تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1402 - 11:15
کد خبر : 103047

طی یادداشتی مطرح شد؛

گردشگری دینی مسیری برای رسیدن به آرامش روحی در جامعه

گردشگری دینی مسیری برای رسیدن به آرامش روحی در جامعه

گردشگری مذهبی و زیارتی بخش قابل توجهی از سفرهای افراد را شامل می‌شود که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش تیتر داغ؛ مهدیه بد عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی که در اختیار قرار داد نوشت: نیات مذهبی و اعتقادی جزو یکی از اصلی ترین انگیزه‌های سفر از گذشته تا با امروز بوده است. می‌توان گفت ۲۶ درصد سفرهای جهان با نیات مذهبی شکل می‌گیرد. از نکات قابل توجه می‌توان به این مورد اشاره کرد که گردشگری دینی موجب پیوند گفتگو و فرهنگ ملت‌ها می‌شود و توسعه گردشگری دینی منجر به اشتغال، اقتصاد و معیشت منطقه می‌شود

در بحث آئین‌ها و مراسم‌های سنتی، با توجه به تنوع عزاداری‌ها در دهه محرم یکی از بزرگترین ظرفیت‌های گردشگری دینی در ایران مغفول مانده است. برای مثال تورهای گردشگری دینی در ایران جایگاهی ندارد، این در حالی است که برپایی تورهای گردشگری دینی در کشور رونق اقتصادی به همراه دارد.

برگزاری رویدادهای دینی و گردشگری هم می‌تواند به رونق اقتصادی بیانجامد. درواقع در کنار توجه به جاذبه‌های دینی باید رویدادهای دینی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

ترکیب انگیزه‌ها در جذب گردشگر بسیار اهمیت دارد، جهت دهی مخاطبان در سفر با فراهم سازی جذابیت‌های فرهنگی، گردشگری و ارائه برنامه‌های تفریحی باید مورد توجه قرار گیرد.

در حوزه تبلیغ گردشگری دینی با ضعف‌های رسانه‌ای مواجه هستیم، فرهنگ گردشگری دینی در کشور باید نهادینه شود و این مهم وظیفه رسانه‌ها و خبرنگاران را سنگین می‌کند.

گردشگری دینی افراد را دچار تحول روحی می‌کند. ایجاد آرامش روحی و همچنین رفع افسردگی در جامعه می‌توان سفرهای مذهبی و دینی را ترویج داد. این نکته در رویدادهای مذهبی و به طور بسیار واضح در پیاده روی اربعین بسیار مشهود است با وجود سختی‌های زیادی که در مسیر وجود دارد افراد حین سفر و پس از بازگشت حس آرامش و حتی نشاط بسیار زیادی را تجربه می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود به مطالعه و بررسی اثربخشی گردشگری دینی در جامعه در بخش‌های مختلف پرداخته شود و به نظر می‌رسد بهتر است دولت از اجرای بخش‌های گردشگری فاصله گیری کند و سرمایه گذاران بخش خصوصی را در برگزاری رویدادها و جاذبه‌های گردشگری ورود دهد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.