تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 13:25
کد خبر : 98454

برنامه های چهل و یکمین سالروز آزادسازی خرمشهر تشریح شد

دکتر جعفری در نشست خبری اعلام برنامه های چهل و یکمین سالروز آزادسازی خرمشهر: سوم خرداد پس از ۵۷۸ روز اشغال خرمشهر پر شکوه ترین قله افتخار است

دکتر جعفری در نشست خبری اعلام برنامه های چهل و یکمین سالروز آزادسازی خرمشهر: سوم خرداد پس از ۵۷۸ روز اشغال خرمشهر پر شکوه ترین قله افتخار است
تیتر داغ: ملت ایران نقش برجسته ارتش، بسیج، سپاه، مردم خوزستان و مدافعان خرمشهر را فراموش نمی کنند.

جانشین هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس در کنار سختی ها و خسارت ها؛ دستاوردهای بزرگی داشته است که هر روز این دستاوردها بیشتر خود را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری اعلام برنامه های چهل و یکمین سالروز آزادسازی خرمشهر، صبح امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با حضور دکتر علی اصغر جعفری، جانشین هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن قصر شیرین باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

دکتر علی اصغر جعفری، جانشین هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس

دکتر علی اصغر جعفری، جانشین هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، در ابتدای این نشست خبری گفت: دفاع مقدس در کنار سختی ها و خسارت ها؛ دستاوردهای بزرگی داشته است که هر روز این دستاوردها بیشتر خود را نشان می دهد. از جمله این دستاوردها تثبیت انقلاب، امنیت پایدار، خودکفایی و اعتماد به نفس ملی، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، رشد فضایل اخلاقی، تقویت و ارتقای مهرورزی و تعلق ملی، الهام بخشی ملت های ستمدیده، پیشرفت صنعت دفاعی، رشد و بالندگی علمی، تولد فرهنگ بسیجی و مدیریت جهادی، تحقق عدالت و مبارزه با فساد است.

وی با بیان اینکه حضور زنان و ارتقای جایگاه ملت ایران در میان ملت های جهان از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است، گفت: حضور موثر ملت ایران در تمام صحنه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دفاع مقدس و آزادی خرمشهر یکی از بزرگترین دستاوردهای عزت و شکوهمندی ملت ایران است.

دکتر جعفری تصریح کرد: سوم خرداد پس از ۵۷۸ روز اشغال خرمشهر پر شکوه ترین قله افتخار است. خرمشهری که صدام اعلام کرده بود اگر ایران آن را پس بگیرد، کلید بصره را به آنها می دهد و امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد. آزادی خرمشهر آزادی یک شهر نبود بلکه آغازی برای شکست های دشمن و پیروزی های متوالی رزمندگان و پایان توهم اقتدار حامیان دشمن بود.

وی اظهار داشت: ملت ایران نقش برجسته ارتش، بسیج، سپاه، مردم خوزستان و مدافعان خرمشهر را فراموش نمی کنند. زنده نگاه داشتن آزادسازی خرمشهر یک حماسه ملی و تاریخی است. از باب تکلیف از سال ۹۹ ستادهای بزرگداشت دفاع مقدس تشکیل شد و از سال ۱۴۰۰، ۵۰۷ ستاد دفاع مقدس تحت عنوان ستادهای ملی مناسبت دفاع مقدس کار خود را در زمینه بزگداشت این روز ادامه دادند.

دکتر جعفری ادامه داد: در حال حاضر ۴۷۷ ستاد در کشور، ۱۸ ستاد در نیروهای مسلح، ۲۸ ستاد در سازمان های کشوری، ۳۱ ستاد در استانداری ها و ۴۰۰ ستاد در شهرستان های کل کشور مسئول راهبری و هدایت برنامه های ملی دفاع مقدس و مقاومت هستند که در سال ۱۴۰۲، ۴۳ برنامه ملی از طریق ستادهای مرکزی به این ستادها اعلام شد.

وی تصریح کرد: تا امروز در سامانه یکپارچه برخط ستادها ۱۰۰ برنامه محوری برای گرامیداشت سوم خرداد از طریق دستگاه ها ثبت شده و ۱۲۰۰ فعالیت را شامل می شود که البته در سال گذشته بعد از آمار پیش بینی شده برای اجرای برنامه ها در سالروز آزادی خرمشهر پس از پایان تعداد برنامه ها بیش از آمار قبلی اعلام شده بود.

جانشین هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: برنامه های شاخص سالروز آزادی خرمشهر ۱۰۰ برنامه و ۱۲۰۰ فعالیت است که نسبت به آمار اعلام شده ۳۰ درصد رشد را داریم.

وی در مورد دسته بندی برنامه های سوم خرداد افزود: ۲۷۵ رونمایی از کتاب در کل کشور، ۱۸۸ مراسم یادبود خانواده ایثارگران، ۷۳ نمایشگاه کتاب از گرافیک و خوشنویسی، ۱۰۵ نشست و گردهمایی تخصصی در حوزه دفاع مقدس و تبیین معارف دفاع مقدس برای نسل جوان، اعزام پیشکسوتان به مساجد و مدارس، ۲۸۰ مراسم شعر و خاطره، ۱۰ اجرای نمایش و تئاتر خیابانی در خرمشهر، ۲۰ نماآهنگ و کارهای کوتاه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار می شود.

