تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 - 14:28
کد خبر : 114394

دلپیشه، در نشست خبری نخستین جشنواره ملی «معروف»، بیان کرد:

اگر بخواهیم خلاف جریان حرف بزنیم باید شیوه درست را پیش بگیریم

اگر بخواهیم خلاف جریان حرف بزنیم باید شیوه درست را پیش بگیریم

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی «معروف» گفت: من خودم جز منتقدین دو سال اخیر جشنواره تئاتر فجر هستم! ۹۹٪ رفقای من در زندان هستند و حتی خودم در دولت محمود احمدی نژاد نتوانستم حتی یک دیالوگ در ۸ سال بگویم؛ ولی اعتراض شیوه دارد. به گزارش خبرنگار سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری نخستین

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی «معروف» گفت: من خودم جز منتقدین دو سال اخیر جشنواره تئاتر فجر هستم! ۹۹٪ رفقای من در زندان هستند و حتی خودم در دولت محمود احمدی نژاد نتوانستم حتی یک دیالوگ در ۸ سال بگویم؛ ولی اعتراض شیوه دارد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری نخستین جشنواره ملی «معروف»، صبح امزوز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، با حضور حجت الاسلام محمدحسین طاهری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مهرداد توکلی دبیرکل جشنواره ملی «معروف»، علی دلپیشه دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی «معروف»، برخی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و اصحاب رسانه، در سالن جلسات ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

حجت الاسلام محمدحسین طاهری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام محمدحسین طاهری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در این نشست خبری گفت: وقتی دبیری ستاد را عهده‌دار شدم، جو مناسبی درباره این موضوع در جامعه حاکم نبود؛ ما ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستیم؛ سه رسالت اساسی ستاد یعنی ترویج امر به معروف، نظارت بر امر به معروف و نظارت و حمایت بر آمران معروف را مدنظر داریم. مفهوم امر به معروف مفهومی عقلی است نه شرعی، که همه جای دنیا اجرا می‌شود و به این معنی است که نسبت به حوادث پیرامونی بی‌تفاوت نباشیم.

وی تاکید کرد: امروز هنر بُرنده‌ترین شمشیر گویا است و اگر بخواهیم حرفی بزنیم، بهتر است در قالب هنر باشد که تأثیرگذاری بیشتری دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین گفت: غربی‌ها می‌گویند سینما جای کلیسا را گرفته است، اما ما معتقد هستیم سینما در کنار مسجد است نه اینکه جدای از آن. سینمای دینی محدود به نماز و دعا نیست و ما معتقد هستیم اگر فیلمی انسان را یک قدم به سمت خدا ببرد، فیلم دینی است. همچنین، ستاد امر به معروف و نهی از منکر معتقد است فیلم منتقدانه اثر بیشتری دارد تا چاپلوسانه؛ البته باید گفت انتقاد با سیاه‌نمایی فرق دارد.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت: مردم نباید دچار خودتحقیری شوند و احیای این تفکر، خودش بزرگترین معروف است و این خلأ تاکنون وجود داشته که ما می‌خواهیم در این مورد کار کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در پایان سخنان خود گفت: برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر بخش امر به معروف گذاشتیم و جایزه بخش تجلی اراده ملی را اهدا می‌کنیم. به ذهنمان رسید که مفاهیم امر به معروف را در اجتماع پیاده کنیم. پیشنهاد ما جشنواره‌ای ساده بود و حال با گام اول افق بین المللی را مدنظر قرار دادیم تا مفهوم را در قالب هنر بیاوریم.

