تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 - 6:44
کد خبر : 21095

توضیحات اسماعیلی درباره ادعا‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری/ صدور قرار تأمین برای متهمان پرونده فایل صوتی ظریف/ پرداخت غرامت به خانواده جانباختگان هواپیمای اوکراینی پیش از صدور حکم

توضیحات اسماعیلی درباره ادعا‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری/ صدور قرار تأمین برای متهمان پرونده فایل صوتی ظریف/ پرداخت غرامت به خانواده جانباختگان هواپیمای اوکراینی پیش از صدور حکم

سخنگوی دستگاه قضا در چهل و پنجمین نشست خبری با اصحاب رسانه درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ چهل و پنجمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه امروز (سه‌شنبه بیست و پنجم خرداد ماه) به صورت آنلاین برگزار شد.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت بیان کرد: میلاد امام رئوف خود امام رضا را تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: دهه کرامت یادآور علایق برخواسته از مهر یک خواهر به مقام شامخ و معنوی است.

اسماعیلی با اشاره به انتخابات گفت: انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس، خبرگان و شورا‌های اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم، انتخابات یعنی انجام تکلیف، احقاق حق و ستاندن حق خویش عدم حضور در انتخابات خواست دشمن و زیان و خسارت محض است، اما مردم انقلابی ایران در حساس‌ترین زمان‌ها نشان دادند که در نا امید کردن دشمن حماسه سازند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ایرانیان در نا امید ساختن دشمنان نظام ید طولانی دارند و انشاالله در جمعه این هفته مردم ما با حضور حماسی خویش حماسه می‌آفرینند و دشمنان را نا امید می‌کنند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند آن‌هایی که نفوذ کلام دارند مردم را دعوت کنند ودعوت به حضور وظیفه همگانی است و بنده هم به نوبه خود و به عنوان یک شهروند و به عنوان فردی که ممکن است برخی به کلام بنده اعتماد داشته باشند مصرانه از تمامی شهروندان دعوت میکنم که حتما در انتخابات جمعه ۲۸ خرداد ماه حضور داشته باشند.

اسماعیلی با اشاره به هفته قوه قضائیه بیان کرد: یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله بهشتی معمار دستگاه قضا جمهوری اسلامی ایران و نظام حکمرانی اسلامی و یاد یاران ایشان و همه شهیدان قوه قضائیه و انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی میداریم.

وی ادامه داد: این هفته را به همه خانواده قوه قضائیه تبریک می‌گویم و از زحمات تمامی آن‌ها قدردانی میکنم همکارانی که در دوره تحول با مجاهدت خویش تحولی اساسی را به نفع مردم رقم زدند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به عملکرد شورا‌های حل اختلاف بیان کرد: به همکاران خود در این واحد خسته نباشید می‌گویم آن‌ها در سال ۱۳۹۹ حدود ۴ میلیون و ۳۶۳ هزار و  ۱۸۳ پرونده رسیدگی کردند و این نصاب با رشد ۱۶ درصدی مواجه بوده است.

اسماعیلی تصریح کرد: مهم‌تر از تعداد رسیدگی‌ها این است که در سال گذشته با وساطت همکارانمان قریب به ۱ میلیون پرونده منتهی به صلح و سازش شده است و از مجموعه این پرونده‌ها حدود ۳۱ و نیم درصد به سازش ختم شده و نسبت به سال گذشته صلح و سازش ۲ و نیم درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همکاران ما در شورا‌های حل اختلاف تلاش کردند، دغدغه پرسنل را برطرف کنند و قدم‌هایی در جهت نظام بهبود پرداخت پاداش انجام شد و شاهد بودیم پاداش شورا‌های حل اختلاف رشد ۲ و نیم برابری داشت یعنی از متوسط ۶۰۰ هزار تومان در هر ماه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه ارتقا یافت.این هزینه پاداش شاید فقط هزینه پرداخت ایاب و ذهاب آن‌ها بوده است و این رقم در مقابل تلاش آن‌ها بسیار اندک است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پوشش تامین اجتماعی کارکنان شورای حل اختلاف گفت: برای ۱۳ هزار نفر آن‌ها پوشش تامین اجتماعی برقرار شد و ۷ هزار نفر از پرسنل تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند و تدوین قانون جدید شورای حل اختلاف از جمله اقدامات مناسبی بود که انجام دادیم و این قانون به دولت ارسال شد و به مجلس رفت وبه تصویب رسید و شورای نگهبان به برخی موارد ایراد گرفت و مجلس و قوه قضائیه این ایرادات را مرتفع کرد و امیدواریم تایید شود.

