تاریخ انتشار : جمعه 19 شهریور 1400 - 7:41
کد خبر : 23999

استانداران ویژه، طرحی برخلاف تمرکززدایی اداری/ کشور نیاز به تغییر ساختار اداری دارد

استانداران ویژه، طرحی برخلاف تمرکززدایی اداری/ کشور نیاز به تغییر ساختار اداری دارد

نماینده مردم نجف آباد گفت: تمرکزگرایی موجود در کشور موجب سرکوب استعداد‌های محلی می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛  ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها مجلس شورای اسلامی درباره طرح استانداران ویژه گفت: کشور ما در حال حاضر تمرکزگرا است و بدنه دولت حجم زیادی دارد. این درحالی است که در اغلب کشور‌ها این مسئله دیده نمی‌شود. باید تمرکز را از بین برد و کار را به شورا‌ها و شهرداری‌ها سپرد تا به صورت محلی مشکلات رفع بشوند.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر کار را باید به خود مردم سپرد، در حال حاضر مواردی وجود دارد که مردم زیر نظر شورا‌ها فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و ما چاره‌ای نداریم جز حرکت به این سمت. در حال حاضر کشور ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار کارمند دارد و این اصلا قابل قبول نیست.

ابوترابی ادامه داد: کشور ژاپن با بیش از ۱۲۰ میلیون جمعیت تنها ۵۰۰ هزار کارمند مشغول به خدمت دارد. اگر ما همین طور تمرکز‌گرا باقی بمانیم استعداد‌های محلی شکوفا نمی‌شوند و متاسفانه با مهاجرت‌های وحشتناک از روستا‌ها به کلان شهر‌ها خصوصا تهران مواجه خواهیم شد، کمااینکه درحال حاضر هم این معضل وجود دارد.

نماینده مردم نجف آباد تاکید کرد: مادامی که نظام اداری کشور تغییری نکند، محال ممکن است که کشور پیشرفتی داشته باشد، تجربه نشان داده است که کشور‌های موفق ابتدا نظام اداری و دیوانی خود را اصلاح کرده و سپس به توسعه پایدار رسیده‌اند. ادارات کشور مانند شاهراه‌های یک مسیر هستند.

عضو کمیسیون امور داخلی گفت: اگر این شاهراه به وسیله افراد متعدد تنگ شود کشور با معضلاتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم مواجه خواهد شد. مواردی همچون حقوق کارمندان، بازنشستگان، هزینه‌های جاری ادارات دولتی که بسیار هزینه‌بر هستند نمونه‌ای از این معضلات اند. اما اگر سیستم اداری تمرکز زدایی شود این هزینه‌ها در همان شهر و روستا صرف خواهد شد.

ابوترابی افزود: گام اول در تمرکز زدایی اصلاح روند کاری ادارات کشور است که تا حاصل نشود سایر اقدامات فایده‌ای ندارد. در مرحله بعدی می‌توان برای هر منطقه وزیری معرفی کرد تا زیر نظر او فعالیت‌های منطقه‌ای و محلی با نظارت مردم اجرایی بشود. این ساز و کار می تواند خیلی راهبردی باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد وزرای محلی برای هر منطقه، گام دوم در تمرکز زدایی است تا با نظارت مردم و ارتباط با دولت به رفع نیاز‌های مردم بپردازند. این گونه، هم هزینه‌ها در جای درست صرف می‌شوند و تمرکز زدایی اجرایی می شود هم بدنه حجیم دولت کاهش پیدا می‌کند. اما استانداران و فرمانداران ویژه هیچ‌گونه خاصیت راهبردی در آینده کشور نمی‌توانند داشته باشند و عملا بعد‌ها به یک مقام تشریفاتی تبدیل خواهند شد و صد البته که این اقدام برخلاف تمرکز زدایی که نیاز جدی کشور است صورت خواهد گرفت.

ابوترابی در توضیح اشکال این طرح توضیح داد: جدای از این مطالب، استاندار ویژه به چه معنا است؟ اگر منظور آن است که تمام اختیارات وزیر را به او بدهیم، که این اولا در کجای قانون اساسی آماده است؟ حال اگر طبق اصل ۱۲۷ قرار است اجرایی بشود که این چه فرقی می‌کند؟ برود بنشیند در هیئت وزیران، آخر که چه؟

نماینده مردم نجف آباد در آخر بیان کرد: اولین اقدام دولت باید آن باشد که تعریف صحیحی از استانداران و فرمانداران ویژه ارائه دهد، باید توجه داشت که این اقدام دولت تمرکز زدایی نمی‌کند، مردم باید خودشان در روند کار قرار بگیرند و درعین نظارت بر اقدامات، از استعداد‌های محلی برای حل مشکلات مناطق مختلف کشور بهره‌گیری کرد، ولی این مسائل در طرح استانداران ویژه دیده نمی‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.