مهرداد توکلی دبیرکل جشنواره ملی «معروف»

مهرداد توکلی، دبیرکل جشنواره ملی «معروف»، در این نشست خبری گفت: اولین جشنواره ملی «معروف» در ۹ بخش فیلم، هوش مصنوعی، پویانمایی، شعر، رسانه و فضای مجازی، هنر‌های آوایی، ادبیات و پژوهش، عکس و هنر‌های تجسمی برگزار می‌شود. شعار این جشنواره «حکمرانی عادلانه» است که نگاهی به افق بین الملل نیز دارد. هر کدام از بخش‌های ۹ گانه جشنواره دارای زیربخش و قالب‌های متعدد هستند که علاقه‌مندان بر اساس آن، یک یا چند قالب هنری آثار خود را تولید و ارسال کرده‌اند. جشنواره «معروف» نخستین جشنواره فرهنگی هنری در سطح ملی است که بستر رقابت آثار فرهنگی و هنری تولید شده با استفاده از هوش مصنوعی را فراهم کرده است.

وی درباره اهداف این جشنواره اظهار داشت: استفاده از ظرفیت استان‌ها، کشف استعدادها، توجه به نزاکت اجتماعی، جذابیت دینی و ارزشی، کم کردن فاصله مردم با ستاد امر به معروف و نهی از منکر – که باعث و بانی این فاصله رسانه‌های معاند هستند – از اهداف کلی این رویداد است.

دبیرکل جشنواره ملی «معروف»، با تاکید بر توجه این جشنواره روی هوش مصنوعی و تولیدات آن، گفت: وقتی ۱۴ آذر ماه پوستر جشنواره معروف را منتشر کردیم، سبب شد تا تولیدات بسیاری در مورد هوش مصنوعی و مرتبط با امر و به معروف و نهی از منکر برای ما ارسال شود. وقتی از «حکمرانی عادلانه» صحبت می‌کنیم منظورمان این است که ستاد امر معروف و نهی از منکر موضوعات را تبیین کند و در اذهان عمومی به نمایش بگذارد. به همین دلیل با توجه به ۱۹ محور جشنواره، سعی کردیم اولین جشنواره‌ای باشیم که آثار را در قالب هوش مصنوعی به نمایش بگذاریم؛ بر این اساس، نگاه‌های تخصصی برای جشنواره به صورت جدی است تا جریان فرهنگی هنری راه بیفتد و محور‌های پیش‌بینی شده نیز در راستای آشنایی هنرمندان با این فضا و تولید اثر توسط مردم هستند.

توکلی،  در ادامه محور‌های جشنوار «معروف» را برشمرد و افزود: مصادیق فریضتی همچون اخلاق، انصاف، عدالت، کمک‌رسانی، نقش امر به معروف در انتقادپذیری و مسؤولیت پذیری اجتماعی، مصادیق فریضتی اهل بیت (ع)، فساد ستیزی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، امیدآفرینی، محرومیت‌زدایی، تولید ملی، تذکر لسانی و حجاب و عفاف از جمله محور‌های جشنواره ملی «معروف» است.

وی درباره آثار بیان داشت: آثاری که به دبیرخانه رسیده، در دست هیأت انتخاب است و از میان ۴۵ اثر ۲۲ اثر انتخاب می‌شود. ۴ هزار و پانصد اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که برخی از آن‌ها در سایت جشنواره ثبت شده و برخی دیگر به صورت فیزیکی به ما تحویل داده شده است.

دبیرکل جشنواره ملی «معروف»، همچنین توضیح داد: دبیری بخش فیلم جشنواره «معروف» برعهده شفیع آقامحمدیان، دبیری بخش عکس برعهده کمال الدین شاهرخ، دبیری بخش تجسمی برعهده زهرا محمودی، دبیری بخش رسانه و فضای مجازی برعهده سید علیرضا آل داود، دبیری بخش شعر برعهده میلاد عرفانپور، دبیری بخش هوش مصنوعی برعهده مصطفی ضابط، دبیری بخش ادبیات و پژوهش برعهده یاسر موحدفرد، دبیری بخش هنر‌های آوایی برعهده سید صادق آتشی و دبیری بخش پویانمایی برعهده آرزو مرادی است.

