالی می‌شود. نوع دیگر مناقصه، عمومی و محدود است. در روش عمومی، عموم شرکت‌ها می‌توانند در مناقصه شرکت کنند اما در روش محدود با توجه به شایستگی شرکت، دعوتنامه شرکت در مناقصه، برای شرکت‌های محدودی ارسال می‌شود.

مزایای مناقصه

ممکن است همیشه تعجب کنیم که چرا سازمان‌ها یا نهادها مناقصات را به جای قراردادهای شفاهی ترجیح می‌دهند، در زیر برخی از مزایای مناقصه آورده شده است:

  • شفافیت: هنگامی که یک مناقصه آگهی می شود، همیشه یک سند مناقصه مربوطه با معیارهای ارزیابی از پیش تعیین شده کلیدی وجود دارد که باید دنبال شود. نهادها مشتاق ایجاد حسن نیت با تامین کنندگان هستند و شفافیت این امکان را به همه شرکت ها یا مشاغل ذیصلاح می‌دهد تا شانس برابری برای رقابت برای عرضه کالا یا خدمات برای سازمان داشته باشند.
  • ارزش برای پول: هیچ نهادی فعالیت طولانی و خسته کننده را انتخاب نمی‌کند و نمی‌تواند نتیجه فعالیت را با ارزش به ازای پول به دست آورد، زیرا مناقصه‎ها قرار است بیشترین ارزش را برای مقدار پولی که هزینه شده است، ارائه دهند.
  • رقابت سالم: رقابت در مناقصه همیشه یک رقابت سالم است. انتخاب همیشه به کیفیت و قیمت بستگی دارد، از این رو هر پیشنهاد دهنده سعی می‌کند کیفیت را بهبود بخشد و هزینه‌های کمتری را پیشنهاد دهد تا باعث شود با کاهش ناکارآمدی‌ها و اضافه‌کاری‌های عملیاتی، مناقصه را برنده شود.
  • سهولت ورود شرکت‌های تازه‌کار: اکثر شرکت‌هایی که تازه وارد در بازار هستند، تمایل دارند ارتباطات یا تماس‌های موجود در صنعت را داشته باشند، بنابراین مناقصات برای آنها بسیار مفید است. این به این دلیل است که آنها می توانند با ارائه بالاترین ارزش برای پول مشتریان خود قراردادهای بسیار پرسودی را به دست آورند و از این رو این فرصتی برای آنها برای به دست آوردن سریع فضا در بازار و کاهش موانع موجود در بازار مفید است.
  • امکان داشتن قراردادهای کتبی: مناقصه شما را از شر قرارداد شفاهی خلاص می کند. قرارداد کتبی بین دو طرف به همراه اطلاعات پشتیبانی مربوطه در برابر نیازهای مقرر وجود دارد که به مدیریت قرارداد و مدیریت هرگونه خطر کمک می کند.

 

پیشنهاد خواندن : تو مناقصه به راحتی شرکت کن و با سایت هزاره پروژه جدید بگیر

آیا مناقصه برای کسب و کار شما مفید است؟

چنانچه یک شرکت دارید و قصد دارید در مناقصه شرکت کنید پیش از آن به سوالات زیر پاسخ دهید تا مطمئن شوید تصمیم درستی برای شرکت در مناقصه گرفته‌اید.

  1. اهداف تجاری شما چیست و مناقصات چگونه به شما در دستیابی به آنها کمک می‌کند؟ آیا به رشد، گسترش و ثبات مالی شرکت کمک می‌کند.
  2. استراتژی کسب و کار شما چیست و مناقصه چگونه در آن قرار می گیرد؟ ابتدا دقت کنید که رویکرد موقت دارید یا استراتژیک سپس در خصوص فرصت‌های مناقصه موجود در بازار و رقبا تحقیق نمایید.
  3. آیا از الزامات مناقصه آگاه هستید و آیا کسب و کار شما آنها را برآورده می‌کند؟
  4. آیا کسب و کار شما منبعی برای مناقصه موفقیت آمیز دارد؟

حال که با مفهوم مناقصه و مزایای آن آشنا شدید، چنانچه دارای کسب و کاری هستید و به دنبال دست‌یابی به یک معامله پر سود و بی خطر هستید می‌توانید با مراجعه به سایت ارتباط گستران هزاره با بیش از ۲۰ سال سابقه از مناقصات روز مطلع شده و کسب و کار خودتان را در صنعت کشور گسترش دهید. ارتباط گستران با تفکیک مناقصات و مزایدات استانی و صنفی دسترسی افراد به مزایدات مختلف را تسهیل کرده است. این سامانه به عنوان تنها شرکت دارنده مجوز نشر دیجیتال مناقصه و مزایده های کشور یکی از بهترین مراجع برای شرکت در مناقصات کشوری است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.