تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 10:22
کد خبر : 101924

رافائل گروسی خبر داد؛

کشف مین‌های ضدنفر در حوالی نیروگاه اتمی زاپروژیا

کشف مین‌های ضدنفر در حوالی نیروگاه اتمی زاپروژیا

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا، آثار مین‌های ضدنفر کشف کردند.

به گزارش تیتر داغ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که کارشناسان این آژانس، در حوالی نیروگاه اتمی زاپروژیا که هم‌اکنون تحت کنترل روسیه است، آثار مین ضدنفر کشف کرده‌اند.

به گفته گروسی، کارشناسان آژانس ۲۳ جولای (اول مرداد) زمانی که در حال بازرسی از این سایت هسته‌ای بودند، در منطقه حفاظتی بین محدوده داخلی و خارجی نیروگاه تعدادی مین مشاهده کردند. کارشناسان همچنین گفته‌اند که کارکنان نیروگاه زاپروژیا به این منطقه حفاظت‌شده دسترسی ندارند و هیچ مینی هم در داخل سایت پیدا نشده است.

گروسی درباره این مساله گفت: همانطور که قبلاً گزارش دادم، آژانس از کارگذاری مین بیرون از محدوده سایت و همچنین در برخی نقاط خاص در داخل سایت، مطلع بود. تیم ما این موضوع را با مسئولان نیروگاه درمیان گذاشت و آنها اعلام کردند که این اقدام، یک تصمیم نظامی و در منطقه تحت کنترل ارتش انجام شده است.

به گفته مدیرکل آژانس، «وجود چنین مواد منفجره‌ای در داخل سایت با استانداردهای ایمنی و راهنمای امنیت هسته‌ای آژانس تعارض دارد.» با این حال، کارشناسان آژانس، به این نتیجه رسیدند که «انفجار این مین‌ها هیچ تاثیری روی ایمنی هسته‌ای و سیستم امنیتی سایت نیروگاه ندارد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ۲۲ ژوئن، پیش از سفر گروسی به روسیه، مسکو را به طرح‌ریزی حمله تروریستی در نیروگاه ژاپروژیا متهم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با رد این اتهامات، آن را دروغی دیگر از سوی زلنسکی توصیف کرد. رِنات کارچا، مشاور مدیرعامل شرکت «روزنرگواتوم»، نیروگاه اتمی دولتی روسیه، اظهارات زلنسکی نشان می‌دهد که کی‌یف در حال طرح ریزی حمله تروریستی یا حمله به نیروگاه زاپروژیا است تا از این طریق پای ناتو را به جنگ باز کند.

نیروگاه زاپروژیا که در کرانه رودخانه دنیپر واقع شده، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است. کنترل آن در اوایل مارس ۲۰۲۲ به دست روسیه افتاد و از آن به بعد، همواره هدف بمباران بوده و نگرانی‌های بین‌المللی درباره وقوع فاجعه هسته‌ای را تشدید کرده است.

منبع: تاس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.