تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آبان 1398 - 11:31
کد خبر : 1864

کاظم جلالی با رأی مجلس، سفیر روسیه شد

کاظم جلالی با رأی مجلس، سفیر روسیه شد

استعفای کاظم جلالی، نماینده تهران دستور کار مجلس بود که با رای مثبت نمایندگان همراه شد تا این نماینده ۵ دوره مجلس به عنوان سفیر راهی روسیه شود.

به گزارش تیتر داغ ؛ کاظم جلالی (زاده ۱۳۴۶ در روستای شاهکوه از توابع شهرستان شاهرود)، سیاستمدار ایرانی است که از ۷ خرداد ۱۳۹۵ نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در مجلس شورای اسلامی است. او پیشتر نماینده مردم شاهرود در ادوار ششم تا نهم مجلس شورای اسلامی بود. او دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق می‌باشد و دارای کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری در زمینه علوم سیاسی است. جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در دوره های هشتم نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی است.

کاظم جلالی
نماینده ادوار ششم تا دهم مجلس

وی در سال ۱۳۷۸ با غلبه بر رقیب اصلی خود یعنی علی اکبر جلالی (عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت) توانست برای اولین بار به مجلس شورای اسلامی راه یابد همچنین وی توانست ۳ بار دیگر در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۶ و نیز در سال ۱۳۹۰ به مجلس راه یابد تا جز معدود افرادی باشد که توانسته است برای چهارمین بار پیاپی وارد مجلس شود.[۱] او در ادوار ششم تا نهم مجلس شورای اسلامی، نماینده شاهرود ومیامی بود.

در انتخابات مجلس دهم، جلالی از این در مصاحبه‌ای در روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ گفت: «من به عنوان یک اصولگرای مستقل در انتخابات شرکت کنم و در زمان ثبت‌نام نیز گفتم که هم اصولگرا و هم مستقل هستم.[۲] از طرفی ائتلاف اصولگرایان به دلیل نزدیکی وی به علی لاریجانی، نام او را در فهرست خود قرار نداد.

نهایتاً در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی، در لیست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت و توانست با کسب ۱٬۲۹۲٬۶۸۶ رأی، در رتبهٔ ششم تهران، وارد مجلس دهم شود. تمامی سی نفر اعضای این لیست در تهران روانه بهارستان شدند.فاطمه هاشمی رفسنجانی، از چهره‌های اصلاح‌طلب ایران در خصوص حضور جلالی در لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت عنوان داشت: «آقای کاظم جلالی در شاهرود رأی نداشت. با اینکه علیه حزب ما بیانیه داده و درمورد برخی از شخصیت‌ها خواهان برخورد شدید شده بود و حتی در زمانی که در کمیسیون امنیت ملی مسئول رسیدگی به وضعیت زندانیان در سال ۸۸ شد، به وظیفه خود خوب عمل نکرد اما در لیست قرار گرفت.»

پستهای مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۳۹۱ تا کنون
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی
نماینده دوره‌ دهم مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری،شمیرانات، پردیس و اسلامشهر
نماینده دوره‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم مجلس از حوزه انتخابیه شاهرود و میامی شاهرود و میامی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره‌های ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰
سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
مدیر دفتر سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸
نایب رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
مسئولیت های بین المللی
نایب رییس کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی از سال ۱۳۹۵ تا کنون و عضو کمیته اجرایی این اتحادیه از سال ۱۳۹۴ تا کنون
رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در دوره های هشتم نهم و دهم مجلس شورای اسلامی
عضو کمیته اجرایی گروه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶
رییس گروه‌های دوستی پارلمانی ایران با فرانسه،‌ رومانی، مالی، نامیبیا و ساحل عاج در دوره دهم مجلس شورای اسلامی
عضو کمیته و شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی از سال ۱۳۸۰ تاکنون
عضو کمیته حقوق بشر نمایندگان اتحادیه بین‌المجالس جهانی به نمایندگی از منطقه آسیاپاسیفیک
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه و ایران و روسیه در دوره هفتم مجلس

در جلسه علنی ا دیروز مجلس بررسی استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌ها به منظور ماموریت جدید در سفارت روسیه در دستور کار قرار گرفت که نمایندگان با استعفای او موافقت کردند و در پایان علی لاریجانی برای او آرزوی توفیق کرد.

در این جلسه کاظم جلالی گفت: وزارت خارجه دو رسته دارد؛ رسته اداری و رسته سیاسی که افراد در رسته سیاسی همانند اعضای هیأت علمی ارتقاء پیدا می‌کنند، بنده نیز از وابستگی شروع کردم و سپس مراحل دبیر سوم، دبیر دوم، دبیر اول، رایزن سوم، رایزن دوم ، رایزن اول را طی کردم و هم اکنون مقام رایزن اولی را دارم.