اسماعیلی تصریح کرد: در این قانون شورا‌های حل اختلاف باید به صلح و سازش بپردازند و تعیین تکلیف پرسنل شورا‌های حل اختلاف در این قانون پیش بینی شده و درآمد‌های آن‌ها از محل خود شورا‌های حل اختلاف است و با تصویب قانون پرسنل شورا‌های حل اختلاف وضعیت شفافی خواهند داشت.

وی با اشاره به حوزه معاونت اجتماعی اظهار کرد: از مهمترین ویژگی‌های این معاونت مردم محور بودن است پیشگیری از وقوع جرم وظیفه همه مردم و دستگاه‌ها است و این معاونت سعی کرده با همکاری مردم قدم‌های موثری بردارد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مردم به عنوان همکاران این معاونت در سامانه سجام در سال گذشته ۶۱ هزار و ۷۲۲ گزارش را به ثبت رساندند و این گزارشات مردمی پیگیری شد علاوه بر آن هزار و ۷۰۰ هسته تخصصی ارتباط مردمی ساماندهی شد و توسط این همکاران ۳۷۵ نهاد مردمی جذب همکاری با معاونت امور اجتماعی شدند و برای ۳۹ هزار نفر از اعضای سمن‌ها بانک اطلاعاتی تشکیل شد و دین معاونت ۱۲۷ هزار و ۱۴۱ نفر را به عنوان دیده بان پیشگیری از وقوع جرم ساماندهی کرده است تا با اتکا به مردم کار کند.

اسماعیلی گفت: استقرار بیش از هزار مشاور در دادگاه‌های اطفال صورت گرفته که آن‌ها بیش از هزار مشاوره به قضات داده اند و صلح و سازش و بازگشت مجدد به زندگی در ارتباط با ۴۱۱ زوج طلاق گرفته و ازدواج مجدد آن‌ها به یکدیگر صورت گرفت.

 

وی در ارتباط با پرونده اطفال گفت: ۵۸۸ پرونده اطفال به صلح و سازش رسید و میانجیگری منتهی به توافق در ۲ هزار و ۹۳۷ پرونده صورت گرفت و از اقدامات دیگر ایجاد ۱۸۹ مراکز ملاقات فرزندان طلاق بود و ۳۸ هزار و ۴۳۵ ملاقات فرزندان طلاق در محیط امن انجام شده است.

تا زمانی که مفاسد باشد حتما امر رسیدگی را ادامه می‌دهیم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برخورد با مفاسد اقتصادی و آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده‌ها گفت: بار‌ها گفته ام رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی اولویت ما است و تا زمانی که مفاسد باشد حتما امر رسیدگی را ادامه می‌دهیم هیچ تغییری در روند رسیدگی‌ها انجام نشده است.

اسماعیلی درباره آراء رسیدگی به احکام صادره گفت: در پرونده موسسه ولیعصر حسن قربانی و مهدی بهرامی حسن آباد و محسن حاتمی نژاد به جرم مشارکت در اخلال نظام اقتصادی محاکمه شدند.حسن قربانی ۲۰ سال حبس شلاق و ضبط اموال،مهدی بهرامی به ۱۲ سال حبس،محسن قربانی به ۱۰ سال حبس،محسن حاتمی نژاد به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

وی درباره پرونده کیمیا خودرو نیز بیان کرد: دلینا فتاحی نیا، مهدی فتاحی نیا و مرتضی فتاحی نیا محکوم شدند.دلینا فتاحی نیا به  ۲۰ سال حبس ،جزای نقدی و محرومیت از خدمات دولتی،مهدی فتاحی نیا به ۲۱ سال حبس، مرتضی فتاحی نیا به ۱۵  سال حبس محکوم شدند.

