تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 10:31
کد خبر : 109496

الجزیره بررسی کرد؛

۵ نقطه قوت حماس در برابر رژیم صهیونیستی

۵ نقطه قوت حماس در برابر رژیم صهیونیستی

پایگاه خبری الجزیره به بررسی نقاط قوت نیروهای مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی در جنگ زمینی پرداخت.

به گزارش تیتر داغ؛ رژیم صهیونیستی از لحظات اولیه پایان آتش‌بس در روز پنجشنبه حملات خود را به مناطق متعدد نوار غزه آغاز کرده و بالغ بر ۲۰۰ فلسطینی در این حملات به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که نیروی زمینی ارتش اسرائیل نیز برای ورود به بخش‌های دیگری از شمال نوار غزه خود را آماده می‌کند تا بتواند جنگ را وارد مرحله جدیدی کند.

ارتش اسرائیل به خوبی می‌داند که تفاوت زیادی بین نفوذ به یک منطقه یا تسلط و حفظ آن و همچنین اشغال دائمی آن وجود دارد. نفوذ به یک منطقه نسبتا آسان است، اما باقی ماندن در آن و حفظ آن بسیار پیچیده است و بنا بر جنگ تاکتیکی که مقاومت حواس در پیش گرفته، نیروهایی بسیار بیشتری نیاز دارد.

نقاط قوت حماس

این پایگاه خبری ضمن تمرکز بر عملیات زمینی دشمن صهیونیستی در نوار غزه به بررسی ۵ عامل قدرت حماس در برابر اشغالگران پرداخته و می‌نویسد که این عوامل دست برتر را در اختیار نیروهای مقاومت قرار می‌دهد:

موقعیت غزه

مهمترین عامل اساسی موفقیت نیروهای القسام، موقعیت نوار غزه است که موضعی دفاعی است و باعث می‌شود فرمانده گروه‌های مقاومت هنگامی که بداند یک منطقه غیر قابل دفاع می‌شود، به خوبی از آن عبور ‌کند. در این شرایط امکان تمرکز آتش ضد نیروهای مهاجم فراهم می‌شود، علاوه بر اینکه ناهمواری‌های دفاعی بسیار زیادی در طول مسیر وجود دارد که امکان حمله به دشمن از طریق آنها فراهم است.

این گزارش تاکید می‌کند که ناهمواری‌های دفاعی غزه به عنوان نقطه قوت حماس به کار گرفته می‌شود و همواره به عنوان عاملی برای پیشروی نیروهای مهاجم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شهرها نیز عوامل مصنوعی ناهمواری‌ها به کمک فرمانده‌هان نیروهای القسام می‌آید و اگر این نیروها هر کدام از نقاط قوت خود را از دست بدهند، می‌توانند در مواضع دیگری مستقر شوند، به گونه‌ای که گویا جنگ باید به صورت منزل به منزل دنبال شود. در این شرایط تلفات بسیار زیادی به مهاجمان وارد می‌شود.

قدرت بالای اختفا

نیروهای القسام در جغرافیای غزه می‌توانند از قدرت بالای اختفاء استفاده کرده و لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود را در داخل اتاق‌هایی در نزدیک محل درگیری‌ها انبار کنند. در این شرایط ناهمواری‌های مصنوعی در شهرها قدرت اطلاعاتی و نظارتی دشمن را کاهش می‌دهد و پهپادهای دشمن نیز نمی‌توانند ادوات و ابزارهای نیروهای مقاومت را در این مناطق شناسایی کنند.

به این ترتیب مدافعان مقاومت می‌توانند از نقطه‌ای بسیار نزدیک وارد درگیری با دشمن شوند، چرا که مهاجمان پوشش بسیار محدودی دارند و با وجود اینکه از تجهیزات بسیار پیشرفته استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به صورت کامل جان خود را از خطر نجات دهند. در روند درگیری‌های اخیر در شمال نوار غزه نیز شاهد این موضوع بودیم، به گونه‌ای که خودروهای زرهی و تانک‌های دشمن همیشه نمی‌توانستند از کوچه‌ها عبور کرده یا با تخریب منازل آنها را پشت سر بگذارند، بلکه در بسیاری از موارد نیروهای نظامی مجبور بودند از خودروی پیاده شوند تا بتوانند از برخی مناطق عبور کنند.

عامل مهم دیگر در این عرصه تونل‌های نوار غزه هستند که به خودی خود یکی از بزرگترین ابزارهای قدرت در طول این جنگ به شمار می‌روند. این تونل‌ها روزنه‌های زیادی برای ورود و خروج دارند که علاوه بر تردد می‌تواند از جنبه انتقال تجهیزات برای عناصر مقاومت نیز مورد استفاده قرار گیرند. این تونل‌ها تردد امن را برای نظامیان القسام فراهم می‌کند، علاوه بر اینکه آنها با استفاده از این تونل‌ها می‌توانند دشمن را غافلگیر کرده و ضربات شدیدی به آن وارد کنند.