وی با بیان اینکه مقام سفیر آخرین مقام در وزارت امور خارجه بوده و با پست سفیر متفاوت است، اظهار کرد: در ۳۲ سالگی وارد مجلس شدم و حال ۵۲ سال دارم، در ۵ دوره حضور در مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم؛ در مجلس ششم از سال دوم عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در مجلس هفتم و هشتم ‌به عنوان سخنگو و در مجلس نهم و دهم مسئولیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتم.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: علاقه اصلی من سیاست خارجی است اما به دلیل نمایندگی مجلس لاجرم در حوزه سیاست داخلی نیز ورود پیدا کردم، در طول ۲۰ سال حضور در مجلس در حوزه دیپلماسی پارلمانی فعال بوده و عضو کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی از طرف قاره آسیا و اقیانوسیه بودم و در مجمع عمومی IPU انتخاب شدم که برای دومین بار یک ایرانی توانست به این مقام دست یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال عضو کمیته حقوق بشر بین‌المجالس جهانی بودم که این مقام نیز به انتخاب آسیاپاسفیک انجام گرفت و در مجمع عمومی IPU با آن موافقت شد، ادامه داد: به مدت ۱۸ سال عضو کمیته اجرایی و شورای بین‌المجالس اسلامی بودم.

جلالی تصریح کرد: در مجلس هشتم، نهم و دهم ریاست روابط پارلمان اروپا و پارلمان جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشتم، همچنین در مقاطعی رئیس گروه پارلمانی ایران – روسیه، سوریه، فرانسه، ساحل عاج، رومانی، مالی و … بودم.

وی با بیان اینکه در مقطعی رئیس گروه اجرایی پارلمانی ایران بودم، ادامه داد: ۷ دوره در مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر حضور داشتم و در حال حاضر نیز عضو گروه عالی مشورتی ضد تروریسم IPU هستم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای نخستین بار که به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شدم برخی به دلیل احتمال سیاسی شدن مرکز و عدم توانایی بنده در اداره آن دچار تردید بودند اما در حال حاضر می‌توانیم نسبت به عملکرد مرکز پژوهش‌ها قضاوت کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مرکز پژوهش‌ها یادآور شد: ایشان فرمودند “مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز خوبی است و بر اساس گزارشاتی که بنده از این مرکز دریافت می‌کنم، خبرهای خوبی را از آنجا به ما منتقل می‌شود، امکان کارشناسی خوبی در آنجا متمرکز و متراکم است و باید از آن حداکثر استفاده را کرد”.

ردپای فوت دختر آقای سفیر در استعفای زودهنگام جلالی

جلالی با بیان اینکه در طول ۴ سال گذشته مسئولیت‌های بسیاری برای حضور در دولت به بنده پیشنهاد شد که به دلیل نمایندگی از پذیرفتن آن سر باز زدم، اضافه کرد: پذیرش بنده در مرداد ماه از سوی کشور روسیه صادر شد و استوارنامه بنده نیز در شهریور ماه صادر شده بود اما بنده در تلاش بودم که تا زمان حضور در کرسی نمایندگی آن را به تأخیر بیندازم اما فوت دختر و تنها فرزند دکتر سنایی موجب شد این امر تسریع شود.

‌ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره روابط ایران و روسیه گفت: طی سالیان اخیر میان ایران و روسیه اعتمادسازی شکل گرفت و روابط دو کشور تقویت شد، بر اساس منویات مقام معظم رهبری این روابط باید به سمت راهبردی شدن پیش رود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت بسیاری برای همکاری داشته و در مسائل منطقه‌ای اشتراک نظر دارند، گفت: در حوزه نظامی و امنیتی روابط ایران و روسیه، روابط خوبی است اما روابط اقتصادی نتوانست به موازات مسائل سیاسی، امنیتی و نظامی رشد کند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ مجموع مبادلات اقتصادی ایران و روسیه حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار بود که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار آن صادرات روسیه و تنها ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران بود.

جلالی با اشاره به تصویب موافقت نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا گفت: این موافقت نامه از ۴ آبان ماه اجرایی شده و از جهات مختلف بسیار مهم است؛ این کشورها ۵ کشور بوده و حدود ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت، بازار و ۲۰ میلیون مترمربع مساحت، رتبه اول گاز و استخراج نفت، رتبه چهارم انرژی و سوم خط آهن و رتبه چهارم تولید آهن و رتبه پنجم رتبه فولاد را دارند و این اتفاق در مقطع کنونی برای ما بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ۱.۲ تریلیون دلار تولید ناخالص این کشورهاست؛ روسیه ۲۵۰ میلیارد دلار انواع محصولات را وارد می کند که طی سال های آینده تا ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش می یابد، اما متاسفانه سهم ایران از این بازار حداقلی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه ۴۰ کشور برای عضویت در اتحادیه اوراسیا اعلام آمادگی کرده اند، گفت: توافق نامه ایران و ویتنام پذیرفته شد و دلایل توجه کشورها بازار عظیم این منطقه است و در شرایط تحریمی موجود بزرگترین راهکار ما نیز نگاه به اتحادیه اوراسیا است.

