تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آذر 1399 - 5:18
کد خبر : 15804

اختلافات اروپایی‌ها درباره میزان نزدیکی روابط با آمریکای پس از ترامپ

اختلافات اروپایی‌ها درباره میزان نزدیکی روابط با آمریکای پس از ترامپ

سران اروپا در نتیجه اقدامات ترامپ، درباره میزان نزدیکی و وابستگی به آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بایدن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

به گزارش تیتر داغ؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: سران کشور‌های اروپایی در تلاشند تا از فرصت به دست آمده بهره گیرند و با رئیس جمهور جدید آمریکا بر سر موضوعات مختلف از احیای توافق هسته‌ای ایران گرفته تا مبارزه با همه‌گیری کرونا و بررسی تغییرات آب و هوایی به توافق دست یابند. با توجه به سن و سابقه جو بایدن، بسیاری بر این باورند که وی نسبت به رؤسای جمهور دیگر آمریکا، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، تمایل بیشتری به همکاری با اروپا در آینده نزدیک دارد.

در این مطلب آمده است: اما سران کشور‌های دو سوی اقیانوس اطلس هشدار می‌دهند که پیامد‌های منفی برخی از اقدامات دونالد ترامپ تا سال‌ها باقی خواهد ماند و حتی احتمال دارد اختلاف‌های جدید بروز کند به ویژه درباره آنچه احتمالا بزرگترین چالش سیاست خارجی دوره ریاست جمهوری بایدن خواهد بود، یعنی رفتار‌های خصمانه و توسعه‌طلبانه پکن که روز به روز بر شدت آن‌ها افزوده می‌شود.کشور‌های اروپایی به شدت درباره اینکه چگونه باید روابط خود را با چین مدیریت کنند، اختلاف نظر دارند و محبوب‌ترین و قدرتمندترین کشور اروپا یعنی آلمان نیز روابط تجاری بسیار نزدیکی با پکن دارد.

از طرف دیگر، سران کشور‌های اروپایی درگیر این بحث هستند که تا چه حد باید مستقل از آمریکا عمل کنند، هدفی که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به شدت از آن حمایت می‌کند و آلمان و دیگران با آن مخالفند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این هفته پس از آنکه وزرای امور خارجه اروپا در نشستی در بروکسل درباره راهبرد دو سوی اقیانوس اطلس گفتگو کردند، گفت «ما باید هرجا می‌توانیم چند جانبه عمل کنیم. اولویت ما این است». او افزود اما اروپا همچنین باید بتواند هرجا که لازم است، مستقل عمل کند تا منافع و ارزش‌های خود را ارتقا دهد و به شکلی کارآمدتر از آن‌ها دفاع کند.

ترامپ همواره اروپا را هدف حمله قرار می‌داد و اتحادیه اروپا را بزرگترین دشمن در زمینه مسائل تجاری می‌خواند و از آلمان و دیگران در زمینه هزینه‌های دفاعی که تعهدات ناتو را تامین نمی‌کرد، انتقاد می‌کرد. برخلاف باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، که پیش از همه‌پرسی ژوئن ۲۰۱۶ انگلیس درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، اعلام کرد که با ماندن انگلیس در این اتحادیه موافق است، ترامپ طرفدار برگزیت بود.

روزا بالفور، رئیس دفتر بروکسل بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، درباره ریاست جمهوری بایدن و با توجه به اینکه احتمال دارد در سال ۲۰۲۴ یکی از متحدان ترامپ وارد کاخ سفید شود، گفت، اکنون این احساس وجود دارد که این آخرین فرصت است.

بسیاری از وعده‌های بایدن با اولویت‌های اتحادیه اروپا همخوانی دارند. کمیسیون اروپا راهبردی منتشر کرده است که در آن فهرست بلندبالایی از آنچه انتظار دارد دولت بایدن به آن‌ها رسیدگی کند، ارائه شده است.

