تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 14:15
کد خبر : 105172

دکتر حق‌جوی جوانمرد، در پنجمین آیین اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص)، بیان کرد:

آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) با حضور شمار زیادی از دانشمندان کشورهای اسلامی همراه است

آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) با حضور شمار زیادی از دانشمندان کشورهای اسلامی همراه است
تیتر داغ: پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی دهم مهرماه ۱۴۰۲ و هفته جایزه مصطفی (ص) از ششم تا ۱۲ مهر در شهر اصفهان برگزار می شود.

رئیس نهمین نشست استپ (تبادل علم و فناوری) گفت: کارکرد مهم استپ این است که کلان چالش های جهان اسلام را با حضور دانشمندان مطرح جهان اسلام بررسی می کنند و شبکه های دانشمندان جهان اسلام با برگزاری نشست های استپ تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری پنجمین آیین اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص)، صبح امروز دوشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲، با حضور دکتر علی اکبر صالحی رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص)، دکتر شقایق حق‌جوی جوانمردی رئیس نهمین نشست استپ (تبادل علم و فناوری)، مهندس مهدی صفاری‌نیا مدیر بنیاد علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات فرهنگستان علوم ایران برگزار شد.

دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس نهمین نشست استپ (تبادل علم و فناوری)

دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس نهمین نشست استپ (تبادل علم و فناوری)، در این نشست گفت: موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، کاربرد فناوری غشا، نانودارو و داروسازی هوشمند و بیماری‌های خودایمنی از جمله موضوعاتی سخنرانی علمی این دوره از نشست استپ با توجه با تخصص برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) است.

وی افزود: آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) با حضور شمار زیادی از دانشمندان کشورهای اسلامی همراه است. این افراد موثر در حوزه علم و فناوری وقتی کنار هم جمع می شوند، برنامه های مختلفی مانند تبادل علم و فناوری نیز همراه با ایین اعطای جایزه در آن قابل برگزاری است و به افزایش ارتباطات دانشمندان مسلمان کمک می کند.

رئیس نهمین نشست استپ (تبادل علم و فناوری)، به برگزاری نهمین دوره نشست استپ اشاره کرد و اظهار داشت: کارکرد مهم استپ این است که کلان چالش های جهان اسلام را با حضور دانشمندان مطرح جهان اسلام بررسی می کنند و شبکه های دانشمندان جهان اسلام با برگزاری نشست های استپ تشکیل می شود.

دکتر حق‌جوی جوانمرد، همچنین درمورد موضوعات نشست استپ و سخنرانی های برگزیدگان این دوره در نشست استپ گفت: سخنرانی های علمی در نشست استپ در موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، کاربرد فناوری های غشا، نانو پزشکی، دارورسانی هدفمند و بیماری های اختلالات عصبی بر اساس توان علمی دانشمندان حاضر در جایزه ارائه می شود.

وی در مورد جزییات برگزاری و اجرای برنامه تبادل علم و فناوری (STEP) توضیحاتی را ارائه داد و اهداف اجرای این برنامه را در قالب تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان جهان اسلام در قالب برگزاری رویدادهایی بین‌المللی؛ زمینه‌سازی برای ایجاد هم‌افزایی و توسعه همکاری‌ها و توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه در کشورهای اسلامی عنوان کرد.

رئیس نهمین نشست استپ (تبادل علم و فناوری)، با بیان اینکه چهار نشست هم‌زمان با آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، در مراکز علمی و تحقیقاتی برتر سراسر کشور برگزار شده است افزود: در سال‌های دیگر، سه نشست به میزبانی دانشگاه پوترا در مالزی، دانشگاه سلطان قابوس در عمان و دانشگاه کراچی در پاکستان و یک نشست به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر حق‌جوی جوانمرد، در ادامه موضوعاتی همچون تعریف ۱۰۰ فرصت تحقیقاتی با مشارکت کامستک، تعریف ۵ فرصت با دانشگاه ملی علوم و فناوری پاکستان (NUST) و ثبت نام ۱۶۰ نفر از ۱۴ کشور، تعریف ۲ فرصت با دانشگاه کوچ ترکیه و ثبت نام ۲۴۰ نفر از ۲۳ کشور، تعریف چندین فرصت با دانشگاه صنعتی شریف و ثبت نام ۲۱۰ نفر از ۲۱ کشور را از جمله دستاوردهای نشست استپ برشمرد.

