تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تیر 1402 - 11:11
کد خبر : 100421

یک فوق تخصص ریه عنوان کرد؛

بخار روغن به کام طرفداران سیگارهای الکترونیک

بخار روغن به کام طرفداران سیگارهای الکترونیک

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رد این ادعا که بخار متصاد شده از سیگارهای الکترونیک بخار آب است، گفت: بخار متصاعد از این دستگاه‌ها، بخار ناشی از سوختن مایع روغنی آن است.

به گزارش تیتر داغ؛ علیرضا اسلامی نژاد، با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیک به منظور ترک سیگارهای استنشاقی وارد بازار شد، گفت: در حال حاضر مصرف سیگارهای الکترونیک رو به افزایش است و این امر در سنین پایین نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: افراد تصور می‌کنند این قبیل دستگاه‌ها مضرات کمتری نسبت به سیگارهای استنشاقی دارند، در صورتی که به رغم نبود مطالعات کافی، سیگارهای الکترونیک هم تهدیدی برای سلامت مصرف کننده محسوب می‌شود.

به گفته این فوق تخصص ریه، رقابت شرکت‌های دخانی هم در این روند افزایشی بی تأثیر نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: سیگارهای الکترونیک ممکن است به عنوان وسیله کمکی برای ترک سیگار مورد قبول باشد ولی نباید جایگزین آن شود و در طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد، چراکه به طور قطع عوارضی به همراه دارند.

اسلامی‌نژاد ادامه داد: در مورد عوارض سیگارهای الکترونیک تحقیقات بسیاری در حال انجام است و مقالاتی هم منتشر شده که نشان می‌دهد این دستگاه‌ها به هیچ وجه بدون خطر نیستند. حتی می‌توان با قطعیت گفت مواجهه با دود آنها نیز عاری از ضرر نیست؛ به ویژه مدل‌هایی که از مایع اسانسی برای کام‌دهی استفاده می‌شود.

فوق تخصص ریه اظهار کرد: انواع مختلفی سیگارهای الکترونیک وجود دارد که هرکدام به نوعی نیکوتین را تأمین می‌کند، اما اغلب آنها با حرارت منجر به سوختن مایعی می‌شود و بخار متصاعد آن ناشی از سوختن مایع روغنی آن است، بنابراین دود این دستگاه‌ها بخار آب نیست.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سیگارهای الکترونیک هم مانند سیگار معمولی اعتیادآور است، افزود: دستگاه‌های الکترونیکی هم با جبران نیکوتین سیگار می‌توانند منجر به ترک یا جایگزینی شوند. مایع یا سیگار مخصوص تمامی این دستگاه‌ها حاوی نیکوتین است، بنابراین اعتیادآور هستند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.