تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 - 11:24
کد خبر : 4378

کارگران انگلیسی به سوسیالیسم پشت کردند

کارگران انگلیسی به سوسیالیسم پشت کردند

بریتانیایی‌ها دست به یک تصفیه زدند. آنها حالا قدرت را به‌طور مطلق دست بوریس جانسون دادند تا آنگونه که مایل است برگزیت را رقم بزند.

به گزارش تیتر داغ؛ پیش بینی غلط برخی نظرسنجی‌ها و سیاسیون که احتمال می‌دادند بریتانیا مجددا با یک پارلمان معلق یا فاقد اکثریت روبه‌رو شود، دارای تبعات سنگینی بود: حزب کارگر شکست مفتضحانه‌ای پذیرفت و یاغی‌های محافظه‌کار که علیه بوریس جانسون از حزب کنار کشیده بودند و به‌طور مستقل یا از طرف لیبرال دموکرات‌ها نامزد شده بودند، هر ۲۱ نفرشان با رای منفی مردم از حضور در مجلس عوام بازماندند.

بریتانیا در ۵ سال اخیر ۳ انتخابات برگزار کرد. اما انتخابات ۱۲ دسامبر تکلیف برگزیت را که در این ۴ سال بلای جان بریتانیا شده بود، مشخص کرد. حزب محافظه‌کار در انتخابات ۱۲ دسامبر توانست به بزرگترین پیروزی خود در ۴۰ سال اخیر دست پیدا کند. نیویورک تایمز می‌نویسد که حزب محافظه‌کار با کسب ۳۶۴ کرسی پیروز انتخابات شده است.

در جامعه بریتانیا، میانسالان و کهنسالان توانستند یک پیروزی شگفت‌انگیز رقم بزنند. خبرها از دانشگاه‌های این کشور حکایت از این دارد که فضای غم‌انگیزی حکمفرما شده است. جوانان و دانشجویان عمدتا طرفدار جرمی کوربین بودند اما به گفته ناظران باخت فاجعه‌آمیز حزب کارگر، جوانان این کشور را سرخورده کرده است.

بریتانیا که در عصری وارونه به سر می‌برد، توانست با رای کارگران و کهنسالان یک پیروزی چشم‌گیر را برای جانسون رقم بزند. لورا کینزبرگ، دبیر سیاسی بی‌بی‌سی می‌گوید: «نتیجه انتخابات نشان می‌دهد قمار بوریس جانسون برای تبدیل سرخ‌ها (حزب کارگر) به آبی (حزب محافظه‌کار) جواب داده است».

این قماری است که پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ توسط دونالد ترامپ اجرا شد و وی توانست آرای سنتی دموکرات‌ها یعنی، یقه آبی‌ها را به سبد خود وازیر کند. بوریس جانسون هم حالا به همان شیوه توانسته است رای سنتی حزب کارگر را برباید و از سربازان پیاده حزب کارگر علیه خود حزب استفاده کند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، قدرت‌نمایی بوریس جانسون حالا این اجازه را به نخست‌وزیر بریتانیا می‌دهد تا رد و نشان خود را در برگزیت به جا بگذارد.

بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار توانستند با یک پیروزی خیره‌کننده پارلمان را به دست آورند و حالا این حزب قصد دارد در سیاست‌های بریتانیا و دوری این کشور از اتحادیه اروپا، خطوط جدیدی ترسیم کند.پیش‌بینی می‌شود حزب محافظه‌کار ۳۶۴ کرسی و حزب کارگر هم ۲۰۳ کرسی به دست آورده باشد. کسب اکثریت مطلق با ۵۰ کرسی بیشتر از وضعیت موجود در پارلمان رقم خورده است که پس از سال ۱۹۸۷ که پیروزی حزب محافظه‌کار به رهبری مارگارت تاچر رقم خورده بود، بی‌نظیر به حساب می‌آید. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد باید نقشه سیاسی متفاوتی برای بریتانیا در نظر گرفت و یک چهره رادیکال‌تر برای آن متصور بود. حزب محافظه‌کار در انتخابات ۱۲ دسامبر توانسته است برخی کرسی‌های حزب کارگر در مناطق شمالی و مرکزی بریتانیا را از آن خود کند و منطقه‌ای را که به «دیوار سرخ» موسوم است، فتح کند.

انتخابات روز ۱۲ دسامبر برای بوریس جانسون که در دوره کوتاه نخست‌وزیری‌اش با شکست و تحقیر از سوی پارلمان همراه شده بود، یک پیروزی بزرگ با حمایت بخش اعظم مردم این کشور به حساب می‌آید. در حالی که پیش‌بینی می‌شد او ممکن است به دلیل برگزاری انتخابات دیگر در این کشور از پست خود بیرون انداخته شود، حالا او بریتانیا را در مهم‌ترین لحظه حساس پس از جنگ جهانی دوم، قدرتمندانه رهبری می‌کند. برای بریتانیا که پس از برگزاری رفراندوم برگزیت، بحران پشت بحران را تجربه می‌کرد، یک لحظه نادر رقم خورده است تا از سرگردانی و عدم قطعیت خارج شود.

تونی تراورس، پروفسور علوم سیاسی در مدرسه اقتصاد لندن به نیویورک تایمز گفت: «این یک پیروزی قابل توجه است. بوریس جانسون از امروز تا ۵ سال دیگر قدرت را در دست دارد. حزب کارگر هم با آینده نامعلومی دست و پنجه نرم می‌کند».در حالی که اخبار پیروزی محافظه‌کاران در حال انتشار بود، ارزش پوند در معاملات نسبت به یورو و دلار روند صعودی به خود گرفت و این آرامش حاکم بر بازارها نشان از آن دارد که بریتانیا در آستانه ثبات قرار گرفته است.

