تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 11:24
کد خبر : 111503

بررسی و مقایسه پیپ در بازار فارکس و ارز دیجیتال

بررسی و مقایسه پیپ در بازار فارکس و ارز دیجیتال

اصلاح پیپ (pip) یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم در بازارهای مالی و مخصوصا بازار فارکس محسوب می‌شود؛ همچنین این اصطلاح، در بازار رمزارزها نیز کاربرد ویژه‌ای دارد. ممکن است شما هم شنیده باشید که فردی در معامله خود، ۵ پیپ سود کرده است؛ اما pip چیست و به چه صورت محاسبه می‌شود؟ در این مطلب، به

اصلاح پیپ (pip) یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم در بازارهای مالی و مخصوصا بازار فارکس محسوب می‌شود؛ همچنین این اصطلاح، در بازار رمزارزها نیز کاربرد ویژه‌ای دارد. ممکن است شما هم شنیده باشید که فردی در معامله خود، ۵ پیپ سود کرده است؛ اما pip چیست و به چه صورت محاسبه می‌شود؟ در این مطلب، به بررسی و مقایسه پیپ در فارکس و همچنین در بازار ارز دیجیتال پرداخته و نکات مهمی را مطرح کرده‌ایم.

پیپ و نحوه محاسبه آن

پیش از مقایسه پیپ در بازار فارکس و ارز دیجیتال، خوب است به این سوال پاسخ دهیم که پیپ چیست؟ همان طور که والکس درباره معنی پیپ در فارکس اشاره کرده است، در واقع کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی را PIP می‌گویند. برای مثال در نظر بگیرید که ارزش دلار نسبت به یورو از ۱.۲۳۴۲ به ۱.۲۳۴۴ افزایش پیدا کرده است. در این حالت ۲ پیپ نرخ دلار نسبت به یورو رشد داشته است و فردی که در این معامله سرمایه‌گذاری کرده ۲ پیپ سود به‌دست آورده است . این نوع ارزش‌گذاری برای سرمایه‌گذاران نکته‌ای حیاتی محسوب می‌شود چرا که از ضرر‌های سنگین در نوسانات شدید جلوگیری خواهد کرد.

در واقع کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی را PIP می‌گویند. برای مثال در نظر بگیرید که ارزش دلار نسبت به یورو از ۱.۲۳۴۲ به ۱.۲۳۴۴ افزایش پیدا کرده است. در این حالت ۲ پیپ نرخ دلار نسبت به یورو رشد داشته است و فردی که در این معامله سرمایه‌گذاری کرده ۲ پیپ سود به‌دست آورده است . این نوع ارزش‌گذاری برای سرمایه‌گذاران نکته‌ای حیاتی محسوب می‌شود چرا که از ضرر‌های سنگین در نوسانات شدید جلوگیری خواهد کرد.

اگر جزو فعالان بازار فارکس باشید، احتمالا علاوه‌بر اصطلاح پیپ در فارکس، با اصطلاح لات (LOT) نیز مواجه شده‌اید. این اصطلاح، برابر با میزان معینی از دلار آمریکاست؛ برای مثال، در یک شرایط نرمال و استاندارد، هر LOT را می‌توان با ۱۰۰ هزار دلار آمریکا برابر دانست.

حال تصور کنید که تفاوت ارزش دلار در مقایسه با یورو برابر با ۰.۷۷۴۷ است؛ به این معنا که در ازای یک دلار، می‌توانید مقدار ۰.۷۷۴۷ یورو خریداری کنید. اگر این مقدار، دو pip افزایش پیدا کند و به عدد ۰.۷۷۴۹ برسد، شما می‌توانید با همان میزان دلار، مقدار بیشتری یورو تهیه کنید. در اغلب موارد، چهارمین رقم اعشار در ارزش یک ارز را برای محاسبه pip مدنظر قرار می‌دهند. البته این مقدار ممکن است ناچیز به نظر برسد؛ اما در معاملاتی همچون فارکس، سرمایه‌گذاران با قرار دادن اهرم روی معاملات خود، سودهای کلانی را به‌دست می‌آورند.

هر دلار چند پیپ است؟

با وجود اینکه یک فرمول مشخص برای محاسبه پیپ در فارکس وجود دارد؛ اما امکان برآورد دقیق معادل دلاری آن در هر لحظه وجود ندارد؛ زیرا ارزش هر پیپ ممکن است باتوجه‌به شرایط مختلف تغییر کند؛ برای مثال، اگر در بازار فارکس به خرید و فروش سهام‌های گوناگون بپردازید، ارزش هر pip تابعی از حجم معاملات خواهد بود. هرچه معاملات انجام‌شده توسط شما بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، یک pip از ارزش دلاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

سمت معکوس این موضوع نیز دقیقا به همین شکل خواهد بود؛ برای مثال، گفتیم که در شرایط استاندارد هر لات را می‌توان برابر ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در نظر گرفت. با این حساب، می‌توان نسبت LOT و pip را به‌دست آورد. با در نظر گرفتن همین تناسب، می‌توانید ارزش هر pip در معاملات خود را حساب کنید.

