تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 - 11:58
کد خبر : 108651

یک متخصص فیزیولوژی عنوان کرد؛

تدابیر طب ایرانی برای مقابله با دیابت

تدابیر طب ایرانی برای مقابله با دیابت

یک متخصص فیزیولوژی، درباره تدابیر طب ایرانی برای کنترل دیابت، نکاتی را متذکر شد.

به گزارش تیتر داغ؛ سیدمهدی میرغضنفری، با بیان اینکه واژه بیماری دیابت در طب ایرانی دیده می‌شود و در متون کهن طب ایرانی با نام دیابتیس آمده است، اظهار داشت: امروزه سبک زندگی ماشینی باعث شده تا بیماری‌هایی همچون دیابت شیوع پیدا کند که عوارض زیادی را برای فرد ایجاد کرده و به ارگان‌های بدن همچون کلیه‌ها، کبد، چشم و سایر ارگان‌های بدن ضررر می‌رساند.

وی افزود: بحث ژنتیک در ابتلاء به دیابت اهمیت زیادی دارد اما برخی افراد حتی با وجود زمینه ژنتیکی مبتلا نمی‌شوند چون سبک زندگی سالمی دارند و برعکس برخی با وجود اینکه زمینه ژنتیک ندارند؛ به دلیل عدم رعایت اصول سبک زندگی سالم خصوصاً غذا، خواب مناسب و ورزش به این بیماری مبتلا می‌شوند.

میرغضنفری ادامه داد: گاهی گفته می‌شود که دیابت یک بیماری خود ایمنی است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که سیستم ایمنی بدن به تنهایی و به خودی خود تحریک نمی‌شود بلکه وجود مواد غیر طبیعی در بدن که خود شخص باعث تجمع آنها می‌شود باعث تحریک سیستم ایمنی شده، این سیستم حالت افسار گسیخته پیدا می‌کند و برای دفع این سموم بر علیه بافت‌ها و سلول‌های خود نیز فعال شده و باعث تخریب غیرقابل بازگشت بافت‌های بدن می‌شود.

این پژوهشگر طب سنتی ایرانی با بیان اینکه حکمای طب ایرانی دیابت را دو نوع دیابت سرد و دیابت گرم می‌دانند و برای هر کدام درمان‌ها و توصیه‌های خاصی دارند، تاکید کرد: بسیار اهمیت دارد که هر فرد با مراجعه به پزشک متخصص طب سنتی مزاج خود را بشناسد تا سبک زندگی متناسب با مزاج فرد به او داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش افزود: احتمال اینکه دیابت سرد در افراد با مزاج سرد رخ دهد بسیار بیشتر است و گرم مزاج‌ها اصولاً به دیابت گرم مبتلا می‌شوند.

میرغضنفری با بیان اینکه سرد مزاجان مبتلا به دیابت باید از غذاهایی با مزاج سرد خصوصاً در فصل سرما و اقلیم‌های سرد پرهیز کنند، گفت: خوراکی‌های رو به گرمی مثل شوید، دارچین و زیره، کنگر، کرفس، شنبلیله، انجیر، سیب گلاب، خوراکی‌های انرژی زا مثل بادام و گردو، که در طب سنتی برای دیابت هم توصیه شده، در صورتی که حساسیت نداشته باشند برای این افراد مفید است.

وی ادامه داد: مصرف نیلوفر، عناب، تخم هندوانه، گیاه و عرق کاسنی، عرق بید، عرق بیدمشک و یا دم کرده آنها برای گرم مزاجان مفید است.

میرغضنفری اظهار داشت: مصرف ماءلجبن ساده و یا ماءلجبن کاسنی برای افراد با مزاج گرم و خشک و ماء الجبن افتیمونی یا زنجبیلی برای سردمزاجان توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: افراد مبتلا به دیابت اگر می‌خواهند دیابت خود را کنترل کنند و مصرف دارو را به حداقل برسانند باید در کنار رعایت تدابیر تغذیه‌ای؛ ورزش کنند، خواب مطلوبی داشته باشند و از استرس دوری کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش در پایان گفت: طب سنتی هم در استدلال چگونگی بروز دیابت و هم در چگونگی درمان دیابت به صورت اختصاصی و متناسب با مزاج می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. قطعاً و حتماً شخص دیابتی نباید داروهای شیمیایی و خوراکی و تزریقی خود را قطع و یا به صورت سرخود کم کند. بلکه باید تدابیر طب سنتی را رعایت کرده و همزمان قند خون خود را کنترل کند و اگر قند او در حال کاهش بود می‌تواند زیر نظر متخصص دوز داروهای خود را کاهش دهد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.