تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 4:41
کد خبر : 34970

ایران زیبا از نگاه بلاگرهای روس صدای رسانه انگلیسی را درآورد

ایران زیبا از نگاه بلاگرهای روس صدای رسانه انگلیسی را درآورد

این بار حضور اینفلوئنسرهای روس در ایران خبرساز شده است، از گزارش روزنامه تایمز گرفته تا انتقاداتی که از انتشار تصاویر زیبایی‌های ایران در فضاهای مجازی پخش می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ مدتی است حضور اینفلوئنسرهای خارجی در ایران خبرساز شده است. چندی پیش هم ورود دومین تور متشکل از تاثیرگذاران فضاهای مجازی ساکن در کشورهای مختلف به ایران جنجالی شده بود همان گروهی که با همراهی یکی از اینفلوئنسرهای ایرانی و گردشگر به ایران آمدند. آنقدر این جنجال زیاد شد که اطلاع رسانی درباره سفر آنها نیمه تمام ماند.

خیلی‌ها این سوال برایشان پیش آمد که چطور یک دختر جوان می‌تواند بدون همراهی متخصصان گردشگری و کسانی که ورود گردشگران را به ایران بررسی می‌کنند، این تعاملات را برقرار کرده و چنین تورهای گردشگری لاکچری برای آن‌ها برگزار کند. خیلی‌ها که دنبال ربط دادن حاشیه‌ها به اصل موضوع هستند این اتفاق را با مسائل سیاسی و مشکلات روز مردم جامعه پیوند دادند و گفتند در شرایطی که مردم ایران با مشکلات زیادی رو به رو هستند، چرا باید ایران زیبا و عاری از مشکل را به گردشگران کشورهای دیگر نشان داد.

آنها به این باور رسیده بودند که اینفلونسرهای خارجی ورودی به ایران تحت حمایت ویژه قرار می‌گیرند تا ایران زیبا تبلیغ شود. به همین دلیل است که به یک دختر فارغ از مجوزهای مرسوم، اجازه داده می‌شود تا برای دومین بار در کشور چنین توری با سر و صدای زیاد برگزار کند.

حالا بعد از مدتی که از برگزاری این تور و حاشیه‌های آن گذشته، بار دیگر حضور اینفلوئنسرهای روسی به ایران خبرساز شده است. تصاویر و فیلم‌های حضور این افراد در فضاهای مجازی ترند شده و می‌شود. مانند فیلم کوتاهی که همین چند وقت پیش بلاگرهای روسی منتشر کردند و نشان می‌دادند چقدر از دیدن یکی از بوتیک هتل‌های اصفهانی ذوق زده شده‌اند. این بلاگرها توسط یکی از زنان روس ساکن در ایران در قالب گروه‌های مختلف وارد کشورمان می‌شوند.

ایران زیبا از نگاه بلاگرهای روس صدای رسانه انگلیسی را دراورد

به تازگی روزنامه تایمز در گزارشی درباره این گروه‌های گردشگر مطلبی نوشته است. در این گزارش آمده که: ایران مقصد جدید اینفلوئنسرهای روس شده است. اگر در گذشته آنها به اروپا هجوم می‌بردند و لباس طراحان را در پاریس و لندن به رخ می‌کشیدند اما حالا وارد تهران می‌شوند چون دیگر اروپا به آنها ویزا نمی‌دهد. در این گزارش به نقل از یکی از وبلاگ نویسانی که به ایران آمده نوشته شده از تفاوت بین انتظار و واقعیت شگفت زده هستم و چقدر ما درباره ایران تعصب داریم!

ورود این بلاگرها به ایران در این گزارش به سفر پوتین نیز گره خورده است اما در مقابل آن به این موضوع پرداخته شده که خیلی‌ها از اینکه گردشگران خارجی در قالب بلاگر به ایران می آیند ناخرسند هستند و می‌گویند اینفلوئنسرهای تبلیغاتی روس از سبک زندگی مجلل خود در ایران لذت می‌برند درحالی که این لذت برای زنان ایرانی وجود ندارد. در همین حال در این گزارش نوشته شده که این افراد در عکس‌ها لباس‌های مناسبی پوشیده‌اند. همچنین نوشته شده برخی از این وبلاگ نویسان در جریان تلاش دولت برای نشان دادن ایران به عنوان یک جامعه آزاد جنجال آفرین شده‌اند.