اسماعیلی با اشاره به پرونده صدرا نفت سپاهان با داشتن ۱۷۰۰ شاکی گفت: رسیدگی به این پرونده انجام شد و فردی که با تشکیل یک صندوق سرمایه‌های کلانی را جلب کرده بود و به تحمل ۲۰ سال حبس، ضبط اموال محکوم شد و از محل اموال ابتدا مطالبات مردم پرداخته خواهد شد.

پرونده حسن رعیت هم درحال برگزاری است

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: پرونده حسن رعیت هم درحال برگزاری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توسط برخی از کاندیدا‌ها در مناظرات گفته شد علت تعطیلی واحد‌های دولتی که توسط قوه قضاییه بازگشایی شدند احکام قوه قضاییه بوده است،گفت:بار‌ها گفته ایم به لحاظ وظیفه حاکمیتی و اجابت رهنمودهای مقام معظم رهبری حمایت از واحد‌های تولیدی در دستور کار ما است و ادعایی که گفته شد خود واحد‌های قضایی آن‌ها را تعطیل کردند درست نیست و ۱ درصد واحد‌ها پرونده قضایی داشتند و در همین پرونده‌ها هم ما به سراغ تعطیلی نرفتیم بلکه مدعیانی داشتند و نظام بانکی علیه آن‌ها طرح دعوا کرده است و قوه قضائیه در مقام رسیدگی بانک‌های طلبکار وارد عمل شده است.

اسماعیلی ادامه داد: حدود ۹۹ درصد واحد‌های تولیدی رای قبلی قضایی نداشتند قوه قضائیه ۲ هزار واحد تولیدی را راه انداخت در ایلام ۵۶ واحد، تهران ۵۲ واحد تولیدی با ۶ هزار و ۴۱۴ کارگر، در خراسان رضوی ۱۷۳ واحد، در فارس ۱۳۵ واحد، قزوین ۶۲ واحد و در گیلان ۷۸ واحد تولیدی راه اندازی شدند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این واحد‌ها گفت: سبلان پارچه اردبیل، شیر وارنا ورامین، آلومینیوم پارس ساوه، ایران ترانسفو، شرکت سیلندر امید فردا گیلان، کشتارگاه مرغ مانشت، کلوچه شاداب مهر از جمله این واحد‌ها بودند.

وی ادامه داد: در سفر به استان فارس از برخی از واحد‌ها بازدید شد و این ها واحد‌هایی هستند که از طریق بانک‌های طلبکار تعطیل شدند و ریاست قوه قضاییه دستور داد این واحد‌ها بازرسی شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده ۱۱ متخلف بانک مرکزی و شهرداری سابق اظهار کرد: من درباره تمام این ۱۱ نفر توضیح دادم که قوه قضاییه برای آن‌ها اقدامات خوبی انجام داده و برخی از محکومین آن‌ها در زندان هستند و مطالبات بانک‌ها وصول شده است در مجموع با پیگیری قوه قضائیه بالغ به ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول شده قوه قضائیه بیکارننشسته و گفتم این‌ها اقداماتی است که توسط قوه قضائیه انجام گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در بسیاری از موارد بعد از تشکیل پرونده تعاملات خوبی بین ما و بانک‌ها وجود دارد.

حکم عیسی شریفی در دیوان عالی کشور تایید شده، نمیدانم چرا برخی در مناظرات بی خبر هستند

اسماعیلی درباره پرونده عیسی شریفی گفت: این پرونده رسیدگی شده و حکم در دیوان عالی کشور تایید شده و تعجب می‌کنم بعد از این اطلاع رسانی‌ها چرا افراد در مناظرات نسبت به این رسیدگی‌های انجام شده بی خبر هستند.