اروپاییان می‌خواهند آمریکا به سازمان جهانی بهداشت باز گردد و به عنوان یک رهبر در تلاش‌های جهانی برای مبارزه با همه‌گیری کرونا عمل کند، آنگونه که بایدن گفته است از روز نخست ریاست جمهوری خود انجام خواهد داد. آن‌ها می‌خواهند واشنگتن بار دیگر به معاهده آب و هوایی پاریس بپیوندد، یکی دیگر از برنامه‌های دولت بایدن در روز‌های آغازین فعالیت. آن‌ها در حال آماده کردن زمینه برای احیای توافق هسته‌ای ایران هستند، هفته آینده در وین نشستی برگزار می‌کنند تا به طور رسمی از آمریکا دعوت کنند بار دیگر به این توافق بپیوندد. آن‌ها همچنین امیدوارند بایدن تعرفه‌هایی را که ترامپ برای واردات فولاد و آلومنیوم وضع کرده است، لغو و رویکرد دوستانه‌تری در زمینه مسائل تجاری اتخاذ کند.

درباره ناتو هم گروهی از راهبردنویسان هفته گذشته طرحی را برای اصلاح آن در دهه آینده ارائه کردند که آن را با تهدید‌های چین بیشتر هماهنگ می‌کند، تغییری که این اتحادیه را بیش از قبل با مشغله‌های امنیتی آمریکا همسو می‌سازد.

آنتونی گاردنر، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در دوره ریاست جمهوری اوباما و مشاور ستاد انتخاباتی بایدن در امور اروپا، گفت حل کردن برخی از بزرگترین موضوعات از جمله چین، احتمالا دشوار خواهد بود، زیرا اروپا خود در این موارد دچار اختلاف نظر است.  او افزود: ما واقعا باید در برخورد با چین یکپارچه‌تر عمل کنیم، اما عملی کردن این هدف واقعا دشوار خواهد بود.

در دوره ریاست جمهوری ترامپ قاره اروپا درباره پکن بیش از پیش دچار بدبینی شد، اما برخی از کشور‌ها همچنان به تجارت با چین وابسته ماندند و این در حالی بود که تعداد روزافزونی از آن‌ها توافق کردند هوآوی را از زیرساخت‌های خود دور نگه دارند، اقدامی که یکی از اولویت‌های آمریکا محسوب می‌شود.

بالفور گفت اگر اروپا نتواند به این اختلاف‌های داخلی پایان دهد، پیشنهاد کردن یک طرح پیشگیرانه به آمریکا دشوار خواهد بود.

بایدن سابقه طولانی در برقراری ارتباط با اروپا دارد، نخست به عنوان عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا و پس از آن به عنوان معاون رئیس جمهور، زمانی که همواره برای حل موضوعات مختلف بین المللی به سراسر جهان سفر می‌کرد. این موضوع هم برای اروپا خوب است و هم بد، زیرا خشم ترامپ از اینکه اروپا در مسائل مربوط به امنیت جهانی به اندازه کافی پویا نبوده است، عمدتا به یک فرمول غیر دیپلماتیک مربوط به ناامیدی دوران اوباما باز می‌گردد.

به عنوان مثال به گفته مشاور رئیس جمهور ایتالیا، زمانی که بایدن کمی پس از بهار عربی به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا در رم با جورجو ناپولیتانو، رئیس جمهور وقت ایتالیا، دیدار کرد، گله‌مند شد که آمریکا به تنهایی در برابر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه،  ایستاده است.

استفانو استفانی، دیپلمات سابق ایتالیایی، گفت، بایدن به ناپولیتانو گفت که «ما خط قرمز‌هایی در سوریه مشخص کرده ایم، اما نمی‌بینیم هیچ کس دست بلند کند و بگوید ما با شما هستیم».

در انتهای این مطلب آمده است: اختلاف‌های اروپاییان به حدی عمیق است که احتمال دارد آن‌ها برای آنکه در همه موضوعاتی که برای واشنگتن اولویت دارد یک شریک قدرتمند برای آمریکا باشند، تلاش کنند. در اجلاس سران روز پنجشنبه و جمعه آن‌ها درباره برگزیت، روابط پر تنش با ترکیه و کشمکش با مجارستان و لهستان بر سر موضوعات حاکمیت قانون گفتگو خواهند کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.