تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 - 18:32
کد خبر : 14996

کشف روشی جدید برای کنترل رعد و برق

کشف روشی جدید برای کنترل رعد و برق

دانشمندان به تازگی روش جدیدی را برای کنترل رعد و برق کشف کرده اند.

به گزارش تیتر داغ؛ یک تیم بین المللی از دانشمندان، لیزری ایجاد کرده اند که می‌تواند رعد و برق را کنترل کرده، مسیر حرکت آن را تغییر داده و آن را به نقطه مورد نظر هدایت کند.

بررسی‌های جدید دانشمندان بین المللی نشان از آن دارند که استفاده از یک فناوری جدید می‌تواند به ما امکان کنترل محل برخورد صاعقه به زمین را داده و از این طریق، خطر آتش سوزی‌های فاجعه بار را کاهش دهد. این مسئله آن جا اهمیت پیدا می‌کند که متوجه شویم بسیاری از آتش سوزی‌های ویرانگر در کشور‌های مختلفی نظیر استرالیا در اثر برخورد رعد و برق ایجاد می‌شوند.

این تیم بین المللی از محققان با همکاری دانشگاه ملی استرالیا، موفق به توسعه پیشگامانه فناوری پرتو لیزری خاصی شده اند که توانایی کنترل مسیر و جهت صاعقه را دارد. تیم فوق از پرتوی لیزری استفاده کرده است که شبیه همان روند صاعقه عمل می‌کند و امکان تخلیه‌های الکتریکی را به سمت اهداف خاص دارد.

به گفته این دانشمندان، آزمایش مورد اشاره در شرایط جوی مشابه با شرایط رعد و برق واقعی شبیه سازی شده است. ما می‌توانیم آینده‌ای را تصور کنیم که این فناوری ممکن است باعث تخلیه الکتریکی رعد و برق شده و به هدایت آن به اهداف ایمن کمک کند و از این راه، خطر آتش سوزی‌های فاجعه بار را کاهش دهد.

در مطالعه فوق، دانشمندان از شدت لیزر هزار برابر کمتر از موارد قبلی استفاده کرده اند. این پرتو با به دام انداختن و گرم کردن ریز ذرات گرافن در هوای محیط کار می‌کند. به بیان آن ها با گرم کردن ریز ذرات گرافن به دام افتاده در پرتو، ما قادر به ایجاد شرایط لازم برای شکست و انتقال الکتریکی در مسیر لیزر فقط با استفاده از یک لیزر معمولی با شدت کم شدیم.

آن‌ها می‌گویند که این کشف، کاربرد‌های مهمی در کاهش خطر آتش سوزی دارد، زیرا پرتو لیزری فوق می‌تواند در فواصل طولانی هدایت شود و امکان کنترل دقیق تخلیه رعد و برق را فراهم کند. درواقع ما چیزی شبیه به یک نخ نامرئی یا یک قلم داریم که می‌توانیم با آن نور بنویسیم و تخلیه الکتریکی را به اندازه عرض یک دهم موی انسان کنترل کنیم.

این دانشمندان همچنین اظهار کرده اند که کشف این موضوع همچنین دارای پتانسیل خوبی برای کنترل مقیاس خرد تخلیه الکتریکی در پزشکی و کاربرد‌های مربوطه است، برای مثال می‌تواند به عنوان یک تیغ جراحی کارا برای از بین بردن بافت سرطانی سخت به روش‌های غیر تهاجمی به کار گرفته شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.