 صدور قرار تامین و ممنوع الخروجی برای متهمان پرونده فایل صوتی ظریف

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی ظریف گفت: پرونده تشکیل شده و افراد متعدد این پرونده به عنوان مطلع تحقیق شده و آن‌هایی که متهم بودند ممنوع الخروج شدند و برای برخی قرار تامین صادر شده و تحقیقات در ارتباط با این موضوع درحال انجام است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره رای دیوان عالی کشور و وقف جنگل‌های آق مشهد گفت: این پرونده رسیدگی شده بود و با گزارش رئیس دادگستری اعاده ماده ۴۷۷ شد و رای موقوفه بودن این جنگل نقض شد و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و هنوز رای ابلاغ نشده است.

اسماعیلی درباره پرونده تعاونی فرشتگان گفت: این پرونده کثیر الشاکی است و به شعبه ویژه رسیدگی اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده و خوشبختانه به موازات کار قضایی سعی می‌کنیم اموال را شناسایی کنیم و استرداد طلب طلبکاران را انجام دهیم و بانک مرکزی همکاری‌های خوبی داشته و خط اعتباری ۵ هزار میلیارد تومانی تخصیص داده است و از محل این خط اعتباری تسویه مطالبات طلبکاران انجام شده و تقریبا ۱۹۰ مورد از طلبکاران بزرگ باقی مانده و نسبت به تسویه مطالبات این افراد اقدام می‌شود.

صد درصد غرامت به خانواده های حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی پرداخت خواهد شد/پرداخت غرامت زودتر از حکم دادگاه انجام می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی و اظهارات دولت اوکراین مبنی بر اینکه قرار شده پس از محاکمه غرامت به خانواده‌ها پرداخته شود گفت:در ارتباط با این پرونده و آنچه از سوی دولت مردان اوکراین اعلام شد باید بگویم مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضایی ایران هستند و این مرجع سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.

اسماعیلی ادامه داد: بررسی های دقیق و همه جانبه انجام شده و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و جلسات دادگاه برگزار خواهد شد اینکه کشوری دیگری اظهار نظر کند پسندیده نیست، اما پرداخت غرامت که زودتر از دادگاه انجام می‌شود حاکی از خوبی نظام قضایی ما است ما قبل از صدور حکم دادگاه سعی می‌کنیم طلب‌ها را پرداخت کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: صد در صد غرامت به این افراد پرداخت خواهد شد و اینکه قبل از صدور رای غرامت می‌دهیم امتیاز و ارزش است و توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

وی درباره منع رای شهروندان ایرانی که در کانادا حضور دارند گفت:این مایه تاسف است که همکاران عزیز ایرانی مقیم کانادا که حدود ۵۰۰ هزار واجد شرایط هستند را از حق طبیعی خود محروم می‌کنند و آن‌ها را مواجه با زحمت می کنند اقدامی غیر اخلاقی است و امیدواریم همکاران ما در وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح مجازات در طرح تحول قوه قضائیه و تدابیر دستگاه قضا در این امر بیان کرد: در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته به موجب طرح نمایندگان مجلس و کاهش مجازات حبس بخشی از دغدغه‌ها کاهش یافت و بخشنامه قوه قضاییه در استفاده حداکثری مجازات حبس بود و در خصوص مجازات های جایگزین در سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بودیم.

وی ادامه داد: توسعه پابند‌های الکترونیک از جمله اقدامات دیگر بود و به حدود ۳ هزار نفر افزایش یافته است و با تامین اعتبار صورت گرفته ۲۰ هزار پابند الکترونیک در خط تولید قرار دارد و در جهت حمایت از خانواده زندانیان در لایحه بودجه پیش بینی‌هایی انجام شده و با راه اندازی سامانه حمایت برای خانواده‌های زندانیان با دستگاه‌های مختلف اقداماتی صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند گزارش تخلف انتخاباتی به سامانه سجام ارسال شده است گفت: از زمانی که بخشنامه رئیس قوه قضائیه در ارتباط با تخلفات انتخاباتی صادر شد تا کنون ۱۳۷۳ گزارش مردمی در مورد انتخابات ثبت کرده ایم و اقدامات موثری درباره آن‌ها انجام شده است و اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز این تخلفات با کمک دادستان‌ها انجام شده و لازم است تشکر کنم از همکارانم در ستاد‌های انتخاباتی که از زمان صدور دستور العمل تاکنون ۱۴۳ جلسه تشکیل شده و ۴۰۰ مصوبه داشته است.

