تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 10:37
کد خبر : 106999

انتقاد از عطایی در زمان هدایت تیم ملی والیبال/ مغرضانه کار می‌کرد

انتقاد از عطایی در زمان هدایت تیم ملی والیبال/ مغرضانه کار می‌کرد

ملی‌پوش پیشین تیم ملی والیبال که در جلسه کمیته فنی برای بررسی گزینه‌های هدایت این تیم حضور داشت با تاکید بر اینکه جلسه فرمالیته نبود، به انتقاد عطایی و تبعات به کارگیری او پرداخت.

به گزارش تیتر داغ؛ تیم ملی والیبال ایران با کادرفنی ایرانی شروعی خوب اما پایان تلخی داشت. قرار بود سهمیه المپیک پاریس با کادر ایرانی به دست بیاید اما نه تنها سهمیه‌ای به دست نیامد بلکه والیبال ایران با سرمربی ایرانی سقوط بی‌سابقه‌ای را در رنکینگ جهانی تجربه کرد.

هدف تکرار دوباره سهمیه المپیک بود اما نشد. حاشیه در تیم ملی بیداد کرد و دیگر بازی‌ها هم دلچسب نبود. با این اتفاقات محمدرضا داورزنی دوباره وعده جذب مربی خارجی تراز اول را داد تا به گفته خودش والیبال به روزهای اوج بازگردد. به همین خاطر هفته گذشته جلسه کمیته فنی با حضور کارشناسان و اهالی والیبال برگزار شد.

جلسه‌ای با حضور نسل طلایی والیبال ایران سیدامیر حسینی، علیرضا نادی، فرهاد نظری افشار و عادل غلامی و دیگر مربیان و کارشناسان والیبال برگزار شد. در این جلسه همه حرف‌هایشان را زدند و از کم و کاستی‌ها و ایرادها هم گفتند. با این حال همه خوشبین هستند تا تیم ملی به رغم کار سختی که پیش رو دارد در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ سهمیه المپیک را از آن خود کند و با هت تریک راهی المپیک شود.

اگر عطایی خوب کار کرده بود راه برای مربیان ایرانی بسته نمی‌شد

فرهاد نظری افشار ملی‌پوش سابق تیم ملی والیبال که در جلسه کمیته فنی فدراسیون والیبال هم حضور داشت، در مورد جزئیات این جلسه به خبرنگار مهر گفت: اهالی والیبال که در جلسه حضور داشتند همگی معتقد بودند این جلسه نسبت به جلسات گذشته پربارتر بود و به عبارتی فرمالیته نبود. نسبت به عملکرد تیم ملی در جلسه کمیته فنی شفاف‌سازی صورت گرفت. من اولین بار در این جلسه شرکت می‌کردم و خیلی خوشحالم در این جمع بودم.

وی با بیان اینکه همه اعضای کمیته فنی نظرشان جذب یک مربی خارجی بود، اظهارداشت: البته من دوست داشتم عطایی در این جلسه حضور پیدا می‌کرد تا رودررو به خاطر عملکردش در تیم ملی به او انتقاد می‌کردم. اعتماد فدراسیون به عطایی مسئولیت سنگینی را برعهده او گذاشته بود و اگر عملکرد عطایی خوب بود این مسیر برای سایر مربیان ایرانی باز می‌ماند.

سرمربی تیم مغرضانه برای والیبال ایران تصمیم گرفت

نظری افشار عنوان کرد: اما به خاطر عملکرد ضعیف او دیگر این مسیر برای مربیان ایرانی باز نخواهد شد و اعتماد سخت خواهد بود. من در جلسه کمیته فنی به این موضوع اشاره کردم که عطایی انتخاب‌های خوبی در ترکیب تیم ملی نداشت. او از تمام ظرفیت والیبال ایران استفاده نکرد و متأسفانه خیلی مغرضانه تصمیم گرفت و انتخاب کرد. جواد معنوی نژاد از ترکیب تیم ملی خط خورد اما دو هفته پیش کاپ بهترین دریافت‌کننده را کسب کرد.

