تاریخ انتشار : جمعه 21 آبان 1400 - 4:27
کد خبر : 26223

امروز هر کسی خود را کارگردان تئاتر می‌داند/ مسئولان ما دغدغه هنر ندارند

امروز هر کسی خود را کارگردان تئاتر می‌داند/ مسئولان ما دغدغه هنر ندارند

پاشایی کارگردان نمایش «داستان باغ وحش» از دلایل فروش بالای این اثر و مشکلات این روز‌های تئاتر گفت.

به گزارش تیتر داغ: این شب‌ها سالن قشقایی تئاتر شهر میزبان نمایش «داستان باغ وحش» به نویسندگی ادوارد آلبی و کارگردانی مهدی پاشایی است. بهار نوحیان، مهدی زمین پرداز و مهدی پاشایی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه دو خطی این اثر نمایشی آمده است: «داستان باغ وحش، روایت رو در رو قرار گرفتن مردی از طبقه نسبتاً بالای جامعه با فردی از طبقه پایین است که گفتگو‌های آنان در نهایت به تراژدی می‌رسد.»

این نمایش که در ۵۵ دقیقه روی صحنه می‌رود دیالوگ های خاصی دارد؛ در جایی از داستان وقتی جِری، شخصیت تیپیکال طبقه پایین جامعه از مشکلات زندگی اش می‌گوید، پیتِر مرد ثروتمند که نماینده طبقه مرفه جامعه است، در یک دیالوگ به او می‌گوید که چرا در آن خانه محقر زندگی می‌کند و مکان زندگی اش را تغییر نمی‌دهد؟! این دیالوگ نشان دهنده این ضرب المثل است که ” سواره از پیاده خبر ندارد”. این نمایش علاوه بر آنکه مخاطب با آن همذات پنداری می‌کند، نشان دهنده معضلات جامعه دو قطبی است.

اما؛ دلیل پرفروش بودن این نمایش چیست؟

مهدی پاشایی کارگردان نمایش “داستان باغ وحش”،درباره این نمایش گفت: داستان باغ وحش یکی از متن‌های شاخص ادوارد آلبی است. من اجرای این نمایشنامه را به دلیل نشان دادن تضاد طبقاتی موجود در اجتماع و موقعیت جامعه شناسی اش انتخاب کردم.

وی درباره دلایل فروش کامل بلیت‌های این نمایش گفت: بیست سال پیش تماشاگر تئاتر همانند امروز زیاد نبود. سال ۸۳ شبکه‌های مجازی و تلفن همراه به گستردگی امروز نبود و فقط در چند روزنامه خبر‌های کوتاهی درباره نمایش‌ها منتشر می‌شد؛ اما امروزه دنیای مجازی وجود دارد و مردم به صورت آگاهانه خودشان تصمیم می‌گیرند چه نمایشی را ببینند.

هر کسی خود را کارگردان تئاتر می‌داند / زنان مانند مردان قربانی تضاد طبقاتی شده اند

کارگردان نمایش ” داستان باغ وحش” در ادامه توضیح داد: افزایش بازدید تماشاگران مولفه‌هایی دارد؛ ۱) کیفیت کار ۲) مفهوم کار و ۳) هیجان کار. به عقیده من تئاتر بیشتر از یک ساعت مخاطب ندارد و برای همین تمام آثار نمایشی من نزدیک به یک ساعت است.

پاشایی درباره تغییراتی که در متن نمایشنامه اصلی اعمال کرده، توضیح داد: در نمایشنامه اصلی شخصیت‌ها دو نفر هستند: پیتر و جِری. من این شخصیت‌ها را تبدیل به سه نفر کردم یعنی برای شخصیت جری یک زن و یک مرد را در نظر گرفتم. دلیلم برای اینکه نقش جری را زن و مرد بازی کردند، این بود که زن‌ها هم همانند مرد‌ها تضاد طبقاتی را در جامعه کشیده اند و بی انصافی است اگر فقط یک مرد در قالب شخصیت داستان، بی انصافی‌های جامعه را بازگو کند.

هر کسی خود را کارگردان تئاتر می‌داند / زنان مانند مردان قربانی تضاد طبقاتی شده اند

وی درباره شخصیت پردازی در  اثر  خود نیز گفت: شخصیت‌های این نمایش، ناتورالیست هستند و نگاه نمایشنامه از دید جامعه شناسی است. داستان باغ وحش نشان می‌دهد که چگونه جامعه می تواند شخصیت‌ها را به این شکل در آورد و اقتصاد و مسائل روانی چگونه باعث به وجود آمدن تضاد طبقاتی می‌شود.

هر کسی خود را کارگردان تئاتر می‌داند / زنان مانند مردان قربانی تضاد طبقاتی شده اند

این هنرمند عرصه تئاتر درباره ایجاد فرهنگ تئاتر رفتن توضیح داد: مسئولان تئاتر ما از اهالی تئاتر نیستند و دولتمردان متأسفانه دغدغه هنر ندارند. از طرفی اگر فردی بخواهد برای تماشای تئاتر (مثلا در اطراف تئاتر شهر) برود، می‌بیند که محیط پیرامون آن بسیار زننده است البته منظورم وجود دست فروش‌ها نیست؛ بلکه آنجا به محیطی برای حضور اراذل و اوباش تبدیل شده است. بهتر است قبل از دعوت مردم برای تماشای تئاتر توجه به فرهنگ را مسئولان هنری را بسنجیم، آنگاه متوجه می‌شویم که تئاتر در ایران جایی ندارد.

هر کسی خود را کارگردان تئاتر می‌داند / زنان مانند مردان قربانی تضاد طبقاتی شده اند

کارگردان نمایش ” داستان باغ وحش ” درباره وضعیت معیشت اهالی تئاتر توضیح داد: هنرمند تئاتر اگر نمایشی باشد کار می‌کند و اگر نباشد، بیکار می‌شود. الان همین مشکل تضاد طبقاتی و مشکلات اقتصادی در خود تئاتر به وجود آمده و معیشت اهالی تئاتر بسیار بد است.

پاشایی همچنین درباره مجوز اجرا‌های تئاتر بیان کرد: مخالف مدیریت تماشاخانه‌های خصوصی هستم؛ زیرا به هر کسی برای اجرای سالن مجوز اجرای تئاتر می‌دهند. من دستیار استاد سمندریان بودم و پس از ۲۳ سال کار در تئاتر تازه جرأت پیدا کردم تا متنی را روی صحنه ببرم. برخی افراد متأسفانه دو کتاب تئاتر هم نخوانده، اما ادعای هنرمند بودن دارد. در یک سال حدود هفتاد اثر از آثار مطرح جهان را خواندم و از سمندریان آموختم که مطالعه شرط اول است. متاسفانه امروز هر کسی کارگردان تئاتر می‌شود.

هر کسی خود را کارگردان تئاتر می‌داند / زنان مانند مردان قربانی تضاد طبقاتی شده اند

وی درباره آموزش‌های بازیگری هم توضیح داد:  کسانی که خودشان نیاز به آموزش دیدن بازیگری دارند، آموزش می‌دهند. سوال من این است که در کجای دنیا یک نفر با ده روز آموزش بازیگری را می‌توان بازیگر نامید؟!

پاشایی در پایان انتقاداتی به سایت فروش بلیت داشت و گفت: احساس می‌کنم یک عده با خراب کردن کار  بقیه یا از بی تجربگی یا حتی چون از تبلیغات سایت فروش بلیت ممانعت کردم، به دنبال به حاشیه بردن من هستند. خدا را شکر می‌کنم که همه بلیت های نمایش من به فروش رفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.