دکتر جعفری اظهار کرد: سوم خرداد؛ روز مقاومت است و بر همین اساس تبیین نتایج عملیات بیت المقدس، تجلیل از حماسه آفرینان این پیروزی و تبیین پایداری مردم دزفول از دیگر برنامه ها برای گرامیداشت این روز به شمار می رود.وی در مورد برنامه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سوم خرداد افزود: برگزاری دومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، اختتامیه پنجمین جشنواره ترنم فتح، اختتامیه اولین دوره جشنواره ترنم حماسه، تولید و انتشار مجمعه عکس سوم خرداد از مقاومت تا پیروزی، تولید و ارایه اولین مجموعه پوستر دفاع مقدس، منتخب پوسترهای جنگ سال ۵۹ تا ۶۷، برگزاری نشست های گروه های اندیشه ورز در گروه تخصصی موسیقی و فیلم، آیین رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب تولیدی، سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، برگزاری کنگره شعر شهدای دانشجو، برگزاری نشست خاطره نگاری دفاع مقدس با حضور پژوهشگران و خاطره نگاران دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به منظور معرفی تازه های نشر دفاع مقدس در تمامی استان ها از جمله برنامه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است.

وی برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، برگزاری سومین نشست تخصصی سبک زندگی جهادی ویژه دانشجویان، نشست خاطره نگاری دفاع مقدس با حضور پژوهشگران، مراسم تجلیل از خانواده های شهدای فعال در فرهنگ ایثار و شهادت، آیین رونمایی در کتاب مادر که می شوی، برگزاری اردوهای فرهنگی ویژه دختران شهدای مدافعان حرم، مراسم تجلیل از پیشکسوتان روحانی عرصه مقاومت، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان، روحانیون و پیشکسوتان دفاع مقدس، همایش حرکت ورزشکاران با ویلچر از مسجد جامع خرمشهر تا یادمان شهدای گمنام را از دیگر برنامه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برشمرد.

دکتر جعفری، در مورد برنامه های ارتش در سالروز آزادسازی خرمشهر با اشاره به برگزاری مراسم ویژه روز دزفول توسط تیپ ۲۹۲ در این شهر گفت: مراسم ویژه بزرگداشت سالروز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر در خوزستان، تجلیل از خانواده های معظم شهدای عملیات بیت المقدس و مدافعان حرم، تشریح عملیات بیت المقدس در تمام یگان های ارتش، سخنرانی فرماندهان نظامی پیش از خطبه های نماز جمعه و تبیین نقش ارتش در عملیات بیت المقدس در صبحگاه یگان های ارتش با عنوان ارتش و آزادی خرمشهر از برنامه های ارتش جمهوری اسلامی ایران در این روز است.

وی با اشاره به برنامه های سپاه پاسداران در این روز اظهار کرد: مراسم شکرگزاری نیروهای مسلح در مرقد مطهر، برگزاری حلقه های صالحین تبیین آثار و دستاوردهای دفاع مقدس، مراسم شب خاطره و روایتگری دفاع مقدس، گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در پادگان ها و نواحی، پایگاه های بسیج و نشست های بصیرتی و جهاد تبیین با موضوع دفاع مقدس از برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر است.

جانشین هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: در همین راستا فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز با برگزاری مراسم ویژه سوم و چهارم خرداد با حضور فرماندهان انتظامی، دیدار و تجلیل از خانواده معظم شهدا و جانبازان، پخش مارش آزادی خرمشهر ساعت یازده در مراکز آموزشی و انتظامی، اجرای نهضت خاطره گویی با حضور فرماندهان و برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس؛ این روز را گرامی می دارد.

وی در مورد برنامه های قوه قضاییه در سالروز آزادی خرمشهر گفت: قوه قضاییه نیز در این روز با برگزاری نشست تخصصی نقد فیلم سینمایی غریب و روز سوم، تجلیل از ایثارگران شاغل در قوه قضاییه، بررسی فتح خرمشهر در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سطح ایران و بین الملل، برگزاری محفل خاطرات شهدا با حضور راوی دفاع مقدس سالروز آزادی خرمشهر را گرامی می دارد.

جانشین هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: برگزاری مراسم تجلیل از ایثارگران حاضر در عملیات بیت المقدس و خانواده های آنها، برپایی نمایشگاه عکس فتح خرمشهر، برگزاری مسابقات ورزشی و اکران فیلم غریب در شهرک های مسکونی یاد و خاطره سوم خرداد نیز از برنامه های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر است. همچنین وزارت کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، وزارت تعاون، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات، وزارت ورزش، وزارت نیرو و … این روز را با اجرای برنامه هایی گرامی می دارند.

دکتر جعفری، در پایان سخنان خود، در مورد برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه تجسمی به مناسبت سوم خرداد، عطرافشانی گلزار شهدای هنرمند، جشنواره شعر و ادبیات عاشقان سرخ، عصر شعر مقاومت و تجلیل از خبرنگاران ایثارگر از برنامه های این وزارتخانه در سالروز آزادسازی خرمشهر است.

خبرنگار: کوروش جم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.