تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 10:41
کد خبر : 92186

رازهای جالب از کریسمس

رازهای جالب از کریسمس

جشن کریسمس در راه است و حتما راز‌های آن برای شما جذاب خواهد بود.

به گزارش تیتر داغ؛ کریسمس یکی از بزرگترین جشن‌های دنیاست که درکشور‌های مختلف مسیحی با رسوم متفاوت برپا می‌شود و نقطه مشترک آن‌ها برای این مراسم طبعا رفتن به کلیساهاست. تزئین درخت کاج در خانه و خواندن سرود‌هایی درباره عیسی مسیح از دیگر قسمت‌های این جشن است. در زمان کریسمس حراجی‌های بسیاری به راه می‌افتد و همچنین در روز ۲۶ دسامبر که به باکسینگ مشهور است کارمندان از کارفرماهایشان هدیه‌ای در یک جعبه زیبا دریافت می‌کنند.

تاریخ دقیق کریسمس در جهان و ایران

دانشمندان بر سر تاریخ تولد عیسی مسیح اختلاف نظر دارند، اما اغلب آن‌ها روی روز ۲۵ دسامبر به توافق رسیده اند. پژوهشگران کریسمس که در تقویم ۱۴۰۱ مصادف با چهاردم دی بوده را به عنوان آغاز جشن تولد عیسی مسیح تعیین کرده اند که ۱۲ روز به طول می‌انجامد.

نام کریسمس همیشه یادآور اصطلاح Christmas Eve کریسمس ایو است. کریسمس ایو به شب قبل از فرا رسیدن جشن کریسمس گفته می‌شود به عبارتی ۲۴ دسامبر که با غروب کردن خورشید و به صدا درآمدن ناقوس شب کریسمس آغاز خواهد شد.

مهم‌ترین رسم شب کریسمس غذای شام است که بوقلمون در این میان حرف اول را می‌زند. اعضای خانواده به دور میز جمع می‌شوند و بعد از شکرگزاری به خوردن بوقلمون می‌پردازند.

رازهای جالب از کریسمس/ هرآنچه از جشن کریسمس باید بدانید

بابانوئل در جشن کریسمس

شخصیتی که امروزه به اسم بابانوئل می‌شناسیم یعنی همان پیرمرد چاق با ریش سفید و لباس قرمز به چند اسم دیگر از جمله سانتا کلوز و سنت نیکولا شهرت دارد. در سده چهارم میلادی یک اسقف در ترکیه به خاطر مهربانی هایش با کودکان بسیار مشهور شد. این شخصیت که بعد‌ها به نام سنت نیکولا یا نیکولای قدیس شهرت یافت در نقاشی‌های قرون وسطی و عصر رنسانس به شکل مردی بلند قامت و چهره‌ای نجیبانه نشان داده شده است.

جشن مخصوص سنت نیکولا تا حدود قرن شانزدهم در روز ۶ دسامبر برگزار می‌شد، اما پس از آن به تدریج مراسم به پروتستان‌های هلند منحصر گشت. مهاجران هلندی که به آمریکای شمالی کوچ کردند این رسم را همراه خود به آنجا انتقال دادند و کم کم نام سانتا کلوز جایگزین سنت نیکولا شد.

مهم‌ترین سمبل‌های کریسمس

در جشن کریسمس از اشیای تزئینی خاصی استفاده می‌شود مثل ایرانی که در جشن نوروز از سمبل‌های منحصر به فردی مانند سفره هفت سین بهره می‌برند، اما برای اینکه بدانید مهم‌ترین سمبل‌های کریسمس چه هستند با ما در ادامه این گزارش همراه باشید.

فرشته در کریسمس

اگر به تزئینات کریسمس توجه داشته باشید، فرشته‌های کوچک و زیبایی را مشاهده می‌کنید که پیام آوران هستند و پیغام مهم آن‌ها تولد عیسی مسیح بوده، که معمولا جایگاهشان نوک درخت کریسمس است.

رازهای جالب از کریسمس/ هرآنچه از جشن کریسمس باید بدانید

زنگوله در کریسمس

زنگوله‌ها از دیرباز ارتباطی نزدیک با کلیسا‌ها در دین مسیحیت داشته اند و اکنون نیز در بیشتر نقاط دنیا یکشنبه‌ها ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند.

آب نبات در کریسمس

آب نبات‌ها یکی از ارکان جدانشدنی جشن کریسمس هستند و جالب‌تر اینکه مصرف این خوراکی خوشمزه برای آمریکایی‌ها در دوران این جشن حتی از میزان مصرف سالیانه شان فراتر می‌رود. رسم پخش کردن آبنبات در جشن کریسمس به عنوان آیین دیرینه برای مسیحیان یکی از دلایل افزایش مصرف آبنبات در این دوران است. ناگفته نماند که در روزگاران قدیم وفور نیشکر در کشور‌های مسیحی نشین و سهولت ساخت آبنبات برای این جشن علت دیگری است که به ماجرای مذکور دامن می‌زند.

درخت کریسمس

بی تردید یکی از مهم‌ترین نماد‌های کریسمس درخت آن بوده که انتخاب درخت و زمانی که برای تزئینش صرف می‌شود خودش یک مراسم با شکوه و به یادماندنی برای مسیحیان است. بزرگان خانواده هدایایی را برای کوچکتر‌ها در اطراف درخت کریسمس قرار می‌دهند و علت استفاده از آن دراین جشن اعتقاد کهنی است که مسیحیان دارند. آن‌ها معتقدند رنگ سبز این درخت روح پلیدی و بد شانسی‌ها را از زندگیشان دور کرده و شادی ابدی را به ارمغان خواهد آورد. اگر به دنبال ریشه رسم برپا کردن درخت کریسمس هستید باید بگوییم سرچشمه آن به آلمان بازمی گردد. درخت کریسمس در آغاز همان درختی بود که آلمانی‌ها به عنوان درخت بهشت می‌شناختند که ثمره آن سیب بود و در باغ ادن قرار داشت.

رازهای جالب از کریسمس/ هرآنچه از جشن کریسمس باید بدانید

کبوتر در کریسمس

کبوتر‌های سفید نشانه صلحی هستند که عیسی مسیح به دنبال برقراری آن میان انسان‌ها بود.

گیاه بنت قنسول یا سرخه برگه در کریسمس

برگ‌های تیز گیاه بنت قنسول یادآور تاج عیسی مسیح و میوه‌های ریز و قرمز رنگ آن تداعی کننده قطره‌های خون او بوده است. ناگفته نماند که این گیاه از مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما برخوردار بوده و به همین دلیل برای تزئینات کریسمس استفاده می‌شود.

گیاه میسلتو در کریسمس

میسلتو نام گیاهی است که در تزئینات کریسمس جایگاه ویژه‌ای دارد وعقیده‌ای دیرینه درباره آن وجود دارد که موجب استحکام پیوند عشاق می‌شود اگر در جشن کریسمس زمانی را زیر آن بگذرانند.

نگاهی به دیگر تزئینات کریسمس

دانه‌های برف تزئینی نماد پایان زمستان و آمدن بهار، ستاره‌های تزئینی پیام آور معجزه، مجسمه سه مردعاقل که نماد پیشگویان آمدن عیسی مسیح، حلقه گل نشانه گردش زمین به دور خورشید، چوپان نماینده مردم روزگاران کهن، رنگ سبز:شکوفایی گیاهان، قرمز: نماد مرگ و زندگی و در نهایت سفید: پاکی است.

رازهای جالب از کریسمس/ هرآنچه از جشن کریسمس باید بدانید

منبع: رویداد ۲۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.