تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 دی 1399 - 9:18
کد خبر : 16366

گزارش وزیر بهداشت از آمار کاهشی کرونا در استان‌های مختلف/ ردی از کرونای انگلیسی در کشور دیده نشده است

گزارش وزیر بهداشت از آمار کاهشی کرونا در استان‌های مختلف/ ردی از کرونای انگلیسی در کشور دیده نشده است

نمکی گفت: در برخی استان‌ها به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، میزان مرگ و میر و بستری کاهش یافته است.

به گزارش تیتر داغ؛  سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های ما در وزارت بهداشت همیشه این بوده که به محض کاهش مرگ و میر‌ها و موارد ابتلا و بستری با عادی انگاری سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایین بیاید.

او ادامه داد: نگرانیم که به شرایط نامطلوب بعد از اردیبهشت و شیوع بالای کرونا در کشور برگردیم. در استان قم با مطالعه میزان رعایت شیوه نامه‌ها به این نتیجه رسیده ایم که در چند هفته اخیر رعایت شیوه نامه‌ها به شدت بالا رفته و به همین میزان مرگ و میر و موارد بستری کاهش یافته است. در استان یزد میزان رعایت شیوه نامه‌ها از استاندارد و میانگین کشوری بالا و میزان مرگ و میر و بستری نیز کاهش یافته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در استان مازندران رعایت شیوه نامه‌های پایین و به همان میزان ابتلا و مرگ و میر بالا رفته است. گرفتاری ما در استان مازندران از حیث میزان ابتلا و مرگ و میر افزایش یافته است.

نمکی ادامه داد: رابطه معناداری بین رعایت شیوه نامه و میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر وجود دارد.

او از عادی انگاری شرایط و پایین رفتن میزان رعایت شیوه نامه‌ها در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت:  مبادا گرفتار عادی انگاری شویم و در دام سهمگین بیماری بیفتیم.

نمکی افزود: در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از ۵۶۰ هزار نفر را در تیم‌های رهگیری داریم؛ سهم سازمان بسیج ۳۰ درصد، نظام سلامت ۳۲ درصد و ۴۰ درصد دیگر مربوط به سایر سازمان‌ها مثل سفرای سلامت و … است. حدود ۳۶ هزار نفر اعضای تیم مراقبت در منزل هستند که در این طرح کمک می‌کنند.

وزیر بهداشت توضیح داد: در تیم‌های نظارتی هم حدود ۱۱ هزار تیم نظارتی داریم که در بین آن‌ها، وزن همکاری دستگاه‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ۳۵ درصد از بسیج، ۱۴ درصد هلال احمر و ۲۰ درصد از بخش سلامت هستند و ۳۱ درصد دیگر مربوط به سایر بخش‌ها است. در این طرح شهید سلیمانی ۲۵ هزار تیم حمایتی را در کل کشور داریم که سهم بیش از ۶۰ درصدی مربوط به سازمان بسیج است و سایر بخش‌ها ۴۰ درصد دیگر را تشکیل می‌دهند. این تیم‌ها حمایت‌های لازم را از مردم در خانه‌ها و مراکز قرنطینه انجام می‌دهند.

او گفت: تعداد قابل توجهی از مراکز خدمت دهنده به این طرح اضافه شده اند مثلا شهرداری‌های تهران و سایر کلان شهر‌ها به این طرح کمک کردند.

نمکی با بیان اینکه ردی از ویروس کرونای انگلیسی دیده نشده است، گفت: نتیجه آزمایش یکی از هموطنان بازگشته از انگلیس مثبت بود و بلافاصله همراهان او و آژانس مسافرتی مرتبط با وی قرنطینه شدند.

او افزود: دیشب اعلام شد که نتیجه آزمایش آنها منفی است و خوشبختانه هنوز ویروس جهش یافته وارد کشور نشده است.

هر لحظه ممکن است با ویروس جهش یافته ای رو به رو شویم

نمکی تاکید کرد: تاکنون هیچ ردپایی از ویروس جدید انگلیسی در کشور نداریم و هموطنان نگران نباشند البته ویروس کرونا توانست از ووهان به قطب جنوب وارد شود و این بدان معنی نیست که ما همه دروازه ها را بسته ایم و این ویروس به ایران نخواهد آمد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ویروس انگلیسی قسمت هایی از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی را درگیر کرده و ممکن است ما هر لحظه با ویروس جهش یافته در داخل کشور رو به رو شویم. با این وجود بهترین راه مقابله با هر نوع ویروسی همین راهکارهایی است که تا امروز پیش برده ایم مانند شستشوی مرتب دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک.

نمکی با بیان اینکه در حال حاضر کادر درمان فرصت نفس کشیدن پیدا کرده اند، گفت: خوشبختانه میزان مرگ و میر در کشور کاهش یافته است و همکاران ما امیدوار به روزهای آینده هستند اما نگرانی هایی هم دارند مثل برگزاری مراسم دهه فاطمیه (س) است، منظور ما مراسم خانگی و غیر خانگی است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همان گونه که در مراسم ایام محرم، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کردیم، در این مراسم ها نیز مردم همه موارد را رعایت کنیم؛ اگر این موارد رعایت نشود با مشکلی بزرگ مواجه می شویم.

او تصریح کرد:  نباید با کاهش موارد بیماری سهل انگاری کنیم زیرا به یکباره با خیز جدید ویروس مواجه خواهیم شد.

مازندرانی ها شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند

نمکی گفت: از مردم مازندران خواهش می‌کنیم به شدت شیوه نامه ها را رعایت کنند زیرا در نقاطی که وضعیت نارنجی است، امکان ورود به وضعیت قرمز وجود دارد.

در حال خریداری واکسن از منابع معتبر هستیم

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید با افزایش تست و رصد خانه به خانه راه مبارزه با کرونا را ادامه دهیم. اولین تست انسانی واکسن را نیز به مردم تبریک می گوییم. برای واردات واکسن خارجی نیز اقداماتی را انجام داده ایم ولی این اقدام به این معنی نیست که وقتی تست انسانی واکسن ایرانی شروع شده، بخواهیم مردم را معطل تولید واکسن داخلی کنیم.

او بیان کرد: من و تمام نزدیکانم زمانی واکسیناسیون را انجام خواهیم داد که تمام مردم کشور واکسن کرونا را تزریق کنند. نوبت ما هم زمانی خواهد بود که به تولید واکسن داخلی و ملی برسیم.

نمکی در پایان تاکید کرد: برای مردم از منابع مطمئن و کشورهایی که تست واکسنشان تایید شده و آمادگی تزریق بدون دغدغه برای انسان را دارد در حال خریداری واکسن هستیم. گروه های هدف و اولویت ها برای تزریق واکسن کاملا مشخص شده اند که جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.