چرا نباید ایران را زیبا معرفی کرد؟

نکته‌ای که در همه این گزارش‌ها و انتقادها نادیده گرفته می‌شود این است که چرا نباید ایران زیبا را نشان داد؟ فارغ از اینکه این نمایش توسط خارجی‌ها انجام شود یا افراد دیگر و حتی فارغ از اینکه چه کسانی با چه اهدافی بلاگرها را به ایران می‌آورند سوال اینجاست که اشکال ارائه تصویر از زیبایی‌های ایران چه مشکلی را به وجود می‌آورد؟

همه ایرانی‌ها بر این باور هستند که کشورمان چهارفصل و دارای جاذبه‌های گردشگری زیبایی است خیلی از آنها وقتی تصویری از این زیبایی‌ها را منتشر می‌کنند در کنارش می‌نویسند اگر این زیبایی‌ها در خارج از کشور بود چه تبلیغاتی که برای آن نمی‌شد.

اما حالا کافی است در موتورهای جستجوگر کلمه «ایران» نوشته شود آن موقع است که خیلی از ما از انتشار تصاویر سیاه از ایران زیبایمان ناراحت می‌شویم و می‌گوئیم چرا خارجی‌ها تصور می‌کنند ایرانی‌ها هنوز با شتر جا به جا می‌شوند و یا کشوری ناامن است.

توقع تبلیغ ایران از فعالان گردشگری ایرانی

در این میان نباید نادیده گرفته شود که توقع تبلیغ ایران از نهادهای مرتبط و افراد فعال در حوزه گردشگری کم نیست ولی با این وجود ذکر این نکته ضروری است که فعالیت گسترده رسانه‌های معاند موجب شده تا موانع زیادی برای دیدن جذابیت‌های ایران بوجود بیاید آنقدر که هر اندازه ایران را با تصاویر زیبایش نشان دهیم کسی آن را باور نمی‌کند.

هر چند در این نوع تصاویر و تورهای گردشگری باید نکاتی مدنظر قرار گیرد از جمله اینکه شرایط حضور و حتی پوشش افراد در جاذبه‌های گردشگری باید به گونه‌ای باشد که برای همه مردم در دسترس باشد نه عده‌ای خاص. به عنوان مثال در فمتورها افراد وقتی وارد یک رستوران می‌شوند، برای آنها موسیقی پخش می‌شود درحالی که وقتی مسافر بعد از این تور و دیدن تصاویر آن وارد رستوران می‌شود، دیگر آن گروه‌های موسیقی را نمی‌بیند. چون آن رستوران اصلاً خدمت موسیقی زنده را ارائه نمی داده و اگر چنین برنامه‌ای اجرا شده تنها برای آن عده خاص در همان روز بوده است ولی برای خیلی‌ها این تصور ایجاد می‌شود که همیشه می‌توان چنین فضایی را در آنجا مشاهده کرد. یا مثلاً افراد در این فمتورها به دیدن جاذبه‌هایی می‌روند که امکان بازدید آنها برای همه میسر نیست و مخاطب تصور می‌کند او هم می‌تواند به این مکان برود؛ اینجاست که انتقاد برخی از افراد از این تورها می‌تواند دلیل داشته باشد.

انتشار تصاویر زیبا از یزد بعد از سیل

از طرفی در هر کشوری مشکلاتی وجود دارد. اما وقتی گردشگران و فعالان آن کشورها در کنار این مشکلات از زیبایی‌های آن کشور سخن می‌گویند و عکس می‌گیرند کسی نمی‌گوید چرا منتشر کردید حتی در کشور خودمان وقتی سیل، بافت تاریخی یزد را دچار مشکل کرد؛ خیلی از فعالان گردشگری با تصاویری که از یزد منتشر کردند نشان دادند؛ این بافت تاریخی اگرچه در برخی جاها آسیب جدی دیده ولی هنوز پابرجاست و تصاویر تخریبی از آن نباید این موضوع را متصور کند که کل بافت تاریخی یزد دچار مشکل شده است. چرا کسی به این افراد خرده نگرفت و نگفت مگر سیل نیامده پس چرا شما همچنان می‌گوئید حال بافت تاریخی یزد خوب است! چون شاید نباید همه چیز را به هم ربط داد. انتشار تصاویر از ظرفیت‌ها، ایجاد رانت برای برخی افراد در زمینه ورود گردشگر و مشکلات همیشگی جامعه موضوعاتی هستند که باید به هر کدام از آنها در جای خود پرداخت.

با این حال عده‌ای، همیشه عینک بدبینی به چشم دارند و به دنبال دلیل برای هر حرکتی هستند مثلاً می‌گویند اینفلوئنسرهای حکومتی برای تغییر تصویر ایران چنین تورهایی راه انداخته‌اند. اما سوال اینجاست اگر این امکان برای همه فعالان گردشگری (و نه عده‌ای خاص) وجود داشته باشد که بتوانند گردشگر خارجی وارد ایران کنند، چه ایرادی دارد چنین فعالیت‌هایی انجام شود البته که انتظار می‌رود این حرکت‌ها از جانبه وزارت متولی باشد.

مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.