رئیس نهمین نشست استپ (تبادل علم و فناوری)، هدف رقابت پوستر تحقیقاتی را آشنایی شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف با ظرفیت‌های علمی و فناوری جهان اسلام و تقویت تعاملات بین‌المللی بیان کرد و اظهار کرد: شرکت کنندگان در این رقابت، پژوهشگرانی هستند که در حوزه‌های اثر برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) دستاورد قابل ارائه‌ای دارند.

مهندس مهدی صفاری نیا، مدیر بنیاد علم و فناوری جایزه مصطفی(ص)

مهندس مهدی صفاری نیا، مدیر بنیاد علم و فناوری جایزه مصطفی(ص)، در ادامه این نشست خبری گفت: آیین اعطای پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) روز دوشنبه ۱۰ مهر در محل کاخ چهلستون با حضور ۱۰۰۰ نفر از شخصیت های برجسته علمی ایران و کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: طی چهار دوره قبل جایزه مصطفی (ص) ۱۴ دانشمند به عنوان برگزیده جایزه از کشورهای مختلف تجلیل شدند.

مدیر بنیاد علم و فناوری جایزه مصطفی(ص)، ادامه داد: شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان میزبان پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) است و زمان آیین اعطای جایزه دوشنبه ۱۰ مهر در کاخ چهلستون با حضور ۱۰۰۰ نفر از شخصیت های برگزیده ایرانی و جهان اسلامی خواهد بود. همچنین ۱۳۰ مهمان از ۳۰ کشور جهان از سیاست گذاران علم و فناوری، دانشمندان، خیرین و واقفان و ۱۵ فعال رسانه ای از کشورهای ترکیه، مالزی، الجزایر و غیره همجنین مدیران اجرایی سازمان همکاری های اسلامی و محیط زیست و سلامت در این آیین شرکت دارند.

مهندس صفاری نیا، در مورد تامین مالی این جایزه گفت: ببش از ۵۰۰ نفر تامین مالی جایزه را در ۱۰ سال گذشت برعهده داشتند که صندوق سرمایه گداری جایزه مصطفی(ص) محور اصلی تامین مالی جایزه بوده است و توانسته دو مفهوم نذر و وقف علمی در جامعه اسلامی نشر دهد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته جایزه مصطفی (ص) از ۶تا ۱۲ مهر مراسم و نشست های مختلف علمی را خواهیم داشت، ایین افتتاحیه روز جمعه ۶ مهر در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما اصفهان و نشست استپ همین روز خواهد بود. همچنین شورای مشورتی و سیاست گذاری جامعه با حضور افراد شاخص برگزار می شود.

مدیر بنیاد علم و فناوری جایزه مصطفی(ص)، یادآور شد: شورای مشورتی علمی کامستک (کمیته دائمی همکاریهای علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی یا به طور اختصار کامستک) را در این هفته و نشست شورای عالی شبکه تبادل فناوری ۸ کشور اسلامی نیز طی روزهای هفته جایزه مصطفی(ص) برگزار می شود.

مهندس صفاری نیا، با تاکید بر دیگر برنامه های بنیاد مصطفی (ص) گفت: مسابقه دانش آموزی نور تاکنون ۵ دوره و جایزه کنز تاکنون سه دوره برگزار شده است و مسابقه رصدگران جایزه مصطفی (ص) را نیز این دوره داریم که به تولیدات رسانه ای در مورد جایزه مصطفی(ص) در آن توجه شده و برترین ها را انتخاب می کنیم.

