تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 - 11:43
کد خبر : 2684

اعتراض فعالان صنعت شیر خشک به تداوم ممنوعیت صادرات

اعتراض فعالان صنعت شیر خشک به تداوم ممنوعیت صادرات

رییس اتحادیه انجمن تولیدکنندگان شیر خشک معتقد است جلوگیری از صادرات این محصول سبب شده که تولید این محصول در کشور با مشکل مواجه شده و مازاد تولید شیر به چرخه تولید بازنگردد.

به گزارش تیتر داغ؛ سیاوش سلیمی، رییس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک در رابطه با ابعاد این صنعت در کشور گفت: بیش از ۳۰ کارخانه تولید شیر خشک صنعتی در کشور داریم و بالغ بر پنج هزار نفر پرسنل مستقیم در این کارخانه‌ها مشغول کار هستند و ظرفیت تولید کشور بیش از ۲۰۰ هزار تن در سال است، ولی عملا ۱۰۰ هزار تن در سال تولید می‌شود که ۶۷ تا ۷۰ هزار تن مصرف کشور است و چیزی حدود ۳۰ هزار تن هم ما می‌توانیم صادر کنیم، یعنی مازاد مصرف داریم که می‌توانیم صادر کنیم.

او افزود: از پنج یا شش سال پیش صادرات شیرخشک رونق گرفت. ایران توانایی تولید شیرخشک را از ابتدای دهه ۹۰ به دست آورد و البته اکنون بیش از یک سال است که صادرات ما به دستور وزارت صمت متوقف شده است. تا پیش از ممنوعیت صادرات شیرخشک در شهریور سال ۹۷؛ معمولا به ۱۲ کشور منطقه صادرات داشتیم کشورهای مانند امارات، قطر و حتی کشورهای شاخ آفریقا جزو خریداران شیرخشک ایران بودند. حجم صادرات ما در سال ۹۵ حدود ۳۰ هزار تن در سال بوده، سال ۹۶، ۲۶ هزار تن و تا ممنوعیت صادرات در سال ۹۷ که ۱/۶/۹۷ اتفاق افتاد، ما حدود ۱۴ هزار تن صادرات شیر خشک داشتیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی توقف صادرات شیرخشک تصریح کرد: وزارت صمت در یک تصمیم یکطرفه مبادرت به ممنوعیت صادرات گرفت و تصمیم گرفت که صادرات را ممنوع کند و توجیهی که آقایان برای این قضیه داشتند و غیرمنطقی است این است که صادرات شیر خشک باعث شده قیمت شیر بالا برود و مصرف‌کننده داخلی دچار مشکل شود.در پاسخ به وزارت صمت باید گفت اکنون صادرات انواع محصولات لبنی دیگر بدون هیچگونه محدودیتی انجام می گیرد اگر بحث قیمت شیر و کمبود شیر در داخل مطرح بود قطعاً باید در این حوزه هم منوعیت صادرات می داشتیم.

سلیمی در رابطه با فعالیت‌های خود جهت رفع ممنوعیت صادرات گفت: ما پیگیری‌های زیادی کردیم، بالاخره سرمایه‌گذاری در صنعت شیر خشک شده و این صنعت جزو صنایع مهم کشور است که توانایی ارزآوری دارد. در مواردی که شیر توسط کارخانه ها جذب نمی‌شود مثل تعطیلات یا همین نوروز گذشته که ما مشکل جذب شیر داشتیم، چهار استان را سیل گرفته بود، واحدهای شیر خشک بودند که این‌ها را تبدیل به شیر خشک کردند. شیر خشک کالایی است که قابلیت برگشت به چرخه تولید دارد. علی‌رغم همه این توجیهاتی که ما داریم و تمام جلساتی که رفتیم و شرکت کردیم، متاسفانه تا امروز موفق نشدیم که صادرات شیر خشک را آزاد کنیم.

منبع: خبر آنلاین

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.