تاریخ انتشار : سه شنبه 3 خرداد 1401 - 6:45
کد خبر : 31967

برای ما، جان مردم مهم است

برای ما، جان مردم مهم است

مسعود فاطمی فعال پرستار نوشت: پرستاری را باید قدر دانست. نه صرفاً برای سختی هایش، نه فقط برای شب نخوابی هایش، نه تنها برای اشک ها و خنده هایش و نه حتی برای دستان شفابخشش، بلکه برای ذات بزرگ و پاکش که سراسر وجود این حرفه مقدس را فرا گرفته تا همه اعمالش مقدس شود و در چرخش ایام، روح بلند آزادی و پاکی را بر روان رنجور مردم بنشاند.

به گزارش تیتر داغ؛ “پرستاری را باید قدر دانست. نه صرفاً برای سختی هایش، نه فقط برای شب نخوابی هایش، نه تنها برای اشک ها و خنده هایش و نه حتی برای دستان شفابخشش، بلکه برای ذات بزرگ و پاکش که سراسر وجود این حرفه مقدس را فرا گرفته تا همه اعمالش مقدس شود و در چرخش ایام، روح بلند آزادی و پاکی را بر روان رنجور مردم بنشاند. حال این مقدس ترین اعمال و پاک ترین کردار، این روزها همچون ایام گذشته، قد رنجور و افتخار آمیزش توسط عده ای مورد هتک حرمت قرار گرفته و تاختن های جدیدی را بر سیطره خسته و البته سرافراز خود می‌بیند. طرح غیر منطقی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته های گروه پرستاری که این روزها ورد زبان بخشی از مسئولین و متولیان امر بهداشت و درمان شده، یکی از هزاران رخداد هایی است که دهه ها است این رشته مقدس با آن دست و پنجه نرم می کند. این طرح نامبارک که اولین بار از زبان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مبنی بر افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته های گروه پرستاری بیان شد و سپس توسط برخی دیگر از مسئولین وزارت بهداشت تلویحاً تایید شد، نه تنها هیچ مبنا و اساس کارشناسی شده ای نداشته، بلکه التقاطی است از ندانستن، غیر تخصصی فکر کردن، بغض و کینه و البته منافع شخصی و گروهی. حال به اختصار برخی از دلایل موجود که پیرامون مخالفت با این طرح است را صراحتاً ذکر کرده تا ابعاد مختلف موضوع، شفاف تر بیان شود.

اولا، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در هریک از رشته های دانشگاهی، نیاز به گسترش و فراهم آوردن امکانات آموزشی، رفاهی و… دارد. در شرایط حاضر نه تنها این امر میسر نشده، بلکه به علت افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته های گروه پرستاری در سال های گذشته ، فاصله بزرگی بین امکانات موجود با کف استاندارد ها شکل گرفته است و متأسفانه شاهد افت شدید کیفیت آموزشی در زمینه تربیت و آموزش دانشجویان رشته های گروه پرستاری هستیم.

ثانیاً،جان، مال و روح و روان مردم، نباید بازیچه دست تصمیم گیرانی شود که تنها نگاه مادی به امر آموزش داشته و صرفاً اداره مجموعه خود برایشان مهم است. مصاحبه مذکور و زمزمه های پس از آن، جز این سخن، مطلب دیگری را به ذهن متبادر نمی‌کند. مردم نباید تاوان تمامیت خواهی و تصمیمات نادرست تصمیم سازان بی اطلاع و غرض ورز را بدهند.

 

ثالثاً، در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از همکاران گروه پرستاری، آماده به کار بوده که به علت عدم توانایی سیستم بهداشت و درمان پیرامون جذب و به کار گیری این عزیزان، نه تنها استفاده ای از این سرمایه های درخشان نیروی انسانی نشده، بلکه به علت عدم وجود شغل مرتبط ، روزانه شاهد فوج عظیمی از مهاجرت این عزیزان به خارج از کشور هستیم که این موضوع مصداق بارز کج سلیقگی، نا آگاهی و غرض ورزی مسئولین امر است.

 

رابعاً،این اقدام نسنجیده و هیجانی، لطمه ای بزرگ به شأن و جایگاه والای حرفه مقدس پرستاری خواهد زد. این درصورتی است که بارها رهبر معظم انقلاب، تاکید مؤکدی بر جایگاه بی بدیل و عظیم الشأن جامعه بزرگ پرستاری داشته اند و این امر، در تضاد مستقیم با منویات معظم له است.

خامسا، طی چند ماه گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون وضعیت کمبود شدید پزشک، مصوبه ای را ابلاغ کرده که درآن به افزایش پذیرش دانشجو در سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی (صرفا همین سه رشته) و آن هم به صورت پله ای اشاره شده است. حال مسئولین امر، به صورت غیر قانونی، رشته های گروه پرستاری را نیز به این مصوبه ابلاغ شده، افزوده اند و حتی پارافراتر از آن گذاشته و به دنبال افزایش دو برابری پذیرش دانشجویان رشته های گروه پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی می باشند که امری است کاملا غیر قانونی و بی پایه و اساس که نتایج فاجعه باری را در پی خواهد داشت.

حال بر اساس نکات ذکر شده و سایر نظراتی که آوردنش در این مقال نمی گنجد، این طرح و سایر طرح های مشابه، نه تنها کمکی به ارتقا سیستم بهداشت و درمان نکرده، بلکه مصداق بارز بازی با جان مردم است. مردمی که جان، مال و همه وجودشان را به دست سیستمی می‌سپارند که سالیان است پرستاران با جان ، روح و خون خود، درخت بلند اعتماد بین مردم و این سیستم را آبیاری کرده اند. لغو هرچه سریعتر این طرح که به سان خشکاندن ریشه های سیستم بهداشت و درمان است، می‌تواند جلوی خسرانی جدی را گرفته تا بیش از پیش، نظام سلامت ما آسیب نبیند. امید است که در اسرع وقت این موضوع حل شده که اگر این امر صورت نپذیرد ، تبعاتی زیان آور و عظیم در ابعاد مختلف خواهد داشت. “…

مسعود فاطمی _ پرستار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.