دکتر علی اکبر صالحی، رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص)

دکتر علی اکبر صالحی، رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص)، در ابتدای این نشست خبری گفت: جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۳ به صورت مشترک به پروفسور احمد حسن و پروفسور امید فرخ زاد اعطا می‌شود.

وی افزود: پروفسور احمد حسن متولد ۱۳۵۵ در مصر،‌ استاد دانشگاه کویینز کانادا با اثر کاوش مخازن نرم افزاری (MSR) در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین پروفسور امید فرخ زاد متولد ۱۳۴۷ در ایران با طرح داروهای نوین بر پایه نانو ذرات پلیمری در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی در این دوره از اعطای جایزه مصطفی (ص) برگزیده شدند.

رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) ادامه داد: همچنین پروفسور سامیا خوری، پروفسور مورات اویسال و پروفسور احمد فوزی اسماعیل سه دانشمند برگزیده مقیم کشورهای اسلامی هستند که جایزه مصطفی(ص) را دریافت می کنند.

دکتر صالحی یادآور شد: پروفسور سامیا خوری متولد ۱۳۳۷ در لبنان، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت با اثر رویکردهای نوین در درمان بیماری ام اس، شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و پروفسور مورات اویسال متولد ۱۳۵۲ در ترکیه، استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی در امارات با اثر فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پروفسور احمد فوزی اسماعیل متولد ۱۳۴۴ در کامبوج استاد و رئیس دانشگاه فناوری مالزی با اثر توسعه کاربردهای فناوری غشا در حوزه علوم پایه و مهندسی برگزیدگان مقیم این دوره هستند.

وی درمورد تاریخچه این جایزه اظهار داشت: اساسنامه جایزه مصطفی (ص) در سال ۱۳۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و از سال ۱۳۹۴ اولین دوره برگزار و امسال پنجمین دوره آن برگزار می شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم ایران یادآور شد: مبنای این جایزه هم علم و هم عالم است، عالمی که به دنبال علمی رفته و کشفی کرده که موجب رفاه بشریت شده است و در حوزه های مختلف نافع بوده است، در مرزهای دانش حرکت کرده و به فناوری نافع دست یافته است. اثر و کاربرد مشخص دارد، بر فرهنگ و جامعه اثر دارد. برگزیدگان جایزه تا امروز کسانی هستند که دستاورد آنها نافع بوده است.

دکتر صالحی ادامه داد: همچنین دانشمند باید حسن شهرت، تسلط بر مهارت های فنی، ارتباطات قوی داشته باشد، انگیزه مند ومشتاق باشد. از آنجا که مرزهای علم بی حد است، جایزه مصطفی (ص) در چهار زمینه علم و فناوری شامل ارتباطات و اطلاعات، علوم زیستی و پزشکی، علم نانو و علوم پایه و مهندسی انتخاب می شوند.

وی همچنین بیان داشت: این افراد از دو روش یکی ارتباط با دانشمندان و یکی جست و جوی خود دبیرخانه از دانشمندان که به این شکل ۲ هزار و ۶۱۳ پرونده از ۱۱۰ کشور انتخاب شدند.

رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) یادآور شد: در این روند ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات (۲۶۶ دانشمند مقیم و ۲۰۴ دانشمند غیرمقیم) و ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی (۱۷۸ دانشمند مقیم و ۴۶۲ دانشمند غیرمقیم) تشکیل شد. افزون بر این هزار و ۵۰۳ پرونده در حوزه علم و فناوری نانو و علوم پایه و مهندسی (۸۴۶ دانشمند مقیم و ۶۵۷ دانشمند غیرمقیم) در دبیرخانه تشکیل و بررسی شد.

دکتر صالحی خاطرنشان کرد: در غربالگری اولیه پرونده‌ها توسط گروه‌های علمی جایزه ۲۰۶ پرونده برای ورود به مرحله دوم و بعد از ارزیابی پرونده‌های منتخب توسط گروه‌های علمی جایزه، ۴۸ پرونده برای ورود به مرحله بعد انتخاب شد.

