تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 - 15:40
کد خبر : 2423

مقصر اصلی آلودگی‌هوا خودمان هستیم

مقصر اصلی آلودگی‌هوا خودمان هستیم

چرا به جای آن همه فشار برای بهبود سوخت و کیفیت خودروها، طراحی شهرها را به سمتی نمی‎بریم که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم آسان شود و فضای معابر را به گونه ای طراحی نمی کنیم که تردد دوچرخه به راحتی انجام شود؟!

به گزارش تیترداغ؛ سازمان هواشناسی کشور، از افزایش غلظت آلاینده های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت استان های تهران، کرج، قزوین، اراک، تبریز، ارومیه و اصفهان  خبر داد و گفت از روز یکشنبه سوم تا سه شنبه پنجم آذر این آلودگی‌هوا ادامه دارد و در مرز هشدار است.

کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای گروه های حساس خواهد بود و تردد و توقف به ویژه برای کودکان، افراد مسن، بیماران تنفسی و قلبی توصیه نشده است. وضعیت آلودگی هوا تا سه شنبه ادامه دارد.

این خبر برای مردم شهرهای بزرگ ایران تکراری است.آیا وقت آن نرسیده که علت اصلی این آلودگی ها را رفع کنیم؟

این روزها که دوباره هوای تهران آلوده شده است باید به خودمان تلنگر بزنیم چرا موضوع آلودگی هوا به امری طبیعی در حال تبدیل است؟ چرا خود مردم همکاری برای رفع این معضل انجام نمی دهند؟!

عموم مردم علت اصلی آلودگی هوا را تردد خودروها و ترافیک های شهری می دانند، اما آیا این دو دلیل راه کاری برای حل شدن ندارد؟

چرا به جای آن همه فشار برای بهبود سوخت و کیفیت خودروها، طراحی شهرها را به سمتی نمی‎بریم که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم آسان شود و فضای معابر را به گونه ای طراحی نمی کنیم که تردد دوچرخه به راحتی انجام شود؟!

در تهران، اصفهان، اهواز، یزد، کرمانشاه، مشهد، تبریز، اراک و دیگر شهرهای بزرگ رغبت مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته است و این یک ضعف آشکار برای شهرداری ها و مسئولین مرتبط می باشد.

تاثیر آلودگی‌هوا بر جسم و روح افراد

به گفته سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا عامل بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در دنیا است. حدود ۱۲.۵ درصد موارد مرگ در ایران در اثر آلودگی هوا است و باید بدانید که آلودگی هوا در سال ۱۳۹۵ جان نزدیک به پنجاه هزار نفر را گرفت.

شمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، بیش از مرگ و میر سالانه ناشی از ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز (۱.۱ میلیون نفر)، سل (۱.۴ میلیون نفر)، دیابت (۱.۶ میلیون نفر) و حوادث جاده‌ای (۱.۳ میلیون نفر) است.

یونیسف گفته است تنفس ذرات سمی هوا به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند و تکامل آن را تضعیف می‌کند و آلاینده‌های هوا می‌توانند مستقیما بر مواد شیمیایی مغز تاثیر بگذارند؛ مثلا ذرات معلق می‌توانند سموم را وارد مغز کنند و برخی آلاینده‌ها ممکن است باعث مشکلات روانشناختی مثل افسردگی شوند.

تقریبا همه از پیامد‌های آلاینده‌های محیطی برای سلامت بدن آگاه هستیم و بعضا دچار بیماری‌های ناشی از این آلودگی‌ها نیز شده‌ایم. اما به صورت‌کلی باید گفت پیامد‌های آلودگی هوا برای سلامت، شامل بیماری‌های برگشت‌پذیری هم‌چون خارش گلو، سردرد، سرگیجه و سوزش چشم و تاری دید است. سکته مغزی، بیماری‌های عروق قلب (ایسکمیک)، بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، عفونت‌های حاد تحتانی دستگاه تنفسی کودکان و سرطان ریه از دیگر بیماری‌هایی هستند که ممکن است در اثر آلاینده‌های هوا ایجاد شوند.

رابطه مستقیم آلودگی‌ هوا و کم هوشی کودکان

رابطه مستقیمی بین “هوش کلامی و غیرکلامی، حافظه، نمره‌های پایین درسی دانش‌آموزان و همچنین مشکلات عصبی آنها” با استنشاق هوای سمی وجود دارد و این تاثیرات می‌تواند مادام العمر باشد.

محققان شواهدی را کشف کردند حاکی از اینکه آلودگی هوا بر روی ساختار مغز تاثیر می‌گذارد و منجر به نوعی سکته‌ی مغزی خاموش ایسکمیک می‌شود که رگ‌های خونرسان به مغز مسدود می‌شوند.

این تحقیقات افرادی را که نزدیک به جاده‌های اصلی زندگی می‌کردند، مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ذرات معلق در هوا و تاثیر زندگی در چنین محیطی را بر روی این افراد ارزیابی کرد.

این ذرات که باعث آلودگی می‌شوند، منابع مختلفی دارند، از جمله: نیروگاه ها، کارخانه ها، کامیون‌ها و اتومبیل‌ها و همچنین سوزاندن زغال سنگ و چوب.

ذرات معلق موجود در هوا می‌توانند به ریه‌ها نفوذ کند. مطالعات انجام شده قرار گرفتن در معرض هوای آلوده را با افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان و افزایش مشکلات قلبی عروقی و سکته‌ی قلبی و مغزی، مرتبط دانسته اند.

آلودگی‌هوا سبب کاهش سطح ادراک در افراد مسن می‌شود

طبق تحقیق انجام شده در نوامبر ۲۰۱۲ در رابطه با جامعه‌ی پیری شناسی در امریکا، دریافت که زندگی در مناطقی با سطح بالای آلودگی‌هوا می‌تواند منجر به کاهش سطح ادراک در افراد مسن شود. این اولین تحقیقاتی است که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بر روی عملکرد شناخت در مردان و زنان مسن تاثیر بسزایی دارد

محققان دریافتند که ذرات هوا که دارای قطر ۲.۵ میکرومتر یا کوچکتر هستند، می‌توانند به عمق ریه و احتمالا مغز نفوذ کنند. نویسنده‌ها به این نتیجه رسیدند که هوای آلوده می‌تواند یک خطر محیطی مهم برای کاهش میزان ادراک و شناخت در افراد مسن باشد.

منبع: تهران نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.