وی یادآور شد: براساس آخرین اخبار تاکنون هیچ کالایی در این رابطه صادر و یا وارد نشده و می ترسیم این ۳ سال بگذرد و ما از این بازار استفاده ای نکنیم، در حالی که این بازار نقطه رهایی ما از تحریم هاست.

جلالی ادامه داد: از دکتر لاریجانی و نمایندگان مجلس تقاضا داریم کارگروهی تشکیل و نظارت مناسب را در این رابطه داشته باشند. متاسفانه وزارت صمت که باید کارگروه های خود را براساس بندهای مختلف توافق نامه تشکیل می داد، تاکنون تشکیل نداده است و نگرانیم این فرصت تاریخی را از دست بدهیم، زیرا این فرصتی است که می توان براساس آن اصلاحات ساختاری اقتصاد داخلی را انجام دهیم و یکی از مشکلات اقتصاد ما صادرات محور نبودن است و ما محصولات مازاد را صادر می کنیم؛ انتظار می رود کمیسیون های صنایع و معادن و امنیت ملی مجلس نسبت به توافق نامه اوراسیا توجه ویژه ای داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید اتحادیه ای میان ایران و آذربایجان و روسیه تشکیل شود، تصریح کرد: خط ورودی کالای ما به روسیه، آذربایجان است و باید پنجره واحد گمرکی و حمل و نقل منظم داشته باشیم و همچنین یکسان سازی شبکه های برق سه کشور مورد توجه قرار گیرد. این سه کشور باید در سطوح عالی پیوند بخورند و امور اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اهمیت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب گفت: بسیاری از کریدورهای انجام شده خارج از جمهوری اسلامی ایران است و ایران کویری است که این مسیرها از پایین آن عبور می کند و این برای کشور مطلوب نیست. این کریدور حدود ۸۰۰ میلیارد دلار بار را می تواند ترانزیت کند و اگر ایجاد شود، ۱۰ تا ۱۵ روز می تواند مسافت را تقلیل دهد. کریدور سنتی ما از هند و چین و باب المندب به دریای مدیترانه در شمال اروپا می رود در حالی که از مسیر اصلی شمال و جنوب، هند، بندر بمبئی، از سویی بندرعباس، بنادر انزلی، امیرآباد دریای خزر، آستارا خان و سن پترزبورگ است؛ بسیاری از بنادر ما مانند بندر انزلی رشد بیشتری داشته و قابلیت حمل بار تا ۲۵ میلیون تن را داریم.

موافقان استعفا/تاجگردون: جلالی در تراز سفیر شدن است

محسن کوهکن نماینده لنجان در موافقت با استعفای جلالی گفت: به طور حتم اگر مجلس به این درخواست رأی مخالف بدهد یک پیام عدم همگرایی در این حوزه مخابره خواهد شد. از طرف دیگر تجربه نشان می دهد سفیرانی در عرصه وظایف خود موفق بوده اند که قدرت برقراری ارتباط داشته اند که قطعا آقای جلالی ظرفیت های بسیاری برای گسترش ارتباطات دارد.

وی گفت: من بارها شاهد بودم که اگر در مقطعی مصلحت نظام اقتضا می کرد آقای جلالی حاضر بود که خود را قربانی کند. از طرف دیگر قطعاً اگر سفیران جمهوری اسلامی از یک عقبه علمی و تجربی برخوردار باشند، به طور حتم در انجام وظایف خود موفق خواهند بود، بنابراین فعالیت در وزارت خارجه، تسهیلات مرتبط و عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در چندین دوره از آقای جلالی یک انسان پخته ساخته است.

غلامرضا تاجگردون هم در موافقت با استعفا گفت: می‌توان به شوخی گفت مردم و شورای نگهبان زورشان به آقای جلالی نرسید، لذا نمایندگان باید همت کنند که ایشان از مجلس بروند. شاید برخی از سفرا به دلیل عملکرد نسبتاً نامناسبشان در تراز جمهوری اسلامی نباشند اما وی در تراز بالایی قرار دارد و این مهم در حالی است که برای تصدی سفارت کشورمان در روسیه، چین و حتی هند باید سفرای کاردان و مقتدری اعزام شوند.