وی ادامه داد: در ادامه پرونده‌های منتخب توسط دانشمندان برجسته جهان در حوزه اثر هر یک از نامزدها، با دریافت نظر ۲۰۲ داور بین‌المللی در مورد ۴۸ پرونده منتخب داوری شد. همچنین در پی داوری نهایی پرونده‌های منتخب توسط گروه‌های علمی جایزه ۱۴ نامزد برتر به کارگروه علمی جایزه معرفی شدند که از این تعداد با جمع‌بندی نامزدهای برتر توسط کارگروه علمی جایزه ۹ نامزد برتر توسط کارگروه علمی به شورای سیاست‌گذاری جایزه معرفی شد و در انتخاب نهایی برگزیدگان توسط شورای سیاست‌گذاری جایزه سه نفر برگزیده مقیم و ۲ نفر برگزیده غیرمقیم به عنوان برگزیدگان این دوره جایزه انتخاب شدند.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی، نفرات برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی را به شرح ذیل اعلام کرد:

برگزیدگان غیرمقیم:

پروفسور احمد حسن (متولد ۱۳۵۵، مصر) استاد دانشگاه کویینز، کانادا با اثر کاوش مخازن نرمافزاری (MSR) در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات

پروفسور امید فرخ‌زاد (متولد ۱۳۴۷، ایران) با طرح داروهای نوین بر پایه نانو ذرات پلیمری در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی دو برگزیده این جایزه هستند.

برگزیدگان مقیم:

پروفسور سامیا خوری (متولد ۱۳۳۷، لبنان) استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، لبنان و با اثر رویکردهای نوین در درمان بیماری ام اس، شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی

پروفسور مورات اویسال (متولد ۱۳۵۲، ترکیه) استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی، امارات با اثر فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات

پروفسور احمد فوزی اسماعیل (متولد ۱۳۴۴، کامبوج) استاد و رئیس دانشگاه فناوری مالزی با اثر توسعه کاربردهای فناوری غشا در حوزه علوم پایه و مهندسی برگزیدگان مقیم این دوره هستند.

آیین اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص)

پنجمین جایزه مصطفی (ص) که پیش از این برای تقدیر از دانشمندان مسلمان در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ اعطا شده است، با هدف تقدیر از برترین دانشمندان جهان اسلام در قالب یک جایزه بین‌المللی معتبر دوسالانه طراحی شد.

این جایزه به نام نبی مکرم اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت بر علم‌آموزی، به نام یکی از القاب آن حضرت یعنی مصطفی (ص)، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده‌ است. اعطای جایزه کنز برای دانشمندان جوان جهان اسلام زیر ۴۵ سال (که تاکنون سه دوره از آن برگزار شده است)، برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور (که تاکنون پنج دوره از آن برگزار شده است) و نشست‌های استپ بخشی دیگر از فعالیت‌های این بنیاد است.

همزمان با این جایزه نشست‌ها و سخنرانی‌های علمی دیگری هم برگزار می‌شود. نهمین دوره از نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ STEP) (science and technology exchange program) یکی از این برنامه‌هاست که با همراهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی میزبان شماری از برترین دانشمندان در این حوزه و علاقه‌مندان خواهد بود.

با توجه به برگزاری آیین اعطای پنجمین دور جایزه مصطفی (ص) در اصفهان، نهادها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های مختلف در برگزاری این آیین با بنیاد مصطفی (ص) همکاری می‌کنند. بنیاد نخبگان اصفهان نیز یکی از نهادهای همراه در این رویداد علمی است.

گفتنی است، پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی دهم مهرماه ۱۴۰۲ و هفته جایزه مصطفی (ص) از ششم تا ۱۲ مهر در شهر اصفهان برگزار می شود. این نخستین بار است که جایزه مصطفی (ص) خارج از تهران برپا می شود و اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی، میزبان این جایزه خواهد بود.

از راست: برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص)؛ احمد حسن، فوزی اسماعیل، امید فرخ‌زاد، سامیه خوری و مورات اویسال

خبرنگار: فاطمه داداشی

آلبوم عکس نشست خبری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.