تاریخ انتشار : یکشنبه 8 تیر 1399 - 10:40
کد خبر : 10338

حمایت های تسهیلاتی برای تولیدکنندگان خسارت دیده ناشی از کرونا

حمایت های تسهیلاتی برای تولیدکنندگان خسارت دیده  ناشی از کرونا

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نخستین الویت حمایت های تسهیلاتی برای تولیدکنندگان خسارت دیده ناشی از کرونا است.

به گزارش تیتر داغ؛ محمد خالدی مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بمنظور تعدیل مشکلات حادث شده برای بخش ها و رسته کسب وکارهای اقتصادی دچار بیشترین آسیب در اثر شیوع بیماری کرونا، اقدامات حمایتی از قبیل استمهال حق بیمه سهم کارفرما، استمهال هزینه‏های برق وگاز مصرفی، استمهال سه ماهه اقساط بانکی و پرداخت تسهیلات ویژه به بنگاه ها توسط هیئت محترم دولت و شورای پول واعتبار پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: لیکن از آنجائیکه در مصوبات هیئت محترم دولت رسته های کشاورزی جزء  لیست کسب و کارهای آسیب دیده از بروز بیماری کرونا  پیش‏بینی نگردید و از حمایت های قانونی برخوردار نمی‏گردیدند، این وزارتخانه برای رفع مشکل حادث از مغفول ماندن بخش کشاورزی در مصوبات دولتی و نیز بهره مندی کسب وکارهای کشاورزی با مکاتبه به بانک مرکزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری پیشنهادات خود را اعلام و درخواست افزودن حدود ۱۰ رسته در حوزه کشاورزی را داد. در نهایت با دفاع خوب همکاران ما رسته ۱۴ با عنوان واحدهای مرغ های گوشتی و مرغ مادرگوشتی، مراکز واحدهای تولید گلخانه ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی تصویب شد.

خالدی افزود: رسته کشاورزی رسما در تاریخ ۳۱/۲/۹۹ به دستگاه های مختلف ابلاغ گردید. در ادامه با توجه به اینکه بسیاری از واحدها از جمله واحدهای تولید گل و گیاه شرایط بیمه ای مورد نظر وزارت کار را نداشتند، نسبت به این موضوع اعتراض و در نهایت بین معاونت برنامه ریزی و  وزارت کار تفاهم نامه ای تنظیم شد که واحدهای بدون بیمه نیز بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در راستای اجرای این تفاهم نامه، به استان ها تاکید شده است تا واحدهای متاثر از کرونا را شناسایی نمایند. همچنین، به منظور حمایت از واحدهای فاقد بیمه، و با توجه به اینکه دستگاه های دیگری نیز با این مشکل روبرو هستند، قرار شد دستورالعملی فراتر از دستگاه ها توسط معاونت اقتصادی ریاست جمهوری ابلاغ  خواهد گردد  تا کلیه واحدها بتوانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

خالدی گفت: با توجه به اینکه رسته ۱۴ تعریف نشده بود، منابعی هم برای آن پیش بینی نشده و در حدود ۴۰هزار میلیار تومان برای بقیه رسته ها توزیع استانی شده است. بنابراین، برای رسته کشاورزی موضوع به ستاد مقابله  با کرونا منعکس و پیشنهاد داده شد که از منابع باقیمانده به بخش کشاورزی اختصاص داده شود و یا به استان ها ابلاغ کنند که سهمی را از مبالغ توزیع شده برای حوزه کشاورزی در نظر بگیرند.

وی با اشاره به  مسایل فرایند اجرا بیان کرد: درخواست نام کاربری و رمز عبور سامانه کارآ از وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی برای ورود اطلاعات و ویرایش آن برای واحدهای تابعه استانی وزارت جهاد کشاورزی در راستای عملیاتی نمودن تصمیمات بوده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بابیان الویت ها، ادامه داد: در اولویت بندی واحدهای زیررسته کشاورزی مراکز گلخانه ای و گل و گیاهان زینتی به عنوان اولویت اول حمایتی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعکس شده است .اولویت اول با توجه به این که گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی خیلی تحت تاثیر قرار گرفته و اولویت بعد مرغ گوشتی است و منتظر تعریف نام کاربری هستیم که بلافاصله ابلاغ  به استان ها می دهیم تا در عرض چند روز آینده متقاضیان ثبت نام کنند و بتوانند از این منابع استفاده کنند.

وی افزود: این موضوع در  وزارت کار در حال بررسی است تا موضوع مشخص و با ارسال نامه به استان ها اولویت ها شناسایی و به محض این که شرایط مهیا شد بتوانند کارهای لازم ر انجام دهند.

خالدی تاکید کرد: برای تسهیلات بانکی وزارت کار مرجع نهایی را سازمان های جهاد کشاورزی استانها قرار داده است و  در شیوه نامه تسهیلات آسیب دیده از کرونا یک چهارچوب های را تعیین کرده است. هرچند این کمک ها با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: در چهارچوب مصوبات شورای عالی مقابله با کرونا بحث کمک های تسهیلاتی مطرح شده است. چند مورد دیگر مثل امهال وام ها نیز مد نظر است  که با مکاتبه با بانک کشاورزی افراد می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی  خاطرنشان کرد:  در رابطه با تصمیماتی که در ستاد مقابله با کرونا انجام شد، در راستای امهال تسهیلات بانکی، این انتظار می رود که بانک مرکزی سریع دستورالعمل ها و شیوع نامه ها را ابلاغ کند تا منجر به تعطیلی واحدها نشود. در این راستا با بانک کشاورزی مکاتبه شده است، تا نحوه امهال مطالبه های غیر جاری بانکی به گونه ای باشد که بر اساس طرح مصوب مجلس، مصلحت نظام و مصوبه پول و اعتبار و سایر ابلاغیه ها مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع شود.

وی افزود: به محض اینکه دستورالعمل و چهارچوب بانک کشاورزی تهیه شده، ابلاغ خواهد شد. در ضمن، کسانی که مشکل دارند می توانند درخواست خود را به معاونت امور اقتصادی منعکس تا از طریق بانک ها پیگیری شود.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شرکت شهرکهای کشاورزی تلاش کرده است سرمایه گذاران واقعی را برای سرمایه گذاری در گلخانه جذب نماید. لذا، در شهرک های کشاورزی افراد سرمایه گذار و توانمند حضور دارند که حتی خارج از بخش آمده اند و با گلخانه دارهای توانمند بصورت مشترک کار می کنند و بایداز ظرفیت شهرک های کشاورزی استفاده  کنیم.

وی در پایان گفت: هر گلخانه داری زمینه بازسازی و نوساز مشکل دارد می تواند در سامانه سیتا تسهیلات بانکی ما ثبت نام و از  تسهیلات نوسازی و باز سازی بهره مند شود.

 

فریبا سلیمان پور/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.