وی گفت: کاظم جلالی ۲۰ سال از عمر خود را در عرصه دیپلماسی گذرانده است و در مجلس تجارب خوبی را به دست آورده که می‌تواند راهگشای خوبی در سیاست خارجی باشد. شهادت می‌دهم در زمان‌های مختلفی مانند دورانی که وی ریاست گروه دوستی – پارلمانی ایران و اروپا را برعهده داشت با سیاست‌ورزی صحیح، عزت کشورمان را در جلسات مختلف حفظ می‌کرد و آنچنان با صلابت در جلسات صحبت می‌کرد که اظهارات ضد حقوق بشری برخی مخالفان کشورمان تغییر می‌کرد

مخالفان استعفا/ لاهوتی:سفیر شدن اجحاف در حق جلالی است

علیرضا رحیمی نماینده تهران هم در مخالفت با درخواست استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با شخصیت آقای جلالی و نقش وی در زمینه بررسی طرح ها و لوایح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آشنا هستند. وی رویکردهای خوبی در مقابل مواضع افراطی داشته است.

وی گفت: باید دید آیا صلاح است که مدیریت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای ۶ یا ۷ ماه آینده تغییر کند و ساختار آن تضعیف شود؟

 

وی با اشاره به اینکه آقای سنایی اولین سفیر مسلط به زبان روسی در کشور روسیه است و در گذشته نیز رایزن فرهنگی بوده و در ارتقای سطح مناسبات بین ایران و روسیه نقش بسزایی داشته است، ادامه داد: مناسبات راهبردی بین ایران و روسیه منجر شد اتحادیه اوراسیا را تشکیل دهیم. فرد جایگزین در سفارت روسیه باید خط صحیح مناسبات ایران و این کشور را حفظ کند

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود از مخالفانی بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای جلالی فردی است که وجودش در کمیسیون امنیت ملی لازم است. اگر دولت می‌خواست از وجود ایشان استفاده کند می‌توانست از همان آغاز کار در دولت از ایشان استفاده کند و این اجحاف در حق ایشان و توانایی‌های ایشان بود.

حاجی‌دلیگانی‌ نماینده شاهین‌شهر و میمه هم اظهار داشت: از مدیریت کاظم جلالی در مرکز پژوهش ها راضی نبودم و اگر ایشان به سفارت هم برود نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

وی افزود: اگر امروز ایرادی وجود دارد مثلا درباره طرح تقلیل مجازات چرا با مشکل برخورد کردیم؟ در مورد برجام چرا کشور با مشکل برخورد کرد؟ بخشی از این مشکلات به مرکز پژوهش ها بر میگردد درحالی که این مرکز باید چشم مجلس باشد چرا عراقچی امروز می گوید هیچ چیز از برجام گیر نیامد؟ درباره fatf مرکز پژوهش‌ها چه گزارشی ارائه کرد؟

موسوی لارگانی دیگر عضو جبهه پایداری و نماینده فلاورجان هم در مقام مخالفت پشت تریبون رفت و گفت: تصمیم دولت گرفته شده و آقای جلالی هم گفت اعتبارنامه‌اش در شهریور ماه امضا شده است بنابراین مجلس در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفته است. موضوع دیگر این است که انتظار می رفت مرکز پژوهش ها در بحث برجام و fatf به طور شفاف عمل کند. از سوی دیگر باتوجه به اینکه دولت سال های پایانی عمر خود را می‌گذراند این یک تنزل جایگاه است و اجحاف در حق مردم تهران است.

کوچکی نژاد، نماینده رشت هم گفت: آقای رحیمی می‌گوید ایشان منش اصلاح طلبانه دارد من گفتم ایشان در دوره های گذشته چنین رفتاری نداشت و در آینده هم احتمالا رفتار اصولگرایی داشته باشد بنابراین با توجه به سابقه چندین ساله ایشان حیف است که مجلس از وجود چنین فردی محروم بماند.

قاضی‌پور نماینده ارومیه هم از مخالفانی بود که خطاب به جلالی گفت: آقای جلالی یادت نرود به کجا می روی، به کشوری می روی که روزی مادران و خواهران در آذربایجان ایران قهرمانانه طلاها و جواهرات خود را برای آزادی مملکت ایران اسلامی دادند و در این رابطه نباید عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای را فراموش کرد. روسیه مار خوابیده است و چشم طمع به آب های گرم دارد.

وی گفت: آقای جلالی مواظب حزب کثیف توده باش؛ آقای جلالی روسیه یک جای عادی نیست. روسیه یک بار ایران را با انگلیس تقسیم کرد. ما قدر شما را در مرکز پژوهش ها میدانیم و مخالفت مان برای اینکه بدانی کشور روسیه چه کشوری است. مخالفت من این است که آقای جلالی از پس ترفندهای روسیه بر نیاید.

 

گردآوری شده در بخش نحریریه تیتر داغ 

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.