تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آذر 1401 - 4:57
کد خبر : 90808

۱۲ هزار هکتار از بافت شهر تهران ناپایدار است

۱۲ هزار هکتار از بافت شهر تهران ناپایدار است

شهردار تهران با بیان اینکه از ۷۰ هزار هکتار بافت شهر، ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است، گفت: ۹۹ درصد بودجه را در سال گذشته محقق کردیم.

به گزارش تیتر داغ؛ علیرضا زاکانی در نشست هم اندیشی با نخبگان دانشگاهی که در محل ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه در شرایط فعلی ابتدا باید به درک و فهم این نکته برسیم که در چه نقطه‌ای هستیم، گفت: شرایط اخیر در کشور را یک فرصت می دانم و جنبه تهدید آن را فرع ماجرا می‌دانم؛ بنابراین باید سلسله اقدامات اساسی و تحولات و گره گشایی از برهم انباشتگی مشکلات کشور که هم عموم مردم را به آینده امیدوار کند و هم پاسخ معتبر به جز جز جامعه و عناصر و اجزای آن بدهد و منجر به تقویت ما از درون شود را در پیش بگیریم.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت شهر تهران افزود: از ۷۰ هزار هکتار بافت شهر، ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است و آلودگی هوا و ترافیک و بد مسکنی و بی مسکنی در شهر وجود دارد و حال و روز شهر و شهروندان مناسب نیست. وضعیت شهرداری نیز در ابتدای این دوره مناسب نبود و حدود ۷۰ هزار میلیارد بدهی داشتیم که در حال حاضر ۱۳ میلیارد بهره سال گذشته هم به آن اضافه شده و شهرداری در ابتدای دوره دچار تنش مالی بود و پروژه‌های شهر خوابیده بود.

وی گفت: در این دوره از مدیریت شهری در همان ۱۰ روز اول با انضباط مالی و خزانه واحد از تنش مالی خارج شدیم و ۹۹ درصد بودجه را در سال گذشته محقق و اکنون تمام پروژه‌های بزرگ مقیاس شهر آغاز شده است؛ همچنین در ۸ ماه اول امسال بیش از سال قبل در حوزه عمرانی توسعه فعالیت داشتیم.

زاکانی با بیان اینکه معتقدیم که همه مسئولیت‌های شهر مستقیم و غیر مستقیم به عهده ما است، ادامه داد: در مسأله معتادان متجاهر ۵ هزار تخت برای آنها فراهم کردیم و ۲۵۰۰ تخت دیگر را نیز در دست آماده سازی داریم و در شاخص‌های سلامت و مسکن نیز ورود کردیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهرداری در ۱۵ سال، ۵ هزار واحد متقبل شده ولی در این دوره ۹ هزار واحد را شروع کرده و ۲۹ هزار واحد دیگر نیز آغاز خواهد شد؛ همچنین در بحث مسکن تفاهمی برای ۵۵۰ واحد برای اساتید دانشگاه شریف با این دانشگاه منعقد کردیم و در کنار این اقدامات ۹ هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را برگرداندیم.

وی ضمن اشاره به هدف گذاری برای ۴ تحول درون زا، تحول نرم، تحول کالبدی و تحول فناورانه شهر عنوان کرد: از مردادماه امسال، هر شنبه یک پروژه در سطح و مقیاس شهر افتتاح می‌کنیم و از ۱۲ بهمن به مناسبت ورود حضرت امام (ره) تا عید هر روز افتتاح خواهیم داشت.

در ادامه این جلسه نخبگان حاضر به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با مدیریت شهری و تحلیل شرایط فعلی کشور پرداختند.

لزوم اقدام شهرداری در موضوع زمین و مسکن و حل مشکلات آن، توسعه روابط محلی و پایدار اجتماعی، پیشنهادهایی برای استفاده مناسب‌تر از فضای تبلیغاتی در اختیار شهرداری، اهمیت توجه به اندیشیدن برای شهر و برنامه ریزی برای آن، نیاز به رسیدن به یک کلان روایت از تهران، لزوم احیای لایه‌های هویتی به خصوص در افکار نوجوانان و جوانان و ضرورت امید آفرینی در شهر از دیگر محورهای این جلسه بود که نخبگان درباره آن به بیان نظرات خود پرداختند.

از دیگر موضوعات مطرح شده توسط نخبگان می‌توان به ریشه یابی آشوب‌های اخیر و لزوم استفاده از فرصت‌های این اتفاق، چگونگی استفاده از نخبگان در اداره محلات، توجه ویژه به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، امید آفرینی و هویت آفرینی، ساختن پارک‌ها و مدارس بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، لزوم اتخاد تدابیری برای پیوند افراد جامعه با یکدیگر و توجه ویژه به محلات برای ایجاد این پیوند و ضرورت حفظ ویژگی‌ها و هویت محله در نوسازی‌های شهری و نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.