بررسی و مقایسه پیپ در بازار فارکس و ارز دیجیتال

پیپ در بازار فارکس

پیپ در فارکس اهمیت بسیار بالایی برای معامله‌گران دارد؛ چرا که اگر آن‌ها از توانایی محاسبه پیپ در معاملات خود برخوردار نباشند، نمی‌توانند اندازه ایده‌آل پوزیشن‌های معاملاتی خود را تخمین بزنند. در نتیجه، متحمل ضررهای مالی هنگفتی خواهند شد. البته چنانچه فرد معامله‌گر بتواند پیپ بالاتری در بازار فارکس کسب کند، موفق به دریافت سود بیشتری خواهد شد؛ به همین علت است که معامله‌گران بازار فارکس تمام تلاش خود را به عمل می‌آورند تا از طریق ارائه تحلیل‌های بهتر، از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند.

امروزه محاسبات pip به‌صورت دستی توسط معامله‌گران انجام نمی‌شود؛ بلکه این محاسبات در بروکرها به‌طور خودکار صورت می‌گیرد؛ اما با این وجود، درک مفهوم آن برای هر معامله‌گر در بازار فارکس مهم و ضروری است.

پیپ در بازار ارز دیجیتال

در بخش قبل، پیرامون موضوع پیپ در فارکس مطالبی را مطرح کردیم؛ حال در این بخش می‌خواهیم به موضوع پیپ در بازار ارز دیجیتال بپردازیم. موارد استفاده از pip در بازار ارز دیجیتال، به مبادلات جفت ارز مربوط می‌شود. منظور از مبادلات جفت ارز نیز، خرید و فروش بر پایه دو ارز مختلف است؛ به‌عنوان مثال، خرید بیت کوین با نوعی رمز ارز دیگر مانند دش را مبادله جفت ارز می‌نامند.

نحوه محاسبه آن در مبادلات جفت ارز نیز مشابه مثال فارکس است. مثلا اگر معامله‌گری قصد داشته باشد مقدار ۱۰ هزار دلار از موجودی دش خود را به‌طور مستقیم ارز رپیل خریداری کند، با فرض اینکه هر دش برابر با ۰.۳۲۲۵ ریپل است، مقدار نهایی معادل ۳۱ هزار دش خواهد بود.

بعضی از افراد که در بازار ارزهای دیجیتال مشغول به فعالیت هستند، به‌اشتباه تصور می‌کنند که pip ارزش کمی دارد؛ اما باید توجه داشته باشید که در معاملات هنگفت، محاسبه میزان پیپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در میزان سود یا زیان حاصل از معاملات به‌شدت موثر واقع شود.

مقایسه pip در بازار فارکس و ارز دیجیتال

تا به اینجا، در مورد پیپ در فارکس و همچنین درباره پیپ در ارز دیجیتال اطلاعاتی به‌دست آوردید. در این بخش، قصد داریم یک مقایسه کلی در مورد این دو اصطلاح ارائه دهیم. چند سال قبل از به‌وجود آمدن مفهوم ارزهای دیجیتال، اصطلاح pip به‌عنوان واحد کوچکی از دلار در Forex و بورس جهانی مورد استفاده واقع می‌شد. با گذشت زمان و ایجاد بازارهای مالی جدید، این اصطلاح اقتصادی توانست به این بازارها نیز ورود پیدا کند؛ با این وجود، اصطلاح pip در بازارهای سنتی و مدرن، تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارند.

به‌طورکلی، می‌توان گفت این اصطلاح در بازارهایی که از قابلیت اهرم یا همان leverage برخوردار هستند، قابل استفاده است. حوزه ارزهای دیجیتال نیز در همین دسته قرار می‌گیرد؛ اما در نهایت، بر اساس ماهیت متغیر رمزارزها در مقابل دلار آمریکا، محاسبه آن در این بازار ممکن است با پیچیدگی‌های خاصی همراه باشد.

بررسی و مقایسه پیپ در بازار فارکس و ارز دیجیتال

pip در فارکس کاربردی‌تر است یا بازار رمزارزها؟

در این مطلب، دو اصطلاح پیپ در فارکس و پیپ در ارز دیجیتال را معرفی کرده و در مورد محاسبه pip اطلاعاتی ارائه دادیم. آشنایی با هر دو مفهوم pip در فارکس و پیپ در ارز دیجیتال، اهمیت بسیار بالایی داشته و می‌تواند موجب سودآوری هرچه بیشتر معاملات شما شود؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از انجام معاملات، نسبت به این اصطلاحات و نحوه محاسبه آن‌ها اطلاعات لازم را به‌دست آورید.

علاوه‌بر‌این، خوب است بدانید که هر گونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده انجام شود تا سوددهی معاملات به بالاترین سطح خود برسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.