تک تیراندازی

نیروهای القسام دستاوردهای زیادی از حملات با سلاح‌های سبک و اسلحه تک تیراندازی داشته اند، چرا که به خوبی می‌دانند درگیری نهایی در داخل شهرها خواهد بود و هر اندازه که دشمن از تکنولوژی پیشرفته استفاده کند، یک تک‌تیرانداز در صورتی که از تجهیزات مناسبی برخوردار باشد و موضع‌گیری‌های متعدد و خوبی داشته باشد، می‌تواند به اندازه یک یگان مورد بهره برداری قرار گیرد.

نیروهای القسام در سال ۲۰۱۴ از تولید یک سلاح تک تیرانداز دقیق با برد دو کیلومتری خبر دادند و در سال ۲۰۱۸ نیز حماس تصاویری از نظامیان اسرائیلی منتشر کرد که در معرض هدف تک تیراندازهای حماس قرار داشتند، ولی مورد حمله قرار نگرفتند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در جریان عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که تک تیراندازان حماس نقاط مراقبت در طول نوار مرزی را مورد حمله قرار داده و از آنجا به سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده بودند، لذا به نظر می‌رسد توان نیروهای مقاومت روز به روز در این عرصه بیشتر می‌شود.

آشنایی با ناهمواری‌ها

یکی از مزایای دیگر گروه‌های مقاومت این است که برخلاف نظامیان اشغالگر صهیونیست آشنایی بسیار زیادی با منطقه غزه دارند و این آشنایی ویژگی منحصر به فردی را برای آنها جهت غافلگیر کردن دشمن مهیا می‌کند. در ویدیوهای منتشر شده از سوی القسام نیز می‌بینیم که نیروهای مقاومت از یک منطقه تقریباً نامعلوم ظاهر می‌شوند تا یک خودروی زرهی یا تانک را در مسافت بسیار نزدیک مورد اصابت قرار دهند که تاثیرگذاری تسلیحات مقاومت را بیش از پیش می‌کند.

در این حملات کار به جایی رسیده که نیروهای پیاده مقاومت می‌توانند خود را به تانک یا خودرو زرهی دشمن برسانند و بمب‌ها را به آن الصاق کنند که خطر بسیار زیادی برای نظامیان اشغالگر دارد و ترس و وحشت را در میان آنها گسترش می‌دهد. همین عامل باعث انهدام بسیاری از خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی در غزه شده که تعداد آنها بالغ بر ۳۳۵ تانک و خودرو نظامی و بلدوزر است.

کمین‌های القسام

تمام ویژگی‌هایی که گفتیم، جدای از کمین‌هایی است که نیروهای مقاومت در برابر متجاوزان ایجاد کرده و در برخی مناطق مشخص، دشمن را مجبور می‌کنند که از مسیر اصلی خود منحرف شده و به سمت منطقه‌ای حرکت کند که نیروهای مقاومت قصد انجام کمین در آنجا را دارند یا برای متجاوزان بمب گذاری و مین گذاری کرده‌اند. این عملیات‌ها به صورت گسترده در دور اخیر درگیری‌ها در غزه صورت گرفته که یکی از آنها کمینی بود که نیروهای نظامی القسام در برابر خودروهای زرهی و تانک های اسرائیل انجام داده و با مین‌گذاری آنها را از کار انداختند و سپس نظامیان را به سمت منزلی کشاندند که پیش بینی آن را می‌کردند و در نهایت آنها را هدف گلوله باران خود قرار دادند.

این در حالی است که تاکتیک جنگی شهری می‌طلبد که نیروهای مهاجم تمامی منازل و حتی اتاق‌ها را به صورت مجزا بازرسی کنند و در این عرصه ممکن است مورد حمله دشمن قرار گیرند. استفاده از تجهیزات پیشرفته نیز در این شرایط باعث محدود شدن نیروهای مهاجم می‌شود.

استراتژیست‌های نظامی به خوبی می‌دانند که حماس به دنبال ایجاد جنگ نامتقارن است، چرا که به خوبی از پیشرفت تکنولوژی و تعداد نفرات نظامی دشمن و نقاط امداد آنها اطلاع دارد. آنها نمی‌خواهند وارد جنگ کلاسیک با این نیروها شود و می‌دانند با جنگ چریکی می‌توانند بیشترین حد تلفات را به دشمن وارد کنند، در این شرایط کند کردن پیشروی دشمن یک پیروزی برای این نیروها به شمار می‌رود و می‌تواند تاثیر قابل توجهی در تصمیم‌گیری سیاسی تل‌آویو برای ادامه نبرد زمینی داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری الجزیره

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.