تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 9:29
کد خبر : 14991

امکان کاهش عملیات خطرزا در صنعت نفت و گاز با خدمات دانش بنیان بومی

امکان کاهش عملیات خطرزا در صنعت نفت و گاز با خدمات دانش بنیان بومی

گروهی از محققان کشور با ارائه خدمات نمودارگیری ویژه صنعت نفت و گاز موفق شدند انجام عملیات‎های پرخطر و هزینه‌زا را کاهش دهند.

به گزارش تیتر داغ؛ مرتضی عسگری، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، با بیان اینکه از سال ۸۶ به‌عنوان یکی از شرکت‌های مورد تایید فنی و تخصصی قرارداد مستقیم ارائه خدمات نمودارگیری را با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منعقد کردیم، گفت: خدمات نمودارگیری چاه در واقع ثبت داده‌های مربوط به اندازه‌گیری یک یا چند پارامتر سیال تولید شده در چاه‌های نفت و گاز است که از این داده‌ها برای توصیف یا پیش‌بینی رفتار چاه تولیدی استفاده می‌شود. این خدمت مورد استفاده در صنایع بالادستی نفت است.

او انجام نمودارگیری تولید با اهداف گوناگونی از جمله ارزیابی عملکرد دینامیکی و میزان تولید در بخش‌های مختلف چاه، عیب‌یابی مشکلات پیش‌آمده و پایش میزان اثربخشی عملیات تحریک یا تکمیل چاه دانست و ادامه داد: خدمات نمودارگیری، شرکت نفت و شرکت‌های تابعه را قادر می‌‌کند تا نیاز به عملیات‎های پرخطر و هزینه‌زا را کاهش دهند و ما با ارائه گستره‌ای وسیع از انواع نمودارگیری به صنعت نفت این امکان را می‎دهیم تا به بالاترین سطوح تولید در تمامی شرایط خشکی و دریا دست یابیم.

عسگری ارزیابی یکپارچگی چاه را از دیگر خدمات این شرکت نام برد و بیان کرد: یکپارچگی هر چاه سؤالی است که پاسخ آن از عهده هیچ ابزار یا اندازه‌گیری به‌تن‌هایی برنمی‌آید و نیاز به ترکیب و راندن چنین ابزار و تفسیر یکپارچه اطلاعات دارد. عدم بررسی هرگونه نشتی هرچند کوچک می‌تواند عواقب مختلفی از کاهش تولیدی تا تخریب محیط‌زیست داشته باشد که خود موجب توقف تولید، تعمیرات هزینه‌بر و جرائم مختلف قانونی است.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: خدمات اندازه گیری اشباع سیالات مخزن هم جزو خدمات ارائه شده ما است. بلافاصله پس از تکمیل چاه و آغاز تولید، باید مخزن نفتی، برای پیش‌بینی رفتار آن و برنامه‌ریزی فرایند تولید به‌طور پیوسته مورد پایش قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.