وی خاطرنشان کرد: بازیکنان دیگر هم وقتی وزن کادرفنی را دیدند، برای کمک به تیم نیامدند. زمانی که توتولو در ترکیب تیم ملی بود من به یکی از بازیکنان هم دوره خودم گفتم تمرینات به چه صورت است و دوست دارم در تمرین تیم ملی حاضر شوم که همان موقع به من گفت تمرینات مثل زمان ولاسکو است با این تفاوت که بازیکنان دیگر مثل قدیم نیستند و احترام به تمرین و فرد قائل نمی‌شوند. به نظرم این موضوع هم از تفکرات سرمربی نشأت می‌گیرد که نتوانست این ذهنیت را در بازیکنان به وجود بیاورد که آن‌ها باید به تمرین احترام بگذارند.

انتقاد به عطایی در زمان هدایت تیم ملی والیبال/ مغرضانه کار می‌کرد

اگر عطایی باهوش بود حرف منتقدان را می‌شنوید

ملی‌پوش سابق تیم ملی والیبال گفت: من در جلسه کمیته فنی در مورد نوع تمرینات گلایه کردم. متأسفانه در تیم ملی ما بعد از دو سال یک ترکیب ثابت نداشتیم. به غیر از این موارد، عطایی به اطرافیانش اعتماد نداشت و تعداد زیادی مربی در طول دوره مربیگری او به تیم ملی آمدند و رفتند. تمرکز کادرفنی بسیار کم بود به این خاطر که مدام به دنبال پاسخ دادن به منتقدان بود. اگر عطایی باهوش بود صحبت‌های منتقدان را گوش می‌کرد شاید چند نفر از آن‌ها درست می‌گفتند.

نظری افشار تأکید کرد: بارها من و سایر اهالی والیبال به این موضوع تأکید کردیم که باید تیم ملی «ب» تشکیل شود. تا زمانی که اگر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ داد دست کادرفنی برای انتخاب بازیکن باز باشد. مثل اتفاقی که برای تیم ملی در جریان لیگ ملت‌ها رخ داد و آمریکا به برخی بازیکنان ویزا نداد در نهایت سرمربی تیم مجبور شد بازیکنانی مثل بردیا سعادت و توخته را بدون آمادگی و هماهنگی با بازیکنان به میدان بفرست. این مسائل بی‌برنامگی کادرفنی را نشان می‌داد و من همه این موارد را در کمیته فنی مطرح کردم.

مربی تیم ملی در همه جا ناکام بود!

نظری افشار با انتقاد از دیرهنگام تشکیل شدن تیم «ب« گفت: یک هفته قبل از مسابقات تیم «ب» تشکیل و با ۶ نفر تمرینات را شروع کردند، اما چند روز بعد از آن دو بازیکن به همراه سرمربی به تیم ملی اضافه شدند. سرمربی که هیچ موفقیتی در لیگ برتر نداشته و هر سالی که مسئولیت تیمی را برعهده گرفته آن تیم سقوط کرده و ناکام بوده است. عطایی بابت این انتخاب‌ها چه حرفی برای گفتن دارد؟! سرمربی تیم ـ«ب» در شرایطی که در کنار تیم ملی است، با دوربینش از سالن فیلمبرداری می‌کرد. این اتفاقات در والیبال ایران بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه نظرش جذب مربی تراز اول خارجی است، خاطرنشان کرد: از دورانی که من به عنوان بازیکن در تیم ملی بازی می‌کردم زمان زیادی نگذشته است، زمانی که یک مربی تراز اول خارجی به تیم ملی می‌آمد همه ما بازیکنان برای اینکه خودمان را اثبات کنیم تمام تلاشمان را به کار می‌گرفتیم تا ثابت کنیم ما جز بهترین‌ها هستیم. به نظرم در این مدت زمان کوتاه کسب سهمیه کار خیلی سختی است، اما نشدنی نیست. ممکن است با حضور یک مربی تراز اول شوک و انگیزه به بازیکنان منتقل شود تا خودشان را نشان دهند.

