تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 1:05
کد خبر : 26252

افزایش نرخ گاز قیمت محصولات ریخته گری را بالا برده است

افزایش نرخ گاز قیمت محصولات ریخته گری را بالا برده است

عامل توسعه خوشه ریخته گری استان تهران گفت: تامین و تعرفه قیمت گاز از اساسی‌ترین مباحث در قیمت تمام شده محصولات ریختگی است.

به گزارش تیتر داغ:آرمان امیرسلیمانی عامل توسعه خوشه ریخته گری استان تهران، اظهار کرد: سوخت گاز به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تولید قطعات ریخته گری در کوره‌های ذوب با گاز شهری به کار می‌رود که برای تولید انواع قطعات چدنی (خاکستری، نشکن) و همچنین انواع آلیاژ‌های مختلف غیرآهنی از قبیل آلومینیم، آلیاژ‌های پایه مس (برنج و برنز) آلیاژ‌های روی استفاده می  شود لذا تامین و تعرفه قیمت آن از اساسی‌ترین عوامل موثر بر قیمت تمام شده محصولات ریختگی است.

او افزود: باتوجه به اعلام تعرفه قیمت گاز صنعتی در سالیان گذشته، همواره واحد‌های ریخته گری، تاثیر قیمت گاز را در قیمت نهایی محصول لحاظ می‌کردند، اما از ابتدای سال ۱۳۹۹ با تغییر تعرفه قیمت گاز برای واحد‌های چدن ریزی، از ۱۰۰۰ ریال به قیمت پایه گاز برای صنایع فولادی به میزان ۲۶۰۰ ریال واحد‌های درگیر تولید با مشکلاتی مواجه شدند.

امیرسلیمانی بیان کرد: ارزش افزوده صنعت فولاد قابل مقایسه با تولید قطعات چدنی نیست و به طور کلی امکان ذوب فولاد با گاز شهری میسر نیست. این خلط مبحث و عدم توجه به هشدار‌های تشکل‌ها و نهاد‌های صنعت ذوب و ریخته گری که بعنوان مادر صنایع شناخته می‌شوند، اثرات بسیار سویی در برنامه تولید واحد‌های مذکور گذاشته و در برخی از موارد تعطیلی بنگاه‌ها را به دنبال داشته است.

او گفت: ادامه این روند در آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون به شیوه‌ای دیگر و بر اساس ضریب تبدیل از قیمت گاز پتروشیمی برای واحد‌ها محاسبه و متعاقب آن شاهد جهش بزرگ قیمت هر متر مکعب گاز به مرز ۷۵۰۰ ریال و در پاییز سال جاری به ۱۱.۰۰۰ ریال برای واحد‌های ریخته گری به ویژه چدن ریزی بوده ایم.

عامل توسعه خوشه ریخته گری استان تهران اظهار کرد:  قیمت گذاری صورت گرفته با توجه به مقایسه صنایع مختلف از اساس کار صحیحی نیست و هیچگاه قیمت گاز تحویلی به پتروشیمی، نسبت به صنایع ذوب و ریخته گری با ارزش افزوده پایین و سختی کار تولید بالا نباید یکسان باشد؛ لذا بر قانون گذاران و مسئولان فرض است در اسرع وقت نسبت به ارائه جدولی متناسب با شرایط روز جامعه و برای جلوگیری از تعطیلی گسترده بنگاه‌ها و بیکاری بسیاری از زحمتکشان این صنعت مادر از سوی دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اقدام عاجل به عمل آورند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.