تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 7:15
کد خبر : 99224

ولودیمیر زلنسکی:

انفجار کاخوفکا ضدحملات اوکراین را متوقف نمی‌کند

انفجار کاخوفکا ضدحملات اوکراین را متوقف نمی‌کند

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب این کشور، گفت که این اتفاق در برنامه‌های کی‌یف برای پس گرفتن اراضی که به گفته وی روسیه آن را اشغال کرده، تغییری ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین انفجار سد «کاخوفکا» را «تخریب جمعی محیط زیست» خواند و تاکید کرد که حمله به این زیرساخت حیاتی، در برنامه کی‌یف برای ضدحمله به روسیه تغییری ایجاد نخواهد کرد.

زلنسکی انفجار این سد را اقدامی «عامدانه و آشفته» از جانب روسیه توصیف کرد و مدعی شد که کاخوفکا در تلاش برای «استفاده از سیلاب به عنوان سلاحی جهت سد کردن راه نیروهای اوکراینی» منفجر شده است.

رئیس جمهور اوکراین همچنین اضافه کرد که مسکو از دست دادن کنترل شبه‌جزیره کریمه که سال ۲۰۱۴ به این کشور الحاق شده بود را پذیرفته و از این رو، «منبع تامین آب این منطقه را تخریب کرده است.»

وی افزود: این واقعیت که روسیه مخزن آب شدیدا حائز اهمیت کاخوفکا که مخصوصا برای تامین آب کریمه بسیار مهم است را تخریب کرده، نشان می‌دهد که اشغالگران روس همین حالا هم پی برده‌اند که آنها باید از کریمه هم بگریزند.

زلنسکی ادامه داد: ما همچنان به آزادسازی تمام سرزمین‌مان ادامه خواهیم داد و انفجار سد، تغییری در شکست روسیه ایجاد نخواهد کرد و تنها هزینه‌ غرامت‌های پساجنگ که مسکو بالاخره روزی باید آن را به اوکراین پرداخت کند، زیادتر می‌کند.

کرملین، اوکراین را به انفجار سد متهم و اعلام کرده که کی‌یف با هدف منحرف کردن توجهات از کلافگی‌اش در آغاز ضدحملاتی که غرب مدت‌هاست انتظارش را می‌کشد، این زیرساخت را تخریب کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که نیروهایش ضدحملات سه روز اول ارتش اوکراین که به کشته و مجروح شدن هزاران سرباز این کشور منجر شده را خنثی کرده است. شویگو تاکید کرده که تخریب سد، با هدف کُند کردن پیشروی و حرکت نیروهای روسیه صورت گرفته است. نه کی‌یف و نه مسکو، هیچکدام مدرکی برای ادعای خود در ارتباط با انفجار سد کاخوفکا ارائه نداده‌اند.

نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا در منطقه خرسون در جنوب اوکراین دیروز منفجر شد و هم‌اکنون جریان شدید آب در حال پیشروی به سمت مناطق مسکونی است. کی‌یف و مسکو، یکدیگر را به انفجار این سد متهم کرده‌اند.

این نیروگاه در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده و یکی از اجزای حیاتی تامین انرژی اوکراین محسوب می‌شود. به گفته شرکت دولتی انرژی برق‌آبی اوکراین، خسارت ناشی از این انفجار «قابل تعمیر نیست.»

منبع: الجزیره

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.