در حالی که نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پیروزی محافظه‌کاران را پیش‌بینی کرده بود، اخبار روز پنج‌شنبه حتی بهتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بود و حزب محافظه کار در حدود ۵۰ کرسی بیشتر از وضعیت موجود در پارلمان،‌ به دست آورد. حزب کارگر هم باخت بدی را تجربه کرد و در حدود ۶۰ کرسی از دست داد که این از سال ۱۹۸۳ به این سو بی‌سابقه است.

این نتیجه با رهبری کوربین وی را در نهایت به این نتیجه رساند که از رهبری حزب کنار برود و گفته است که در انتخابات بعدی، رهبری حزب را بر عهده نخواهد گرفت.در این زمینه برایانت کریس یکی از اعضای حزب کارگر و همچنین مجله اکونومیست این باخت را بدترین باخت این حزب از دهه ۱۹۳۰ می‌دانند. برایانت کریس همچنین یادآور شد که حزب کارگر با این باخت مانند حدفاصل سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ چهار بار پشت سر هم شکست خورده است. این نتیجه یک زلزله در توازن قدرت در بریتانیا به وجود آورده است و قمار بوریس جانسون برای برگزاری یک انتخابات دیگر نشان داد که وی یک شرط‌بند ماهر است.

حالا انتظار می‌‌رود بوریس جانسون تا ۳۱ ژانویه کار برگزیت را آن‌گونه که گفته بود، یکسره کند. با این حال هنوز پرچم سفید برای بوریس جانسون برافراشته نشده است و بریتانیا هنوز یک جامعه به شدت دو شقه است. هنوز کمتر از نیمی از مردم این کشور به برگزیت اعتقاد ندارند. همزمان پیروزی خیره‌کننده حزب ملی اسکاتلند نیز کار را برای بوریس جانسون سخت می‌کند. براساس آخرین شمارش آرا این حزب ۴۸ کرسی به‌دست آورده که ۱۳ کرسی بیشتر از انتخابات پیشین است. این حزب کاملا مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. اگر ماجرای برگزیت پیش برود، این حزب احتمالا درخواست رفراندوم دیگر برای استقلال خواهد داشت، موردی که صددرصد با مخالفت نخست‌وزیر بریتانیا مواجه خواهد شد.

حزب محافظه‌کار توانست این پیروزی را با حمایت طبقه کارگر در شمال و مرکز این کشور به دست آورد و حالا دست بوریس جانسون برای مذاکره با اتحادیه اروپا بازتر است. رای‌دهندگان نیز احتمالا فشار بیشتری روی جانسون خواهند آورد تا از اقتصاد انگلیس و واردات به این کشور بیشتر حمایت و حفاظت به عمل آورد. این دقیقا مغایر با بازار آزاد و مقررات‌زدایی محافظه‌کارانه‌ای است که بوریس جانسون و مشاورانش به دنبال آن هستند. پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا و یکی از متحدان بوریس جانسون عصر پنج‌شنبه گفت که دولت جدید به زودی قانون برگزیت را تصویب خواهد کرد تا خروج از اتحادیه اروپا را همزمان با روشن شدن چراغ‌های کریسمس تسریع کند. اما به نظر می‌رسد به عکس تمایل حزب محافظه‌کار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا پیش از ۳۱ ژانویه همچنان میسر نباشد. این تاریخی است که بریتانیا با اتحادیه اروپا برای خروج توافق کرده است.

با این وجود محافظه‌کاران در ایامی که هوا سرد و روزها کوتاه‌تر است، توانستند درصد بیشتری از مردم را برای اعمال سیاست‌های برگزیتی‌شان همراه کنند. این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۷، حزب کارگر توانسته بود افراد بیشتری را با خود همراه کند تا حزب محافظه‌کار نتواند راسا دست به تشکیل دولت بزند. به همین منظور حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون نتوانست قوانین مدنظر خود را در برگزیت پیاده کند، اما با این پیروزی دولت می‌تواند راهی را که مدنظرش است، به‌عنوان مسیر خروج انتخاب کند. این حزب حالا می‌تواند مسیر طی شده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را معکوس کند.

این در حالی است که هنوز درصد قابل توجهی از مردم مخالف برگزیت هستند. چارلز مایکل رئیس شورای اتحادیه اروپا با توجه به نتیجه به دست آمده ابراز امیدواری کرده است که هرچه زودتر دو طرف برای خروج توافق کنند. بوریس جانسون هم در آکس بریج گفت که رای مردم به وی این قدرت را داده است که هرچه سریع‌تر کار برگزیت را تمام کند. او تصریح کرد: «ما به تمام آن مصیبت‌هایی که پس از رفراندوم سال ۲۰۱۶ کشور را فرا گرفته بود، پایان دادیم.» او افزود: «ما کار برگزیت را تا پیش از ۳۱ ژانویه تمام خواهیم کرد، دیگر اما و اگر و شایدی در کار نیست.» بوریس جانسون همچنین برای آسودگی خاطر طبقه کارگر که نگران خدمات درمانی عمومی بودند گفت که قول می‌دهد روی اولویت‌های مردم تمرکز داشته باشد و بالاتر از همه هم روی خدمات درمانی».

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.