تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردین 1401 - 11:02
کد خبر : 30127

۱۰ برنامه برای جهش اقتصادی کشور از طریق فناوری زیستی

۱۰ برنامه برای جهش اقتصادی کشور از طریق فناوری زیستی

ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد که ۱۰ برنامه برای جهش اقتصاد کشور از طریق فناوری زیستی و صادرات محصولات فناورانه این حوزه تدوین کرده است.

اعمال تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، منجر به ایجاد چالش‌های مختلف در موضوعات فناورانه و راهبردی برای تأمین کالاهای اساسی تهدید امنیت سلامت و غذایی کشور شده است.

از این رو ستاد توسعه زیست فناوری با توجه به اهمیت مباحث امنیت غذایی و سلامت، برنامه ملی پیشنهادی جهش اقتصاد کشور از طریق فناوری‌های زیستی را با سه رویکرد، جهش تولید، سلامت و امنیت غذایی مردم و اقتصاد دانش بنیان و جلوگیری از خروج ارز، تدوین کرده است. همچنین گروه بین‌الملل ستاد زیست فناوری علاوه بر اینها، برنامه‌هایی برای صادرات هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان تهیه کرده است.

برنامه‌های صادراتی حوزه زیست فناوری

قرار است ۱۶ پروژه ملی از سوی ستاد توسعه زیست فناوری حمایت شود تا به واسطه آن صادراتی صورت گیرد و برای کشور ارزآوری داشته باشد. همچنین ستاد توسعه زیست فناوری پیش بینی کرده که ۷ دفتر تخصصی خارجی در کشورهای مالزی، شرق آفریقا، ونزوئلا، شرق اروپا، افغانستان و عمان راه اندازی کند تا زمینه صادرات با این کشورها فراهم شود.

اجرای پروژه‌های تولید مشترک در بازارهای هدف صادراتی، برنامه‌ریزی جهت افزایش ارزآوری از محل فروش دانش فنی، توسعه شبکه واسطه‌های فروش، انجام مطالعات میدانی بازارهای هدف، برگزاری و حضور در رویدادهای بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیئت‌های خارجی حمایت از طرح‌های توسعه صادراتی، تقویت شبکه تخصصی بین‌المللی از دیگر اقداماتی است که ستاد توسعه زیست فناوری برای قرار گرفتن محصولات بیو در ریل صادرات تدارک دیده است.

۱۰ برنامه برای جهش اقتصادی کشور از طریق فناوری زیستی

راه اندازی پایگاه‌های برون مرزی زیست فناوری

همچنین ستاد زیست فناوری اهداف دیگری را برای صادرات محصولات بیوتکنولوژی تعیین کرده است. «ارتقاء فرهنگ صادراتی شرکت‌های زیست فناوری بوسیله توانمند سازی و آموزش در راستای اصلاح مستندات مورد نیاز برای صادرات و اخذ استانداردهای بین‌المللی»، «ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های برون مرزی تخصصی زیست فناوری به جهت تسهیل دسترسی به منابع مالی خارجی، افراد و شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌ای فناورانه با کمترین هزینه»، «برنامه ریزی جهت صادرات محصولات زیست فناوری به بازارهای منطقه و آسیا با هدف ارزآوری»، از دیگر اهداف صادراتی در حوزه بیوتکنولوژی به شمار می‌رود.

همچنین «حضور فعال شرکت‌های دانش بنیان حوزه زیست فناوری در رویدادهای تجاری با استفاده از ظرفیت پایگاه‌های صادراتی دسترسی به بازارهای جهانی و بازاریابی محصولات زیست فناوری انتقال دانش فنی تکنولوژی‌های روز مورد نیاز در حوزه زیست فناوری به جهت فعال‌سازی ظرفیت و پتانسیل زیست فناوری کشور با هدف افزایش توان رقابت در سطح بین‌الملل»، «حمایت در راستای کسب دانش تولید رقابت پذیر بین‌المللی در توسعه صادراتی محصولات زیست فناوری با توجه به ظرفیت عظیم علمی و فناوری نخبگان داخلی و خارجی» هدف‌های ستاد زیست برای توسعه صادرات محصولات زیستی هستند.

علاوه بر اینها «اصلاح ساختار منابع مالی جهت بهره برداری در مسیر توسعه صادرات محصولات زیست فناوری»، «اصلاح قوانین و مقررات صادراتی مرتبط با محصولات زیست فناوری از جمله اصلاح کد تعرفه کالاهای زیست فناوری و ارزش گذاری صادراتی آن ها» از دیگر هدف‌های صادراتی حوزه زیست فناوری در ستاد زیست فناوری محسوب می‌شوند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.