تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 7:30
کد خبر : 33430

افزایش یک درصدی دامنه نوسان بورس در تابستان اجرایی می‌شود؟

افزایش یک درصدی دامنه نوسان بورس در تابستان اجرایی می‌شود؟

بر اساس تصمیمات سازمان بورس، قرار بود دامنه نوسان بنا بر شرایط بازار به صورت فصلی با افزایش یک‌درصدی همراه شود و اکنون اجرای آن برای دومین فصل در تابستان ۱۴۰۱ در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته اما مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از بررسی این موضوع در هیات مدیره این سازمان خبر داد.

حذف دامنه نوسان بورس از جمله پیشنهاداتی بود که بارها از سوی کارشناسان به منظور بهبود وضعیت بازار مطرح شده بود.

سازمان بورس نیز به دنبال چنین مبحثی از سوی کارشناسان، تصمیمات جدیدی را مبنی بر افزایش تدریجی دامنه نوسان اتخاذ کردند و معتقد بود که با توجه به وضعیت فعلی معاملات بورس حذف یکباره دامنه نوسان چندان اقدام درستی نیست و این امر می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد هیجان در بازار و نیز افزایش ضرر و زیان سهامداران در بازار شود.

در ادامه حاشیه‌های ایجاد شده و نیز پیشنهادهای ضدونقیض فعالان حاضر در بازار به منظور انجام بهترین تصمیم‌گیری برای تغییر دامنه نوسان، «محسن خدابخش»، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اواسط اسفندماه سال گذشته به ایرنا اعلام کرد: ما معتقد به افزایش دامنه نوسان هستیم که این اتفاق باید به‌صورت تدریجی رخ دهد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ۱۰ درصد تغییر کند و به‌احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١۴٠١ اجرایی خواهد شد.

مطابق صحبت‌های مطرح شده از سوی نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز دوشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۱) دامنه نوسان قیمت سهام برای فصل بهار ۱۴۰۱ در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بازار اول تابلوی اصلی و فرعی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش یک‌درصدی از مثبت و منفی ۵ درصد به مثبت و منفی ۶درصد افزایش یافت که این امر نشان‌دهنده انجام اقدامات سازمان بورس طبق وعده‌های داده شده بود.

با توجه به اجرای چنین اقدامی در ابتدا معاملات بورس واکنش مثبتی را نسبت به این تصمیم سازمان بورس از خود نشان داد و شاهد روزهای سبزپوشی را در ادامه معاملات این بازار بودیم.

بررسی تغییر دامنه نوسان در هیات مدیره سازمان بورس

با آغاز فصل تابستان ۱۴۰۱ افزایش دوباره دامنه نوسان طبق وعده‌های داده شده مبنی بر تغییر فصلی آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت که در این زمینه در چند روز گذشته «میثم فدایی»، مدیر عامل فرابورس ایران از آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای تغییر دامنه نوسان در فصل تابستان خبر داد و گفت: تغییر دامنه نوسان دی‌ماه ۱۴۰۰ مطرح و قرار شد هر فصل یک درصد در بورس و فرابورس دامنه نوسان افزایش یابد، اما با توجه به شرایط مبهم بودجه و برجام مقرر شد این تصمیم در شرایطی پایدارتری عملی شود.

وی تصریح کرد: اکنون با افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان در فرابورس شاهد کاهش صفوف فروش هستیم.

به گزارش ایرنا، مقرر شده بود فعلاً تا پایان سال دامنه نوسان هر فصل یک درصد افزایش یابد. برای همین پس از افزایش یک درصدی در فصل بهار، حالا فعالانه بازار سهام در انتظار افزایش یک درصدی دامنه نوسان در دومین فصل سال هستند.

«سید مهدی پارچینی»، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد آخرین وضعیت تغییر دامنه نوسان، گفت: پس از اخذ گزارش بررسی آثار تغییر دامنه نوسان از بورس‌ها و نیز تکمیل گزارش ارزیابی کارشناسی در سازمان بورس، موضوع هیات مدیره سازمان مطرح خواهد شد و مطابق با نتایج حاصله و شرایط حاکم بر بازار اتخاذ تصمیم خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.