تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 فروردین 1400 - 19:45
کد خبر : 18806

بایدن: در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت خواهم کرد/خروج نظامیان آمریکا از افغانستان دشوار است

بایدن: در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت خواهم کرد/خروج نظامیان آمریکا از افغانستان دشوار است

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دولت او تلاش می‌کند تا تمامی وعده‌هایی را که به مردم داده، محقق نماید.

به گزارش تیتر داغ؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا متعهد به حل بحران مهاجران و کنترل سلاح و همه گیری کرونا شد.

جو بایدن شامگاه پنج شنبه به وقت تهران در اولین کنفرانس خبری خود از زمان ورود به کاخ سفید عنوان کرد: دستیابی به ۲۰۰ میلیون دوز واکسن ضد کرونا در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری را به عنوان هدف جدید در اولویت قرار داده‌ایم.

او افزود: اگرچه به نظر بلندپروازانه می‌آید، ولی بر این باورم که ما از پس آن برمی آییم.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا گفت: ما رشد اقتصادی خود را بیش از ۶ درصد افزایش خواهیم داد و تعداد بیکاران کاهش خواهد یافت. به گفته بایدن نرخ بیکاری در آمریکا باید به همان نرخ پیش از شروع همه گیری کرونا در این کشور تنزل یابد.

بایدن در بخشی از سخنان خود دغدغه اصلی خود را تامین امنیت و آرامش شهروندان آمریکایی عنوان کرد و گفت: جمهوری خواهان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند با ما کار کنند یا اینکه به مسیر خود برای تجزیه کشور ادامه دهند.

او در سخنان خود متعهد شد پرداختن به مشکلات کشور که مهمترین آن‌ها همه گیری کرونا، بحران اقتصادی، مهاجرت و قوانین کنترل سلاح است، را در راس اولویت‌های خود قرار دهد.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص بحران پناهجویان سیاست ترامپ را هدف انتقاد قرار داد و گفت: ترامپ بودجه مورد نیاز برای برگرداندن کودکان مهاجر را تأمین نکرده است. بایدن در ادامه از برنامه‌های خود گفت و تاکید کرد: ده‌ها هزار نفر به کشور‌های خود بازگردانده می‌شوند و بر آنیم تا با توافق با مکزیک بازگشت آن‌ها را تسهیل کنیم. رئیس جمهور آمریکا البته یادآور شد مکزیک از قبول خانواده‌های مایل به مهاجرت به آمریکا امتناع می‌ورزد و آنها در حال مذاکره هستند تا مهاجران را به آنجا بازگردانند.

بایدن روند مهاجران در مرز‌های جنوبی این کشور را صعودی ارزیابی کرد و گفت به دلیل شرایط موجود این روند تکرار می‌شود. به گفته رئیس جمهور آمریکا، وزارت دفاع ۴۰۰۰ تخت اضافی در ایالت تگزاس را برای پذیرش مهاجران در مرز‌های جنوبی در اختیار دولت قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا در حالیکه به بحران مهاجرت در آمریکا می‌پرداخت، تاکید کرد: قصد دارم تمامی آنچه را که به مردم آمریکا قول داده ام محقق سازم. ما نمی‌توانیم کودکان را در مرز‌ها رها کنیم و بگذاریم تا از گرسنگی بمیرند. این کاری است که فقط دولت ترامپ انجام داده است. دولت ما کار‌های زیادی در زمینه مهاجرت انجام خواهد داد و ما برای تغییر شرایطی که مردم را به مهاجرت سوق می‌دهد هزینه صرف خواهیم کرد.

بایدن سپس مسئله خروج نظامیان آمریکا را پیش کشید و گفت: تحقق مهلت عقب نشینی نیرو‌های ما از افغانستان در اول ماه مه آینده به دلایل تاکتیکی دشوار خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا با این حال تاکید کرد: من قصد ندارم نیرو‌های آمریکایی را برای مدت طولانی در افغانستان نگه دارم. ما در افغانستان نخواهیم ماند و نیرو‌های خود را خارج خواهیم کرد. مسئله این نیست که در آنجا می‌مانیم، بلکه مسئله زمان خروج از این کشور است. فکر نمی‌کنم سال آینده نیرو‌های آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشند.

بایدن درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی هم گفت: با متحدانمان در این باره مشورت خواهیم کرد و به آزمایش موشکی اخیر این کشور واکنش نشان خواهیم داد. در صورتی که کره شمالی، سلاح هسته‌ای را کنار بگذارد، فرصت برای دیپلماسی فراهم است. بایدن تاکید کرد برای انتخابات سال ۲۰۲۴ برنامه دارد و در این انتخابات شرکت خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا سپس گریزی به مسئله چین زد و گفت برای رئیس جمهور چین شفاف ساختم که ما به دنبال رویارویی با پکن نیستیم، حتی اگر رقابت زیادی بین دو کشور وجود داشته باشد. به اعتقاد بایدن، رئیس جمهور چین مرد باهوشی است، او مانند پوتین معتقد است که سیستم تک حزبی از دموکراسی موثرتر است.

بایدن یادآور شد برای هماهنگی مراحل بعدی در ارتباط با چین، با ۲۷ رئیس جمهور مختلف رایزنی خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد رقابت سختی با چین در پیش داریم. هدف چین این است که به قدرتمندترین و با نفوذترین کشور در جهان تبدیل شود. البته این مسئله با حضور من (در دولت آمریکا) رخ نخواهد داد. آمریکا و متحدانش چین را در بسیاری از موارد مسئول خواهند دانست تا به قوانین پایبند باشد.

رئیس جمهور آمریکا افزود فردا ابتکاری در مورد زیرساخت ها و فناوری در آمریکا را اعلام خواهم کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.