تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 12:32
کد خبر : 105556

وظیفه:

کم بارشی ۳ سال اخیر معادل بارندگی یکسال در برخی مناطق بود

کم بارشی ۳ سال اخیر معادل بارندگی یکسال در برخی مناطق بود

رئیس مرکز ملی اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه کم بارشی ۳ سال اخیر معادل بارندگی یکسال در برخی مناطق بود، گفت: تداوم کم‌بارشی‌ها باعث شد در برخی مناطق، رطوبت خاک از بین برود.

به گزارش تیتر داغ؛ احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: تداوم کم‌بارشی‌ها در سه سال متوالی نیز باعث شده است که در بسیاری از مناطق کشور، رطوبت خاک از بین برود و این در حالی است که در این مدت، مصرف بالای آب بخصوص در بخش کشاورزی ادامه داشته و به‌ویژه برداشت‌های فراوانی از سفره‌های آب زیرزمینی صورت گرفته است.

وی افزود: حتی اگر در پاییز و زمستان امسال شاهد فصل‌های بسیار پربارشی باشیم، بازهم معضل کم‌آبی در کشورمان برطرف نخواهد شد، زیرا سه سال آبی متوالی است که اغلب نقاط کشورمان با کم‌بارشی محسوسی مواجه است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در همین سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲)، بارندگی‌ها در استان خراسان رضوی ۵۲ درصد کمتر از نُرمال و در استان تهران ۴۱ درصد کمتر از نرمال بوده است. همچنین در سه استان شمالی نیز بارندگی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از نرمال بوده است.

وظیفه خاطرنشان کرد: بنابراین کم بارشی‌های کشور حتی با بارندگی‌های کاملاً مناسب در پاییز و زمستان امسال نیز جبران نمی‌شود، لذا به متولیان آب کشور توصیه می‌شود؛ از همین حالا برای مدیریت منابع آب سطحی حاصل از بارندگی‌های پیش رو با اتخاذ تمهیدات لازم در بخش‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری، پخش سیلاب، کنترل هوشمند منابع سدها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی برنامه‌ریزی کنند تا بارش‌های فصول سرد امسال اندکی بتواند وضعیت آبخوان‌های کشور را بهبود ببخشد و خسارت‌های ناشی از خشکسالی شدید را تا حدی بکاهد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.