تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 5:24
کد خبر : 11128

آمار نگران کننده از افزایش سرقت، کلاهبرداری و موبایل قاپی

آمار نگران کننده از افزایش سرقت، کلاهبرداری و موبایل قاپی

افزایش سرقت، کلاهبرداری و موبایل قاپی موجی از نگرانی را در شهروندان ایجاد کرده است، نگرانی که نیروی انتظامی باید سعی در رفع آن کند.

به گزارش تیتر داغ؛ آمار رسمی نگران کننده است، افزایش کلاهبرداری، موبایل قاپی، سرقت منزل و خودرو در چند ماه اخیر به خصوص بعد از شیوع کرونا.

آخرین آمار از افزایش این جرایم را رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ داد. سردار علیرضا لطفی گفت که در حوزه جعل و کلاهبرداری با توجه به شرایط اقتصادی با افزایش جرم کلاهبرداری در سال ۹۸ و ۹۹ مواجه هستیم و ۳۰ درصد افزایش جرم داشتیم.

به گفته وی بیش از ۹۰ درصد سرقت‌های قاپ زنی مربوط به سرقت موبایل است که افزایش قیمت تلفن همراه و عدم رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان در این خصوص از علل رشد این نوع سرقت است. گرچه رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از کاهش جرایمی مانند سرقت، قتل، آدم ربایی و سرقت‌های خشن و به عنف در تهران بزرگ خبر داده، اما تعداد همین جرایم در استان خراسان رضوی روند افزایشی داشته است.

آن طور که سردار محمد کاظم تقوی فرمانده انتظامی خراسان رضوی در آماری که ابتدای خرداد اعلام کرده، میزان سرقت در این استان در دو ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و بیشترین رشد سرقت مربوط به خودرو و موتورسیکلت با ۶۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال است.

موضوع زمانی نگران کننده تر می‌شود که با نگاهی به سایر آمارهای ارائه شده از سوی فرمانده انتظامی خراسان رضوی متوجه می‌شویم که پس از سرقت خودرو، سرقت از منازل مسکونی، اماکن خصوصی، سرقت گوشی و گوشی‌قاپی نیز روند رو به رشدی داشته است.

البته طبق گفته‌های سردار تقوی، بخشی از این گوشی قاپی‌ها به صورت سرقت خشن انجام شده است، آنچنان که وی در این زمینه گفته است: این سرقت‌ها علاوه بر ایراد خسارت مالی به شهروندان، آثار روحی زیانباری نیز بر بسیاری از مالباختگان برجای می‌گذارد و صحنه‌های وحشیانه زورگیری و گوشی قاپی ممکن است تا مدت‌ها کابوس روز و شب مالباختگان باشد.

از سوی دیگر، خلیل اللهی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌ شرقی نیز آمار مشابهی از افزایش جرائمی مانند سرقت، کلاهبرداری و گوشی قاپی در این استان داده است.

وی جرایم و آمار‌های ارائه شده توسط دادگستری آذربایجان شرقی را نشان دهنده واقعیت‌های موجود در جامعه خوانده و گفته «هر چند جرایم یاد شده در استان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است، اما افزایش این جرایم برهم زننده امنیت روانی جامعه است و بر همین اساس باید تدابیر جدی پیش بینی شود.».

به گفته خلیل اللهی سرقت، کلاهبرداری و تصرف عدوانی در این استان رو به افزایش است.

در اصفهان نیز سرهنگ مرتضوی، رئیس پلیس فتای این استان از افزایش جرایم اجتماعی و اخلاقی خبر داده و گفته «در سه ماهه نخست امسال در حوزه اخلاقی ۱۴ درصد و در حوزه اجتماعی به صورت غیرقابل منتظره ۷۵ درصد افزایش وقوع جرم را شاهد هستیم که از عوامل اصلی جرم در حوزه اخلاقی می‌توان به انتشار اطلاعات و فیلم‌های خصوصی مردم و در حوزه اجتماعی؛ هک، نفوذ و دسترسی‌های غیر مجاز که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام حادث می‌شوند اشاره کرد.»

البته به گفته سرهنگ مرتضوی جرایم اقتصادی با راه اندازی رمز پویا در این استان روندی کاهش داشته است.

طبق گفته‌های سرهنگ رضا بینقی رئیس پلیس آگاهی استان سمنان، در این استان نیز با توجه به ایام پسا کرونا و به خصوص فروردین شاهد افزایش سرقت خودرو، محتویات داخل خودرو، انبار‌ها و مغازه‌ها بودیم و در مقابل سرقت از منازل کاهش یافته بود.

سرهنگ فرج شجاعی فرمانده انتظامی شهرستان شیراز نیز در اردیبهشت خبر از افزایش سرقت‌های درون خودرو و اماکن خصوصی در شیراز داده بود.

این آمار‌ها در حالی طی ۳ ماه گذشته اعلام شده است که هنوز بیشتر فرماندهان انتظامی سایر استان‌ها آمار نهایی و جمع بندی ۳ ماهه خود از میزان جرایم رخ داده در کشور را اعلام نکرده‌اند، اما همین آمار اعلام شده نیز موجب نگرانی در شهروندان شده است.

انتشار روزانه تصاویر چندین فقره سرقت به عنف در فضای مجازی موجب ایجاد موجی از نگرانی میان شهروندان شده است. همین هفته گذشته بود که ویدئوی سرقت یک دستگاه تلفن همراه توسط ۳ زورگیر خشن و ضرب و شتم مالباخته در فضای مجازی حسابی سر و صدا به پا کرد و هر روز نیز ویدئو‌هایی از شیوه‌های جدید سرقت به روش زاغ زنی و موبایل قاپی منتشر می‌شود.

در این میان همان گونه که فرمانده انتظامی خراسان رضوی اشاره کرده، کابوس سرقت و اثر زیان بار روحی و روانی آن تا مدت‌ها مالباخته را رها نمی‌کند. عبدالله یکی از مالباختگانی است که قربانی موبایل قاپی شده و می‌گوید: یک ماه از زمانی که تلفنم رو توی خیابان زدند می‌گذرد، اما هنوز هر کی از کنارم رد می‌شود تنم به لرزه می‌افتد.

این اثرات روانی و روحی شاید هرگز از ذهن و روان مالباختگان پاک نشود و آن خانمی که در خیابان و به زور قمه طلاهایش را به یغما بردند، تا وقتی جان در بدن دارد، این صحنه را هر شب در خواب کابوس ببیند و در واقعیت فوبیای سرقت و زورگیری گرفته باشد.

این موضوعات را بسیار در منویات و بیانات مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنید درست جایی که در دیدار‌های خود با فرماندهان انتظامی بر موضوعاتی مانند امنیت اجتماعی و اخلاقی و حضور مقتدارانه جهت پیشگیری از وقوع جرایم تأکید کرده‌اند.

بدون شک نیروی انتظامی می‌تواند با اقداماتی نظیر افزایش گشت‌های خود کمک به کاهش وقوع چنین جرایمی کند، موضوعی که هم اکنون با توجه به عملکرد فعلی روندی افزایشی به خود گرفته است.

منبع: جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.