پرونده تبعه چینی در حال بررسی است/ قرار ممنوع الخروجی او صادر شده است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تصمیم قوه قضائیه درباره تبعه چینی اظهار کرد : بعد از فیلم‌هایی که توسط او منتشر شد قوه قضائیه با همکاری نیروی انتظامی و پلیس فتا موفق شد این فرد را شناسایی کند و یکی از همدستان او شناسایی شد وپرونده درحال رسیدگی است و در چارچوب قانونی رسیدگی می‌شود و قرار ممنوع الخروجی او صادر شده است.

زندانیان میتوانند در انتخابات شرکت کنند/هماهنگی لازم برای اعزام صندوق به زندان های سراسر کشور انجام شده است

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه روز جمعه انتخابات ریاست جمهوری است و آیا در زندان‌ها صندوق رای فرستاده می شود و آیا زندانیان حق رای دارند یا خیر گفت: شرکت در انتخابات هم حق همه ایرانیان و تکلیف آن‌ها است و تفاوتی نمی‌کند این هم وطن کجا است تعدادی از هموطنان در زندان هستند و حق رای دارند و تمهیدات لازم اتخاذ شده و از آنجایی که شرکت در انتخابات نیازمند اصل شناسنامه است به زندانیان ابلاغ شده تا شناسنامه آن‌ها به زندان بیاید و بتواند در انتخابات شرکت کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که احراز هویت رکن اصلی است و این احراز هویت توسط برخط انجام می‌شود مقدمات لازم این کار صورت گرفته است و هماهنگی لازم برای اعزام صندوق به زندان‌های سراسر کشور انجام شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره هزینه انتقال سند اظهار کرد: در املاک هم این موضوع وجود دارد و هزینه‌هایی که در دفاتر گرفته می‌شود شامل مالیات، عوارض و موارد مختلف است و طبیعی است قیمت در مالیات تاثیر دارد و پیش بینی شده در بسیاری از مشاغل حق التحریر و مشاغل هم درصدی از کالا گرفته می‌شود.

اگر تصمیم سازمان بازرسی در موضوع قطع برق به تعقیب مسئولان مربوطه باشد، این کار انجام می شود

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل مدیران و پیگیری دستگاه قضا در رابطه با قطع برق و آخرین موضع دستگاه قضا در این زمینه گفت: موضوع ترک فعل اقدام شایسته قوه قضائیه در دوره تحول بوده است، در سال گذشته رئیس قوه قضائیه توجه شایسته‌ای نسبت به این موضوع داشت و دستور العملی درباره آن صادر کرد. درباره قطع برق سازمان بازرسی تحقیقات خود را انجام داده است و اگر تصمیم به تعقیب مسئولان باشد این کار انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضائیه در جهت همکاری با دولت راهکار‌هایی برای حمایت از تولید داشته است یا خیر اظهار کرد: ما معتقد به همکاری بین بخشی هستیم و در جلسات سران قوه و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اقدامات خوبی در راستای هم افزایی انجام گرفته و قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ هم اقدامات خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در سال ۱۴۰۰ به همدان سفر کردیم و کارخانه کلوچه کیوان همدان با ورود قوه قضائیه رفع موانع شد و در تمامی واحد‌های قضایی حمایت از تولید درحال انجام است.

اسماعیلی تصریح کرد :انشاالله قرار آینده ما نه در هفته آینده بلکه روز جمعه و پای صندوق های رای خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.