تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 11:26
کد خبر : 102733

بیانیه امنیتی بغداد – واشنگتن: آمریکا در عراق حضور رزمی ندارد

بیانیه امنیتی بغداد – واشنگتن: آمریکا در عراق حضور رزمی ندارد

مقامات وزارت دفاع عراق و آمریکا پس از نشست دو روزه در واشنگتن بیانیه امنیتی مشترک صادر کردند.

به گزارش تیتر داغ؛ وزارتخانه‌های دفاع عراق و آمریکا پس از دو روز نشست و مذاکره در واشنگتن، با صدور بیانیه امنیتی مشترک تأکید کردند هیچ نیروی آمریکایی با مأموریت رزمی در عراق حضور ندارد و همه نیروهای نظامی آمریکا برای آموزش، مشورت، کمک و تبادل اطلاعات به منظور تضمین شکست دائمی داعش در عراق حضور دارند.

بر اساس این بیانیه، هیئت عراقی به ریاست «ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق و هیئتی آمریکایی به ریاست «سیلست والاندر» معاون وزیر دفاع آمریکا مجموعه‌ای از مسائل دفاعی دوجانبه را بر اساس توافق چارچوب راهبردی آمریکا و عراق امضاشده در سال ۲۰۰۸ در مقر وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن بررسی کردند.

در بیانیه مشترک امنیتی عراق و آمریکا که بامداد امروز چهارشنبه منتشر شد، آمده است که وزارت دفاع عراق گفت‌وگوهای همکاری امنیتی مشترک با وزارت دفاع آمریکا را در روزهای هفتم و هشتم ماه اوت ۲۰۲۳ برگزار کرد و در این مذاکرات طرفین بر پایبندی خود به همکاری امنیتی و اهتمام مشترک به ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

هیئت‌های عراقی و آمریکایی در این بیانیه بار دیگر بر پایبندی خود به توسعه توانایی امنیتی و دفاعی عراق و تعمیق همکاری امنیتی برای تقویت منافع مشترک در چارچوب حفظ امنیت و حاکمیت عراق و ثبات منطقه تأکید کردند.

همچنین در این بیانیه تأکید شده است که آمریکا و عراق مصمم به رایزنی درباره عملیات آتی جدا از روند همکاری امنیتی مشترک میان عراق و آمریکا برای تعیین چگونگی تکامل مأموریت نظامی ائتلاف بر اساس جدول زمانی مشخص با توجه به عواملی همچون تهدید داعش و توانمندی نیروهای امنیت داخلی عراق هستند و یک کمیته نظامی مشترک بلندپایه میان دو کشور برای بررسی روند پیش رو تشکیل خواهد شد.

در پایان بیانیه امنیتی مشترک عراق و آمریکا بر پایبندی بغداد به حفاظت از افراد و مستشاران آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی و کاروان و هیئت‌های دیپلماتیک تأکید شد. آنان همچنین پایان موفق گفت‌وگوهای امنیتی مقدماتی را نشانه پایبندی دو کشور به ادامه همکاری نظامی دوجانبه در همه عرصه‌ها که فقط یکی از نمونه‌های آن شکست داعش به فرماندهی عراق بوده است، دانستند.

روز سه شنبه وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق نشستی را با لوید آستین، همتای آمریکایی خود در مقر پنتاگون در واشنگتن برگزار کرد.

منبع: خبرگزاری رسمی عراق (واع)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.