تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آذر 1398 - 7:11
کد خبر : 4152

افزایش سرانه روستایی به ۳۴۰ هزار تومان

افزایش سرانه روستایی به ۳۴۰ هزار تومان

معاون وزیر کشور از افزایش سرانه هر نفر روستایی از ۷۴ هزار تومان به ۳۴۰ هزار تومان خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ مهدی جمالی نژاد در جلسه هم اندیشی دهیاران استان تهران که با موضوع افزایش سرمایه اجتماعی امروز چهارشنبه در محل استانداری تهران برگزار شد گفت: امنیت ملی کشور تنها تجهیزات، وسایل انتظامی، موشک، تانگ و … نیست. هر چند که بحث‌های سخت افزاری بسیار مهم است ولی مهمتر و نقش آفرین تر از آن قدرت نرم است که نقش پر رنگ تری دارد.

مهدی جمالی نژاد

مهدی جمالی نژاد

وی افزود: وقتی بحث قدرت نرم مطرح می‌شود در حوزه امنیت ملی کشور می‌توانیم زمینه ساز افزایش امنیت باشیم البته الزام تامین امنیت ملی امنیت اجتماعی است و برای آن نیز سرمایه اجتماعی لازم است. بی تردید برای افزایش سرمایه اجتماعی نیاز به ارتقاء رفاه، انسجام و همدلی هستیم و این موضوع نیز با حس تعلق شهروندان به شهر و روستای خود محقق خواهد شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خطاب به دهیاران حاضر در این جلسه گفت: شما خاک ریز اول مطالبات مردم هستید. مردم شما را می‌شناسند و مطالبات خود را با شما در میان می‌گذارند بر همین اساس است که خانواده منسجم و گسترده وزارت کشور نقش بسیار مهمی در کشور دارد و این نقش توسط دهیاران و شهرداران ایفا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداریها غیر دولتی هستند و ارتباطات آنها با دولت از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برقرار می‌شود، افزود: معاونت عمرانی وزارت کشور یکی از وظایف مهمی که بر عهده دارد این است که به عنوان حلقه واسط بین دولت و دستگاه‌های غیر دولتی ایفای نقش کند. بی تردید در این میان باید ارتباط با مردم تنگاتنگ باشد و ما نیز مطالبات و نیازهای دهیاران را مورد توجه قرار دهیم. البته تمام تلاش و کوشش همکاران ما حمایت از شما خواهد بود.

معاون عمرانی وزارت کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح آن چه که ظرف دو سال گذشته برای دهیاران در سطح کشور انجام شده است گفت: خوشبختانه با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده شاهد تحقق احکام بسیار خوبی برای دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بودیم. همچنین برای اولین بار لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی به تصویب رسید. آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها نیز گام به گام اجرایی می‌شود و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

جمالی نژاد تاکید کرد: قطعا استقرار نهاد دهیاری‌ها ظرف سال‌های گذشته برکات بسیاری برای کشور به همراه داشته است. قطعا ما در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تقویت این جایگاه قانونی را پیگیری خواهیم کرد تا دهیاران نیز همانند شهرداران در روستای خود حاکمیت را داشته باشند.

وی افزود: باید دهیاران ارتباط خود با سازمان شهرداریها را تقویت کنند و دهیاران می‌توانند بسیاری از موضوعات را پیشنهاد دهند تا ما پیگیری کنیم. از ابتدای تاسیس دهیاری‌ها در حوزه توزیع اعتبارات بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات متمرکز توزیع شده که بیش از ۸۵ درصد آن ظرف شش سال اخیر پرداخت شده است.

وی ادامه داد: سرانه‌های روستایی برای هر نفر از ۷۴ هزار تومان به ۳۴۰ هزار تومان رسیده است. البته در حوزه سرانه‌های شهروندی نیز افزایش داشته‌ایم. ما امروز ترویج کارآفرینی در روستاها را پیگیری خواهیم کرد و به سمت روستاهای کارآفرین و فن آفرین حرکت خواهیم کرد.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از برگزاری المپیادی در حوزه کارآفرینی برای روستاها در آینده نزدیک خبر داد و افزود: پرداخت تسهیلات ارزان به دهیاریها در کنار مساعدت‌های بلاعوض انجام شده است. همچنین گسترش حضور زنان در مدیریت روستایی را شاهد بودیم به شکلی که ۲۵۷۶ دهیار خانم در کشور داریم که بسیار ارزشمند است قطعا دهیاریها جایی است که بانوان می‌توانند اقدامات بسیار موثری انجام دهند.

جمالی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تجهیز دهیاری‌ها اشاره کرد و افزود: ماشین آلات بسیار خوبی ظرف سال های گذشته خریداری و در اختیار دهیاری‌ها قرار داده شده تلاش می‌کنیم این کمک‌ها را در بودجه سال آینده نیز پایدار کنیم.

وی تاکید کرد: دهیاری‌ها در مدیریت بحران نقش به سزائی دارند و در رضایت مندی مردم نیز نقش آفرین هستند. دشمن مکرر در تلاش است که گسل میان مردم را زیاد کند لذا دهیاران نباید ارتباط خود با مردم را قطع کنند. بی تردید نقش شما دهیاران برای کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی بسیار پر اهمیت است لذا باید در روستاها محیطی شاداب، بانشاط و پویا را فراهم کنید. قطعا اگر دهیار ما فعال، با امید و پر تحرک باشد روستا نیز می‌تواند سرزنده باشد. لذا باید تلاش کنیم در روستاها محیط شادابی را ایجاد کنیم.

 

منبع: ایسنا 

 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.