توکلی، در پایان سخنان خود، درباره لزوم برگزاری جشنواره‌ای با محدودیت زمانی و در ۹ رشته، گفت: با توجه به ذیق وقت و جریانی که در جامعه به وجود آمده بود، احساس کردیم که برای برگزاری جشنواره‌های متعدد ۹ گانه، باید زمانی برابر با ۹ سال بگذاریم، بنابراین تصمیم گرفتیم تولیداتی را که در ۴۵ سال گذشته تولید شده، اما دیده نشده‌اند، در یک جشنواره گرد هم آوریم تا اولاً آثار در ظرفیت این جشنواره بگنجند و دوم این‌که دومین دوره جشنواره را با افق بین‌الملل جلو ببریم و سال آینده به صورت جداگانه برگزار کنیم.

علی دلپیشه دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی «معروف»

علی دلپیشه، دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی «معروف»، در ادامه این نشست خبری گفت: من خودم جز منتقدین دو سال اخیر جشنواره تئاتر فجر هستم! ۹۹٪ رفقای من در زندان هستند و حتی خودم در دولت محمود احمدی نژاد نتوانستم حتی یک دیالوگ در ۸ سال بگویم؛ ولی اعتراض شیوه دارد و اگر بخواهیم خلاف جریان حرف بزنیم باید شیوه درست را پیش بگیریم.

وی ضمن بیان اینکه اکران فیلم‌های جشنواره معروف برای سالن چارسو پیش‌بینی شده بود؛ اما چون فیلم‌ها تولید و پخش شده بودند، لغو شد، گفت: به همین خاطر بخش هوش مصنوعی را راه انداختیم تا روی آن مانور دهیم. در ابتدا قصد داشتیم در ۵ دقیقه آموزشی برای خروجی مردم و عموم جامعه داشته باشیم و آن‌ها را به صورت رایگان در یوتیوب و آپارات بگذاریم، اما به کسب و کار برخی ضربه می‌خورد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی «معروف» افزود: در نهایت به این رسیدیم تا در اکران سالنی را اختصاص دهیم تا افراد خودشان با ایده شخصی و کاراکتر موردنظر قصه را پرداخت کنند و پس از ارائه داده‌ها به هوش مصنوعی، فیلمشان را طی پنج دقیقه اکران کنند.

دلپیشه، اذعان داشت: تاکنون ۲۷۰۰ اثر در بخش هوش مصنوعی تولید شده‌ است که این یعنی بالای یک میلیون دقیقه فیلم به عرصه ظهور رسیده و با صراحت می‌توان گفت تولیدات صدا وسیما در این چند وقت اخیر هم در این حجم نبوده است. آن هم با هیچ تومان!

وی ادامه داد: در بخش فیلم نیز هزار اثر که ۳۰٪ از آن‌ها فیلم‌هایی دیده نشده‌اند و موقعیت پخش برایشان پیش نیامده بود در این جشنواره حضور دارند. ماوا، عمار، سازمان سینمایی، سازمان رسانه‌ای اوج، انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن فیلم کوتاه ایران و… آثاری داشته‌اند که آن‌ها را در درگاه بازبینی نپذیرفتند و ما به صورت رندوم دیدیم که واقعا از کارهایی که پذیرفته شده‌بودند بهتر بود.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی «معروف»، در پایان سخنان خود، ضمن بیان اینکه اختتامیه جشنواره ملی معروف ۲ اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، عنوان کرد: در حال پیش تولید فیلم سینمایی با هوش مصنوعی هستیم که هنوز سازوکارش را سازمان سینمایی نمی‌داند و ما هم نمی‌دانیم که اصلا پروانه ساخت می‌خواهد یا نه!

گفتنی است، آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان اولین جشنواره ملی «معروف»، عصر ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، در تالار وحدت برگزار می‌شود.

خبرنگار: فاطمه داداشی

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.