تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 6:13
کد خبر : 30298

انگلیس میزبان احتمالی بمب های هسته ای آمریکا می شود

انگلیس میزبان احتمالی بمب های هسته ای آمریکا می شود

ظاهراً بعد از ۱۴ سال، آمریکا قرار است یک بار دیگر از پایگاه نظامی خود در یکصد کیلومتری لندن، برای ذخیره کلاهک های هسته ای استفاده کند.

به گزارش تیتر داغ؛ اسناد مربوط به بودجه نظامی سال مالی ۲۰۲۳ آمریکا حاکی از آن است که بعد از یک وقفه ۱۴ ساله، پناهگاه‌های نظامی انگلیس با هدف اینکه یک بار دیگر قابلیت انبار کردن تسلیحات هسته‌ای آمریکا را پیدا کنند، مرمت خواهند شد.

آنگونه که از این اسناد بر می‌آید، انگلیس به لیست کشورهایی افزوده خواهد شد که در سایت‌های ذخیره تسلیحات ویژه آنها، پروژه ۱۳ ساله سرمایه گذاری ۳۸۴ میلیون دلاری ناتو در عرصه زیرساخت‌های نظامی دنبال می‌شود.

به این ترتیب، انگلیس هم ردیف با بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه خواهد بود که ادعا می‌شود میزبان دست کم یکصد بمب هسته‌ای B۶۱ آمریکا هستند.

ظاهراً پایگاه هوایی «لاکنهیث» آمریکا واقع در یکصد کیلومتری شمال شرق لندن قرار است برای ذخیره کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا، تحت مرمت و به روز رسانی قرار گیرد.

این یک تحول اساسی در مقایسه با لیست ارائه شده در سال ۲۰۱۶ است که در آن به پایگاه لاکنهیث اشاره نشده بود. از این پایگاه در دهه ۱۹۹۰ برای ذخیره بمب‌های گرانشی هسته‌ای استفاده می‌شد.

تدارک آمریکا برای ذخیره تسلیحات هسته‌ای در انگلیس درحالی است که روسیه بارها هشدار داده است که واشنگتن باید تسلیحات هسته‌ای خود را از اروپا (به ویژه کشورهای غیرهسته ای اروپا) خارج کند.

در همین راستا، روز ۱۶ فروردین، دیمیتری پولیانسکی معاونت هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد اینکه آمریکا تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی خود را در خاک کشورهای اروپایی غیر هسته‌ای نگهداری می‌کند، نقض ان پی تی تلقی می‌شود.

وی همچنین به پیمان هسته‌ای آکوس که آمریکا و انگلیس را متعهد به تحویل زیردریایی هسته‌ای به استرالیا به عنوان یک کشور غیر هسته‌ای می‌کند تاخت و آن را مایه آغاز دور جدیدی از رقابت‌های تسلیحاتی تلقی کرد.

پولیانسکی همچنین از آمریکا خواست تا از استقرار موشک‌های زمین پایه و موشک‌های کوتاه برد در اروپا و منطقه آسیا-پاسیفیک صرف نظر کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.