کادرفنی نتوانست آمادگی بازیکنان را حفظ کند

نظری افشار تأکید کرد: ما باید در شرایط فعلی تیم ملی تصمیم به جذب مربی خارجی تراز اول بگیریم تا بازیکنان با انگیزه بالا بتوانند جواز حضور در المپیک را کسب کنند. حفظ و کنترل بازیکنان تیم ملی باید در اولویت باشد چرا یک بازیکن تیم ملی در یک تورنمنت به قدری خوب می‌درخشد که بهترین لیگ دنیا او را به عنوان بازیکن جذب می‌کند اما یک ماه بعد در تورنمنت بعدی به خاطر آماده نبودن نیمکت‌نشین شود. این موضوع دو حالت دارد یا بازیکن از لحاظ ذهنی و بدنی نتوانسته خودش را کنترل کند یا کادرفنی نتوانسته بازیکن را آماده نگه دارد.

انتقاد به عطایی در زمان هدایت تیم ملی والیبال/ مغرضانه کار می‌کرد

وی ادامه داد: من دوست داشتم یک آئین‌نامه‌ای وضع شود که بازیکنان در صورت کم‌کاری با آن‌ها برخورد شود. چرا بازیکن با همه توان خود برای تیم ملی بازی نمی‌کند به این خاطر که برای تیم باشگاهی‌اش آماده باشد. در صورتی که با پیشرفت والیبال ایران، همین بازیکن به این جایگاه رسیده اما حالا برای تیم ملی اهمیت قائل نمی‌شود.

یک آئین‌نامه برای بازیکنان تدوین شود تا با آرامش کار کنند

نظری افشار تأکید کرد: البته فدراسیون هم باید به بازیکنان بیمه بدهند. به عنوان مثال بازیکنی که برای تیم ملی بازی می‌کند و در لیگ برتر هم حضور دارد، در صورت آسیب دیدگی، فدراسیون موظف است هزینه درمان او را بدهد و تیم باشگاهی‌اش هم ۶۰ درصد قرارداد او را پرداخت کند. این موضوع باید به صورت یک آئین‌نامه شود و مورد تأیید همه باشگاه‌ها هم قرار بگیرد تا بازیکن با آرامش خاصی در تیم ملی بازی کند.

مربی ایتالیایی مدنظر من بود

وی در مورد گزینه‌های مطرح شده برای هدایت تیم ملی والیبال گفت: چند گزینه برای هدایت تیم ملی مطرح شده که برخی از آن‌ها اعلام آمادگی کردند و برخی دیگر هم به خاطر مقررات کشورشان اجازه حضور نداشتند. هفته آینده جلسه کمیته فنی برگزار می‌شود و در مورد یک گزینه به اتفاق نظر می‌رسند تا بتواند به ما کمک کند. اگر تیم ملی حتی سهمیه را کسب نکند اما خوب بازی کند مردم آن را قبول می‌کنند. گزینه مدنظر من به خاطر قوانین کشورش اجازه حضور در تیم ملی را ندارد ولی با این حال باید ببینم براساس اجماع چه کسی انتخاب می‌شود. به نظرم باید یک شخصیت بزرگ هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد و قرار است با این مربی قرارداد یک به علاوه دو بسته شود؛ به این معنی که اگر این مربی بتواند در این مقطع تیم ما را به المپیک برساند، مجدداً ۲ سال آینده با او قرارداد ببندیم و اگر روند به خوبی پیش رفت، باز هم قرارداد دو ساله با فدراسیون می‌بندد.

نظری افشار گفت: به نظرم این جلسه فرمالیته نبود، خیلی صحبت‌ها مطرح شد و حتی همگی معتقد بودند یک کمیته اخلاق تشکیل شود تا از خیلی مسائل مراقبت کنند.گذشته‌ها گذشت. همه باید دست به دست هم بدیم تا اتفاقات خوب برای والیبال بیافتد و کسی منافع شخصی‌اش را در منافع ملی نبیند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.