تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اسفند 1399 - 2:08
کد خبر : 17857

انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌ شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم!

انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌ شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم!

این‌ روز‌ها موتورسواران در صورت تخلف می‌توانند، نوع جریمه خود را انتخاب کنند.

به گزارش تیتر داغ؛  طبیعتا شما هر زمانی که به هنگام رانندگی تخلف کنید، جریمه می‌شوید و فرقی هم نمی‌کند راننده خودرو باشید یا موتور سوار! زیرا جریمه از قدیم‌الایام وجود داشته و مسئله جدیدی نیست، اما این بار در این گزارش می‌خواهیم از رویداد جدیدی بگوییم، رویدادی که علاوه بر هیجان‌انگیز بودن بسیار جالب است؛ اوایل دی ماه بود که پلیس راهور استان تهران دعوتنامه‌ای برای شرکت در نشست خبری سردار حمیدی رئیس پلیس راهور برای ما ارسال کرد و ما هم طبق گذشته به همراه تصویربردار به محل نشست برای پوشش رفتیم، دقایقی از شروع جلسه می‌گذشت که سردار حمیدی خبر از اجرای طرحی برای موتورسواران داد و تاکید داشت که این طرح برای نخستین بار اجرا شده است، به شخصه منتظر بودم تا ببینم این طرح دقیقا به چه صورت است و مشمول چه افرادی می‌شود.

موتورسواران پایتخت در صورت تخلف؛ جریمه را خودشان انتخاب می‌کنند!

اجازه‌ای گرفتم و از طرف رسانه خود، سوالم را درباره محتوای این طرح پرسیدم؛ رئیس پلیس راهور پایتخت در پاسخ به سوال من بیان کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی قصد دارد به جای توقیف موتورسیکلت‌ها  از این به بعد از موتورسواران متخلف بخواهد در ایجاد انضباط ترافیکی به نیروی انتظامی کمک کنند و تنها به جریمه نقدی اکتفا نکنیم، اگر بخواهم دقیق بگویم باید اعلام کنم که اگر شما تخلفی کنید، پلیس به شما کاور سفیدرنگی می‌دهد که باید بپوشید و به عنوان نیروی کمکی در کنار افسران پلیس برای ایجاد نظم ترافیکی و توسعه فرهنگ رانندگی تلاش کنید.

البته نکته جالب اینجاست که فقط پوشیدن کاوری سفیدرنگ مطرح نیست و فرد متخلف باید راکتی را هم در دست خود بگیرد و پا به پای پلیس مردم را راهنمایی کند، در این طرح ابتدا راکت با نحوه عملکرد پلیس در معابر آشنا شده و در وهله دوم با آموزش‌هایی که می‌بیند درصد تخلفات وی پس از این آموزش به مراتب کاهش پیدا می‌کند؛ در این راستا باید گفت که موتورسوار در صورت توقف وسیله خود، می‌تواند نوع جریمه‌اش را انتخاب کند، یعنی یا موتور به پارکینگ منتقل شود و یا به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت کاوری بر تن کند و به شهروندان پایتخت خدمت‌رسانی کند؛ نوع جریمه به انتخاب خود فرد متخلف است.

موتورسواران پایتخت در صورت تخلف؛ جریمه را خودشان انتخاب می‌کنند!

حالا حدود ۲ ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و همچنان موتورسواران تهرانی در گوشه و کنار شهر با چنین قانونی مواجه هستند، سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور درباره نتایج این طرح و تاثیراتی که تاکنون داشته، بیان کرد که خوشبختانه آمار و ارقام اجرای این طرح و البته نظرسنجی از موتورسواران تهرانی حاکی از آن است که طرح موتور یار نه تنها یک طرح ترافیکی موفق که یک اقدام فرهنگی موثر در جهت کاهش تخلفات و حوادث مرتبط با موتورسواران بوده است.

وی معتقد است در مدت اجرای طرح موتوریار ١٠ هزار موتورسیکلت به پارکینگ نرفته و به جای آن ۱۰ هزار دوره آموزش میدانی بر سر چهارراه‌های تهران برگزار شد و راکبان ۱۰ هزار موتورسیکلت تهرانی متوجه شدند که سلامتی و جان شهروندان برای پلیس در اولویت است نه اعمال قانون صرف یا توقیف موتورسیکلت فرد متخلف.

همچنین او تاکید داشت که موتورسواران بیش از دیگران قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی را بلد هستند و خوب می‌دانند چگونه باید در طول مسیر از هرگونه تخلف و قانون‌شکنی خودداری کنند، اما نکته اینجاست که شناخت آن‌ها از قانون مسیرشان را تغییر داده و تبحر و توانمندی‌شان در رانندگی دقیقاً نتیجه برعکس داشته است و از آن برای قانون‌شکنی سود می‌برند.

انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم!

سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا با توجه به عدم آموزش این موتورسواران حضور آن‌ها در معابر مشکل ساز نخواهد بود؟ پاسخ این سوال را چندی پیش سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت داد و اعلام کرد که ما به دنبال افزایش هزینه برای مردم نیستیم، بلکه کار ما اثرگذاری در حوزه فرهنگی است. این طرح نیز در همین راستا اجرا شده و اتفاقا تاثیرات خوبی هم داشته و نقش آموزشی دارد؛ این افراد با نظارت ماموران ما در چهارراه‌ها و معابر حضور پیدا می‌کنند و بر این موارد نظارت می‌شود. ضمن اینکه تاکید شده چنین افرادی عمدتا در حوزه نظم و ترافیک موتورسیکلت‌ها فعال باشند.

افزون بر این، امیرمحمود حریرچی جامعه شناس در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که مقررات در هر جامعه‌ای باید قابلیت اجرا داشته باشند تا بتوانند تداوم پیدا کنند و در نهایت تبدیل به فرهنگ و اخلاق شوند. چون در جامعه ما برای این حرکت‌ها زمینه اجرایی وجود ندارد، در طول زمان متوجه شدیم که این طرح‌ها موقتی هستند و بعد از مدتی کاملا از بین می‌روند. به نظر من این تصمیمات بسیار زودگذر هستند. باید بررسی شود که چرا افراد مقررات را رعایت نمی‌کنند؟ یا اینکه چرا مردم تخلفات را به عنوان شهروند گزارش نمی‌دهند؟

اما امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس نظر دیگری دارد، او معتقد است که طرح موتوریار طرح خوب و مفیدی است، زیرا فرد خودش را در موقعیتی قرار می‌دهد که پلیس در آن موقعیت قرار دارد و به جای آن که فرد جریمه شود یا موتورش را به پارکینگ ببرند یک نوع آموزش دریافت می‌کند. این یک نوع کلاس درس است که می‌تواند بسیار مفید باشد. مهم‌ترین عامل در تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آموزش و پرورش است.

انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم!

درست است که این طرح برای بسیاری از موتورسواران جالب است و تاکنون هم به گفته سرهنگ همه‌خانی، ۱۰ هزار موتورسیکلت به پارکینگ نرفته‌اند و رانندگان کاور به تن شدند، اما مسئله‌ بسیار مهم این است که باید طرح‌هایی اجرایی شود که موجب کاهش تخلفات شود نه اینکه باز هم تخلفی صورت گیرد و فقط نوع جریمه تفاوت کند، زیرا هنوز هم باتوجه به اعمال محدودیت‌ها شاهد تخلفات فراوان هستیم و انتظار می‌رود طرحی منسجم اجرا شود، طرحی که در کنار اثرات مثبتش نتیجه‌ای مفیدتر هم همچون کاهش میزان تخلفات رانندگان داشته باشد؛ ولاغیر!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.