تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 - 8:10
کد خبر : 32645

کانادا، چین را به رفتار غیر حرفه ای متهم کرد

کانادا، چین را به رفتار غیر حرفه ای متهم کرد

وزیر دفاع کانادا طی سخنانی در نشست امنیتی سنگاپور ضمن تاکید بر ایمنی و امنیت خلبانان این کشور، اعلام کرد که چین در رهگیری هواپیماهای کانادایی از خود رفتاری نگران کننده به نمایش گذاشته است.

به گزارش تیتر داغ؛ «آنیتا آناند» وزیر دفاع کانادا امروز شنبه و در سخنان خود در حاشیه نشست امنیتی «شانگری-لا» که از ۱۰ تا ۱۲ ژوئن (۲۰ الی ۲۲ خرداد) در سنگاپور در حال برگزاری است، اعلام کرد که اتاوا معتقد است که پکن همزمان با رهگیری هواپیماهای گشتی کانادا در نزدیکی کره شمالی، رفتاری بسیار نگران کننده و غیرحرفه ای از خود نشان داده است.

آناند در این باره گفت: رهگیری هواپیماهای ما توسط چینی‌ها بسیار نگران‌کننده و غیرحرفه‌ای است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که ایمنی و امنیت خلبانان ما در خطر نباشد، به خصوص زمانی که آنها صرفا مطابق مأموریت‌های تحریمی سازمان ملل مشغول نظارت هستند.

وزیر دفاع کانادا گفت که این موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک مطرح شده است. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با «وی فنگ» وزیر دفاع چین که او نیز در این نشست حضور دارد، صحبت کرده است یا نه، گفت: تا زمانی که اینجا هستم با تعدادی از همتایان خود دیدار می کنم.

همزمان با این اظهارات، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنرانی خود در این نشست مدعی شد که افزایش نگران کننده ای از تعداد موارد رویارویی های غیرایمن و غیرحرفه ای بین هواپیماها و کشتی های چینی با هواپیماهای دیگر کشورها وجود داشته است.

اتاوا پیشتر مدعی شده بود که هواپیماهای نظامی این کشور که در آسیا فعالیت می‌کنند، بارها توسط جنگنده های چینی در فواصل بسیار نزدیک به طرزی خطرناک مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در همین رابطه «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرده بود: اخیرا هواپیماهای نیروی هوایی کانادا به بهانه اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت های اطلاعاتی و تحریک آمیز برضد پکن را تشدید کرده اند که امنیت ملی چین را تهدید می کند و همچنین پرسنل هر دو طرف را به خطر می اندازد. طرف چینی به شدت با این موضوع مخالف است.

وزیر دفاع کانادا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر تعهد کانادا به دوشادوش ایستادن با اوکراین و تامین کمک های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه مورد نیاز این کشور تاکید کرد.

وی از اظهار نظر در مورد گزارش‌هایی مبنی بر درخواست کانادا از کره جنوبی برای تامین گلوله‌های توپخانه ای که‌ برای تامین تسلیحاتی که اتاوا به کی یف ارسال می کند، خودداری کرد.

پیشتر سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در این باره تأیید کرده بود که اتاوا چنین درخواستی کرده است، اما بدون ارائه جزئیات بیشتر در این رابطه گفت که «هیچ گونه رسیدگی رسمی در رابطه با این درخواست در جریان نیست».

منبع: رویترز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.